SantaMonica_Xiuxiueigs_1280x150

Notícies

Discrepàncies sobre l’estat de conservació de les pintures de Sixena: el MNAC rebutja les acusacions d’humitats

Pintures de la sala capitular de Sixena al MNAC.
Discrepàncies sobre l’estat de conservació de les pintures de Sixena: el MNAC rebutja les acusacions d’humitats
bonart barcelona - 20/09/25

Fa pocs dies, tècnics del Govern d'Aragó van realitzar una inspecció al conjunt mural de Sixena conservat al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), durant la qual van detectar indicis d'humitats a les pintures. Aquesta observació ha estat comunicada pel director general de Cultura del govern aragonès, Pedro Olloqui, qui ha assenyalat que la situació reforça la urgència de procedir al trasllat de les obres al Monestir de Sixena. Davant aquestes declaracions, el MNAC ha emès una resposta oficial, oferint la seva valoració tècnica i institucional sobre l'estat de conservació del conjunt mural i el procediment a seguir.

“És una mentida absoluta", així de rotund va ser el MNAC davant les acusacions del Govern d’Aragó. “A la sala 16 on es troben les pintures no hi ha humitat”, aclareix el museu. “Una altra cosa és que hi hagi taques d’humitat, però són antigues i estan perfectament documentades”, van afegir.

Segons els tècnics del Museu Nacional d'Art de Catalunya, des que les pintures murals es troben instal·lades a la sala 16 del museu, no han patit cap afectació per humitat. Expliquen que aquest fet seria tècnicament inviable, ja que l’espai està envoltat per altres sales –tant per sobre, com per sota i als laterals–, la qual cosa impedeix la penetració d’aigua des de l’exterior.

Pel que fa a les alteracions observades, com esquerdes, aixecaments de pintura o signes d’humitat, els especialistes del MNAC apunten que són conseqüència de la història excepcional d’aquestes obres. Recorden que les pintures van sobreviure a un incendi i van ser rescatades en condicions extremes, en plena guerra. A més, en els processos de restauració se’ls van aplicar materials orgànics sobre suports inorgànics, que amb el temps han reaccionat de manera diferent. També remarquen la fragilitat dels materials que conformen el conjunt, com les teles adherides i les estructures de fusta antiga.

Amb aquest escrit responia el MNAC a l’escrit dels serveis jurídics aragonesos van remetre al jutjat d’Osca. Un informe que anava acompanyat d’una sèrie de fotografies amb les humitats. Les fotografies que evidenciarien la presència d’humitats van ser realitzades pels tècnics del Govern d’Aragó a finals del mes de juliol, durant la inspecció tècnica iniciada al Museu Nacional d’Art de Catalunya per supervisar l’estat de conservació de les pintures murals de Sixena.

Segons ha detallat Pedro Olloqui, les imatges mostren humitats a la part posterior d’una de les pintures, concretament “en una cantonada d’una arcada d’una de les zones principals” del conjunt mural. Per a la captura d’aquestes imatges es van utilitzar diversos procediments tècnics especialitzats, com ara càmeres de 360 graus i dispositius muntats sobre pèrtigues. El director general de Cultura del Govern d’Aragó ha qualificat la detecció d’humitats com una "mala notícia", ja que, segons ha expressat, són indicatives de deficiències en les tasques de conservació.

En aquest sentit, ha anunciat que l’executiu aragonès ha sol·licitat al Jutjat número 2 d’Osca —encarregat d’executar la sentència relativa a les pintures murals de Sixena— que ordeni el trasllat immediat de les obres des del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) al monestir de Sixena.

Baner_Atrium_Artis_180x180pxGC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88