Fundación MAPFRE presenta a Barcelona la primera exposició dedicada a Helen Levitt (Nova York, 1913-2009), basada en l’anàlisi dels arxius de l’artista, que fins ara només havien estat accessibles de manera restringida. La mostra es podrà visitar al Centre de Fotografia KBr i, posteriorment, viatjarà a Madrid, on s’exhibirà a les sales de Paseo de Recoletos, 23. Aquesta retrospectiva ofereix una oportunitat única per descobrir l’obra de Levitt, pionera en la fotografia de carrer nord-americana.
En aquesta mostra temporal de Helen Levitt al KBr podreu descobrir com era la vida als carrers de Nova York i Mèxic durant el segle passat. La fotògrafa i directora de cinema va trencar amb els esquemes estètics de la seva època i va signar l’únic documental fins ara nominat a l’Oscar al millor guió.

Mexico City, 1941, © Film Documents LLC, courtesy Zander Galerie, Cologne.
Comissariada per Joshua Chuang, l’exposició es podrà visitar al KBr de la Fundació MAPFRE del 24 de setembre a l’1 de febrer de 2026. Les fotografies de Helen Levitt irradien un misteri que les converteix en veritables enigmes visuals. La seva mirada, íntima i única, transforma els escenaris quotidians en composicions impossibles de definir amb paraules, on cada detall sembla flotar entre realitat i somni. Aquesta subtil tensió estableix una connexió immediata amb l’espectador, fins i tot quan la història que amaga cada imatge roman oculta entre plànols i ombres.

New York, c.1939, © Film Documents LLC, courtesy Zander Galerie, Cologne.
L’exposició juga amb la dualitat de veure a Helen Levitt com una de les fotografes més famoses, però a la vegada de les més desconegudes. Alfa i omega dins d’un mateix recorregut amb una artista comparable a Henri Cartier-Bresson. Helen Levitt va ser una de les primeres dones a destacar en el món de la fotografia, especialment en l’àmbit del fotoperiodisme urbà. Sempre va evitar imposar una narrativa explícita a les seves imatges i preferia no comentar-les, deixant que fossin elles mateixes les que parlessin. L’aposta per aquesta discreció, lluny de minvar el valor de la seva obra, és precisament una de les claus que la fan tan fascinant i única.
La mostra proposa una antologia completa de la trajectòria de Helen Levitt, organitzada en nou seccions que reuneixen més de 200 fotografies. A més del recorregut pel nucli central de la seva obra, l’exposició inclou imatges inèdites i els treballs que va fer a Mèxic el 1941, així com una àmplia selecció de la seva obra en color, tècnica que va començar a explorar a partir dels anys cinquanta. Els visitants també podran veure el documental In the Street (1948), del qual Levitt va ser codirectora, així com una projecció de les seves diapositives en color, que permeten apreciar la seva mirada única sobre la quotidianitat amb una nova dimensió cromàtica. Aquesta combinació d’obres consolida la mostra com una oportunitat excepcional per descobrir la riquesa i la diversitat d’una de les figures més rellevants de la fotografia de carrer del segle XX.

New York, c.1940, © Film Documents LLC, courtesy Zander Galerie, Cologne.
Helen Levitt, que es va dedicar de manera exclusiva a la seva obra, no va començar a obtenir reconeixement públic fins a una edat avançada. Tot i que el seu nom està estretament vinculat a la «fotografia de carrer», ja que els carrers de la seva ciutat natal van ser l’escenari principal de la seva producció, al llarg de la seva trajectòria també va explorar altres àmbits: va fer incursions en el cinema, va viatjar a Mèxic i va experimentar amb la fotografia en color, ampliant així la seva mirada més enllà del registre urbà.
Les fotografies que es conserven del primer any de Levitt amb la seva Leica mostren els seus primers intents d’esbossar la direcció que volia donar a la seva obra i definir la seva veu artística. Unes primeres obres on Levitt es va sentir atreta pels dibuixos amb guix que trobava en el seu trajecte cap a la feina, fets per les criatures al carrer, en una època en què l’art folklòric i primitiu estava en ple apogeu als Estats Units.

New York, c.1938, © Film Documents LLC, courtesy Zander Galerie, Cologne.
Després arribaria Ciutat de Mèxic, conèixer a Walker Evans i Cartier-Bresson fins arribar a finals de 1958, on Levitt va sol·licitar per tercera vegada una beca Guggenheim amb l’objectiu d’experimentar amb «les tècniques més noves de la fotografia en color», i l’any següent la va obtenir. Malgrat treballar amb un mitjà encara poc habitual en aquella època, l’artista va continuar abordant el color amb la mateixa sensibilitat i rigor que havia aplicat al blanc i negre, mantenint intacta la seva visió única de la quotidianitat.
Aquesta exposició de la pionera de la fotografia de carrer, capturava amb sensibilitat i mirada poètica la vida quotidiana dels carrers de Nova York, especialment la dels nens i la comunitat urbana. Les seves imatges, carregades de detalls subtils, transformen escenes ordinàries en petits enigmes visuals, generant connexions immediates amb l’espectador sense necessitat d’una narrativa explícita.