Banner-Camara-domestica-1280x150px_v1-cat-1

Certàmens

'Bestiari' de Carlos Casas, el projecte de Catalonia in Venice a la 60a Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia

'Bestiari', el projecte de l’artista Carlos Casas submergeix el visitant en un entorn hipnòtic de sons i imatges provinents de criatures que habiten els paisatges naturals, reals i imaginats, de Catalunya

El proper 20 d'abril tindrà lloc la inauguració de Catalonia in Venice | Bestiari | Carlos Casas, el projecte comissariat per Filipa Ramos i produït per l’Institut Ramon Llull es podrà veure, d'abril a novembre, a la 60a Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia, dins el programa Eventi Collaterali, que es podrà visitar fins al 24 de novembre del 2024. La proposta curatorial de Filipa Ramos parla del present, abordant l'ecologia i la intel·ligència de la natura, i imaginant maneres de viure en harmonia amb el món que ens envolta des de múltiples perspectives.

 

Humanitat en qüestió

El projecte de Carlos Casas per al pavelló català de la 60a Biennal de Venècia té com a punt de partida el text Disputa de l’ase, escrit l’any 1417 per Anselm Turmeda, considerat, juntament amb Ramon Llull, un dels fundadors de la literatura catalana. El text explica la història d’un home que, després d’adormir-se en un bosc idíl·lic, es desperta amb la capacitat d’entendre el llenguatge dels animals. En aquest punt, els animals inicien un judici qüestionant la superioritat de la humanitat sobre els altres éssers. El procés evoluciona a través de dinou arguments en què el portaveu dels animals, un ruc de cua llarga, desafia l’antropocentrisme. Amb sons i imatges de ratpenats, abelles, dofins, rucs, elefants i altres criatures, Bestiari ret homenatge als animals parlants del text, que exigeixen justícia interespècies.

Una gran projecció derivada de la visió de cada espècie crea trobades hipnagògiques, dissolent la relació entre realitat i somni. Carlos Casas també presenta freqüències més enllà de l’àmbit sensorial humà, oferint experiències poètiques, polítiques i sensorials sobre convertir-se en algú altre, tenint en compte les transformacions que aquest procés pot generar en el nostre cos, en la nostra ment i en el nostre sistema cognitiu, emocional i perceptiu.

\'Bestiari\' de Carlos Casas, el projecte de Catalonia in Venice a la 60a Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia

Compromís conciliador

Bestiari va més enllà d’una visió antropocèntrica per incloure el món natural. El projecte parla del present, abordant l’ecologia i la intel·ligència de la natura: imaginant maneres de viure en harmonia amb el món que ens envolta i potenciant la importància de múltiples perspectives. El projecte proposa Catalunya com un territori on és possible un compromís conciliador, no antropocèntric amb el món, que permeti imaginar un futur diferent per a les relacions amb altres espècies a través del so i la imatge.

\'Bestiari\' de Carlos Casas, el projecte de Catalonia in Venice a la 60a Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia Carlos Casas. 'Bestiari'. 60ª Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia

Expandir la percepció

Des de fa més de vint anys, Carlos Casas fa pel·lícules que s’inclouen en la tradició artística del cinema documental, creant peces sonores multicapa i entorns sonors que desencadenen noves experiències auditives alhora que generen trobades interculturals. Amb enregistraments realitzats en diferents parcs naturals de Catalunya, des del delta de l’Ebre fins al cap de Creus, celebra els paisatges naturals de Catalunya i els porta a Venècia, alhora que planteja preguntes sobre la vida i la memòria, les relacions interespècies, la conservació i la creació, dins d’un espai d’immersió i descoberta que pretén ser alhora positiu i transformador. Bestiari també durà a terme un programa públic de recerca, a cura de Pol Capdevila, professor del departament d’humanitats de la Universitat Pompeu Fabra.

‘Foreigners everywhere’

La proposta curatorial de Filipa Ramos connecta amb el tema de la 60a Biennal de Venècia 2024, comissariada per Adriano Pedrosa. Sota el títol Stranieri Ovunque-Foreigners Everywhere, Pedrosa planteja una doble reflexió: “En primer lloc, que vagis on vagis i siguis on siguis, sempre et trobaràs amb estrangers: ells/nosaltres som a tot arreu. En segon lloc, que no importa on et trobis, sempre ets, veritablement i al fons, un estranger.” 

thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Nial nou-180x178

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal