Loop Barcelona s’ha consolidat com un referent mundial del videoart, connectant artistes, galeries, comissaris i professionals del sector de tot el món. Inclou el Loop Festival, amb projeccions, exposicions, performances i xerrades en diversos espais de la ciutat, la Loop Fair, on les galeries exhibeixen i comercialitzen obres d’artistes que utilitzen el vídeo com a mitjà principal, i el Loop Symposium, un espai de debat sobre el cinema d’artista i les pràctiques audiovisuals contemporànies.
L’edició de 2025, la 23a, se celebra de l’11 al 22 de novembre amb el tema Miratges / Mirages, explorant com les imatges en moviment generen visions il·lusòries i poderoses. El simposi d’aquest any se centra en pràctiques col·laboratives dins del cinema d’artista sota el lema “Trusting, Caring, Collaborating”. Loop Barcelona no és només una fira d’art, sinó també un punt de trobada, exhibició i reflexió sobre el potencial creatiu i conceptual del videoart.

Una nova edició on el festival presenta els treballs de 155 artistes, tant nacionals com internacionals, distribuïts en 74 galeries. Sobre el tema del festival, la directora artística Filipa Ramos assenyala que «el cinema i el vídeo d’artista tenen la capacitat de generar visions i imatges que ens transformen, i cal ser conscients del perill que comporten les il·lusions».
Tres exposicions top de Loop
Strawberry Fields, de Julia Montilla, es pot veure al Centre d’Art Contemporani La Fabra fins al 25 de gener. Es tracta del projecte guanyador del Premi de Videocreació, impulsat pels Centres Territorials d’Arts Visuals de Catalunya, Santa Mònica, el Departament de Cultura de la Generalitat i Loop Barcelona.
Julia Montilla (Barcelona, 1970) explora la figura de les dones temporeres i els problemes derivats de l’agricultura intensiva, establint un vincle entre el passat colonial i l’actual règim extractivista. El títol de la pel·lícula fa referència a la cançó homònima dels Beatles, i la peça combina elements d’assaig visual, documental i cinema experimental, retratant els paisatges físics i humans del cultiu del maduixot a Huelva.

AHH!, d’Anna Cornudella, es pot veure al Museu Can Framis de la Fundació Vila Casas de l’11 al 22 de novembre. L’exposició reuneix diversos treballs d’Anna Cornudella (Barcelona, 1991), caracteritzats pel marcat caràcter pictòric de la imatge en moviment. Segons l’artista, “la plasticitat de la pintura i dels cossos humans i més-que-humans són protagonistes d’un imaginari que s’obre a l’estranyesa”. Aquestes representacions es converteixen en escenaris on la poètica visual i la poètica de la paraula s’entrellacen a través del format de videoclip.
Torita-encuetada, d’Elyla, es pot veure a la Fundació Enric Miralles de l’11 al 22 de novembre. En aquest vídeo, l’artista reinterpreta les pràctiques populars tradicionals per qüestionar-ne els significats i els sistemes de poder que les sustenten, situant el cos queer com “un espai de resistència i regeneració”.
El projecte se centra en Torita-encuetada, una cerimònia anticolonial que evoca la lliberació de l’opressió mitjançant un ritual encès pel foc, inspirat en la tradició cultural nicaragüenca del toro encuetado, una estructura en forma de toro plena de focs artificials. Elyla subverteix aquest símbol típicament masculí per introduir-hi “una reinterpretació queer i lúdica”.