Aquest estiu, La Panera de Lleida presenta una nova temporada d’exposicions que ofereixen mirades diverses sobre l’art contemporani, posant el focus en la percepció, l’espai i la creació col·lectiva. Fins al 5 d’octubre, el centre acull quatre projectes que recorren des del dibuix fins a la instal·lació, passant per l’edició i la crítica visual, protagonitzats per Almudena Lobera, Karlos Gil, Editorial Brillo i Miguel Bustos. Aquesta programació convida a viure l’art com una experiència activa que es desplega en diàleg amb el territori, la pedagogia i el públic.
La Panera reafirma així el seu compromís amb una curadoria plural i rigorosa, treballant amb obres que exploren materials, espais i maneres diverses de relacionar-se amb l’espectador. Entre instal·lacions que juguen amb la memòria i la percepció, propostes editorials i activitats participatives, la temporada traça un recorregut que reflecteix els reptes del nostre temps des de perspectives molt diverses.
Secuencia Plano Secuencia, 2025 © Almudena Lobera, VEGAP, Madrid, 2025
Almudena Lobera (Madrid, 1984) presenta Secuencia Plano Secuencia, una instal·lació immersiva que transforma l’arquitectura en un espai de lectura visual. Una franja blava que recorre les parets genera un efecte que evoca tant l’interior d’una piscina com una estructura narrativa palíndroma. Aquest joc entre simetria i ambigüitat situa el visitant en un territori intermedi entre el físic i mental. Comissariada per Tiago de Abreu Pinto, la proposta s’inscriu en la trajectòria de l’artista, que explora la relació entre llenguatge, espai i experiència sensorial, aprofundint en la percepció i l’arquitectura com a espai d’experimentació.
D’altra banda, Karlos Gil (Talavera, 1989) converteix la sala de columnes en l’escenari de Need for Speed, una obra que combina passat agrícola, memòria industrial i la idea d’una ruïna imminent. Mitjançant escultures, videoinstal·lacions i materials tecnològics, Gil planteja una reflexió crítica sobre l’acceleració, l’obsolescència i el desgast com a signes característics del present. La peça central, Fade, és una videoinstal·lació enregistrada amb dron en fàbriques abandonades i camps de Lleida, que es barreja amb imatges de carreres clandestines. Altres obres com Final Fantasy o Phantom Limbscompleten un conjunt que convida a repensar el temps i la velocitat des d’una mirada crítica i reflexiva.
Need for Speed, Karlos Gil
La proposta editorial arriba de la mà d’Editorial Brillo, que ocupa l’espai del Centre de Documentació per reivindicar el llibre com a obra artística i com a espai de pensament visual. Comissariada per Anna Roigé (el Soleràs, Lleida, 1980), l’exposició mostra publicacions, maquetes, processos i correspondències que valoren el gest editorial com un acte carregat de significat i complicitat entre artistes i editors. Aquesta mostra aposta per la idea del “brillo” com una espurna de sentit que sobreviu a la saturació informativa i reivindica l’edició com una pràctica artística en si mateixa, més enllà dels dictats comercials.
Brillo 4: eco, eco, eco eco. Elvira Amor. Brillo Editorial
Finalment, Miguel Bustos (la Sénia, 1984) transforma l’espai miniPanera en un taller obert on el dibuix, el color i l’humor es combinen per estimular la creativitat. La seva proposta convida públics de totes les edats a participar en una experiència col·lectiva que permet intervenir, crear i transformar. Comissariada per Elisa Munsó, aquesta instal·lació connecta art i educació des d’una mirada propera, posant èmfasi en el procés i el joc més que en el resultat final.
En definitiva, la programació d’aquest estiu a La Panera reforça la seva aposta per un art immersiu, la crítica visual i la creació compartida, seguint una línia curatorial plural, rigorosa i oberta al pensament crític, i fent valdre l’art com una eina per frenar el ritme accelerat de la vida contemporània.
Dibuixar paisatge, Miguel Bustos (2025)