download

Exposicions

El Cercle de Belles Arts inaugura 'Colita. Antifèmina'

L'exposició actual del Cercle de Belles Arts mostra per primer cop una selecció representativa del treball fotogràfic de Colita. Reuneix, a més de material documental i audiovisual divers, 94 de les 176 fotografies que conté el llibre.

Mª Aurèlia Capmany. Barcelona,1978 © Archivo Colita Fotografía.
El Cercle de Belles Arts inaugura \'Colita. Antifèmina\'
bonart madrid - 01/03/24

El Cercle de Belles Arts i La Fábrica, en col·laboració amb l'Arxiu Colita, inauguren l'exposició Colita. Antifèmina, que romandrà a la sala Goya del Cercle fins al proper 5 de maig. L'exposició recupera el treball fotogràfic d'aquesta autora fonamental, publicat en format llibre el 1977 sota el mateix títol, juntament amb els textos de l'escriptora Maria Aurèlia Campmany. Unes imatges que avui ressonen amb la mateixa intensitat.

Fa 46 anys Colita (Isabel Steva Hernández) i Maria Aurèlia Capmany es van unir per reivindicar el paper de la dona en una societat masclista. Cadascuna des de les seves professions, una, fotògrafa i l'altra, escriptora, van publicar Antifèmina, que va ser retirat ràpidament del mercat, però que es va convertir en un llibre de culte crític i reivindicatiu. A les seves pàgines es representava la vida quotidiana d'aquells éssers que consideren marginats, la "subversiva" realitat que la dona arrossegava des de sempre. "Antifèmina –escriu Mary Nash al pròleg del llibre reeditat– confronta l'imaginari col·lectiu patriarcal amb discursos textuals i visuals trencadors que subverteixen el cànon que havia projectat allò masculí com a norma universal i exclòs les dones de les grans narratives".
Per a l'elaboració del llibre, Colita va realitzar una revisió de la seva obra fins ara, seleccionant a partir del seu arxiu fotogràfic imatges de dones des del 1960 fins al 1976. Va recuperar imatges dels diferents estats i classes socials en què la dona apareix com a protagonista: el món de les gitanes del Somorrostro i Montjuïc, les dones treballadores a les fàbriques, la vellesa o la prostitució. Colita va proposar les imatges i Maria Aurèlia les va acompanyar amb un text en què es pregunta, i pregunta a qui llegeix, qüestions relatives als temes plantejats, sempre des d'una visió feminista i un to crític i reivindicatiu.

Anys més tard, Colita i Francesc Polop, director del seu Arxiu i comissari de l'exposició, van recuperar el projecte localitzant i restaurant els negatius originals. El llibre va ser finalment reeditat i publicat el 2021 per l'editorial Terranova i l'Ajuntament de Barcelona.
L'exposició actual del Cercle de Belles Arts mostra per primer cop una selecció representativa del treball fotogràfic de Colita. Reuneix, a més de material documental i audiovisual divers, 94 de les 176 fotografies que conté el llibre. La seva estructura obeeix als deu capítols en què es divideix la publicació i en què s'aborden, en to crític i didàctic, la vellesa, el matrimoni, el treball, la religió, la prostitució, la cosificació, la marginació, les models, la disfressa i la floreta. Es tracta de la primera mostra celebrada després de la mort de l'autora el desembre del 2023. És també el seu últim projecte, ja que va ser treballat i imaginat fins al darrer detall, fet que converteix l'exposició en un homenatge a la seva trajectòria.

La vigència en les seves denúncies i reflexions fa que avui calgui que torni a veure la llum aquest projecte pioner. Mitjançant aquesta exposició es posa de manifest el valor del llibre i es reivindica la figura de dues dones intel·lectuals i valentes que van lluitar en una època convulsa per dignificar el fet de ser dona i parlar de feminisme, de manera clara i directa. La conjunció de la mirada profundament humanista de Colita i de les reflexives paraules de Capmany ens ofereix un patrimoni notable de memòria històrica de la societat que emergeix de la llarga dictadura franquista.

L'objectiu de la mostra és ressaltar la força de les seves imatges recuperant-les amb nitidesa a través del treball d'una tirada acurada i moderna per aconseguir unes còpies en tota la seva esplendor i que, desproveïdes de qualsevol artifici, se'ns mostrin frontalment per interpel·lar-nos a través de la visió que ens ofereixen.

 

 

Bonart_banner-180x180_FONS-AVUI-90thumbnail_arranzbravo. general 04-2014

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal