El centre de la Fundació Mapfre acull una exposició amb els projectes guanyadors de Flama, el programa de suport a la creació jove en fotografia. Els projectes brillen per la seva mirada crítica i sensible, teixint ponts entre memòria i vincles socials a través de llenguatges visuals diversos, capaços de capturar l’eco dels records i els silencis que ens defineixen. Un recorregut KBr Flama’25 que es podrà veure del 24 de setembre fins a l’1 de febrer de 2026 al KBr de la Fundació MAPFRE de Barcelona.
L’exposició reuneix les obres d’Irina Cervell (Opaco, sobre la indústria i l’entorn de Martorell), Abril Coudougnan (Tous les maux mots sont invents, un arxiu íntim i personal), Patrick Martin (Looking for George, memòria cultural i mites) i Bernat Erra (Fe de erratas, iconografia religiosa i memòria col·lectiva).

Irina Cervelló, Sin título, proyecto Opaco, 2024. Fotografía digital © Irina Cervelló.
El projecte anual KBr Flama va néixer el 2021 com a mostra de l’interès de la Fundació MAPFRE per donar suport al talent emergent de joves fotògrafs que inicien la seva trajectòria professional després de completar la seva formació acadèmica. La seva materialització és possible gràcies a la implicació d’institucions com EASD Serra i Abella, Elisava – Facultat de Disseny i Enginyeria de Barcelona, Idep Barcelona i IEFC, que col·laboren de manera generosa en el projecte.
Tot i que els llenguatges que empren són diversos —des de la fotografia analògica i digital fins a la reinterpretació d’arxius personals i públics—, tots els projectes comparteixen interessos fonamentals. Tots despleguen una mirada crítica sobre com es construeix la memòria, ja sigui en l’àmbit més íntim i personal, en la memòria col·lectiva de la societat o en la manera com es percep i s’habita el territori. Aquest enfocament els permet explorar les capes de significat que configuren la nostra experiència i la manera com els records i les narratives visuals interaccionen amb la realitat que ens envolta.

Abril Coudougnan, Sin título, proyecto Tous les maux sont inventés, 2022. Fotografía analógica © Abril Coudougnan.
Tous les maux mots sont inventés (Tots els mals mots són inventats) d’Abril Coudougnan és un projecte que sorgeix d’un arxiu fotogràfic personal construït al llarg de sis anys. L’obra no es crea amb una cronologia ni una narrativa lineal; més aviat crea una constel·lació de sensacions, associacions i tensions que ressonen amb l’experiència íntima de l’artista. Les imatges dialoguen lliurement entre elles, més enllà del temps i de l’espai en què van ser capturades, establint vincles a través de la mirada i la perspectiva. El treball investiga dualitats com la natura i la ciutat, la calma i el ritme accelerat, en una recerca constant d’equilibri emocional i de significat vital.
Looking for George de Patrick Martin és una investigació sobre com aquest mite ha quedat arrelat en la memòria cultural col·lectiva de Catalunya. El projecte rastreja els orígens de la història fins al poble de Montblanc (Tarragona), considerat el lloc de naixement de la versió catalana del conte. Mitjançant fotografies de persones, celebracions i elements arquitectònics, la sèrie construeix un laberint visual de narracions i símbols impregnats d’història, on el mite s’amaga subtilment just sota la superfície.

Patrick Martin, Sin título, proyecto Looking For George, 2024. Fotografía digital © Patrick Martin.
Opaco d’Irina Cervelló explora la relació entre l’empresa química Solvay i la localitat catalana de Martorell (Barcelona), posant especial atenció a les repercussions culturals, econòmiques i ambientals que ha tingut la seva presència. El projecte sorgeix d’una recerca extensa que combina les imatges creades per l’autora amb documents històrics i materials d’arxiu.
Fe de erratas de Bernat Erra neix d’un record d’infantesa carregat de força visual i emoció: la mirada d’un nen davant la presència impactant de la imatgeria religiosa. Aquesta experiència es converteix en el punt de partida per explorar un univers simbòlic inquietant, on el pes de la tradició es combina amb el misteri, el fatalisme i una violència latent que permea les imatges.

Bernat Erra, Sin título, proyecto Fe de erratas, 2023. Fotografía digital © Bernat Erra.