27 març 2012
Exposicions Madrid

Yvorypress Space I presenta “Subverted” de Burtynsky, Maisel, Ramos i Valsecchi

bonart

Fins al 12 de maig de 2012 Ivorypress Space I del carrer Comandant Zorita, 46 de Madrid presenta l’exposició col·lectiva Subverted, amb obres d’Edward Burtynsky, David Maisel, Nuno Ramos i Carlo Valsecchi. La mostra gira entorn de la relació entre l’ésser humà i la naturalesa, un binomi que les seves dinàmiques s’han transformat amb força en les últimes dècades.

La forma de percebre, entendre i assumir la naturalesa en la nostra cultura ha canviat radicalment. La naturalesa fins a finals del segle XVIII era representada com la manifestació d’una força sobrehumana i misteriosa que fins a aquest llavors s’identificava amb Déu i, des d’aquest moment, amb una dimensió que anava més enllà de l’humà que apareixia com a efímer i transitori. En la història de l’art, la naturalesa s’articula entorn de la categoria estètica de “el Sublim”, formulada ja per Burke a mitjan el XVIII i més tard per Kant i Schopenhauer. La naturalesa va mes allà de la forma i es dirigeix a l’infinit, mentre que l’humà és contingut, limitat. Va ser el moviment Sturm und Drang qui va adoptar aquesta visió de la naturalesa.

Subverted, presenta ambdues realitats tractades des d’un mateix llenguatge. En la representació de la naturalesa tradicional es deixava veure la mà de Déu, ara es percep la petjada de l’ésser humà. La presa més gran del món a Xina amb un impacte mediambiental i humà de conseqüències devastadores o la dessecació d’un llac a la ciutat de Los Angeles, són les imatges proposades per Burtynsky i Maisel. Valsecchi descriu un paisatge intervingut per l’explotació humana i un territori dominat per la indústria. Al costat d’aquestes tres propostes la instal·lació Black and Blue de Nuno Ramos amb mes de 10 tones de sorra portada des de Brasil al·ludeix al consum i a la naturalesa devastada pel progrés.

Cap d’aquestes propostes és innocent, sinó que totes porten una càrrega política d’un activisme que ratlla en el radical i adquireixen un inquietant caràcter premonitorio, una aproximació gairebé elegíaca al paisatge. Les imatges que componen Subverted, són recipients on es troben aquests dos mons, civilització i la naturalesa on els atributs tradicionals d’un i un altre con com un signe de la cultura del nostre temps. Les obres d’Edward Burtynsky (Ontario, Canadà, 1955), David Maisel (Nova York, EUA, 1961), Nuno Ramos (São Paulo, Brasil, 1960) i Carlo Valsecchi (Brescia, Itàlia, 1965) es podran veure a Ivorypress fins al 12 de maig del 2012.

A la imatge, “Oblivion” 3n., 2004 de David Maisel.

 

Etiquetes: · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies