Louise Bourgeois (París, 1911- Nova York, 2010) s’instal·la al Refectori del Centre Andalús d’Art Contemporani (CAAC) amb una de les seves obres més representatives. En aquest espai, carregat d'història, es presenta Cell (Arch of Hysteria), una instal·lació que connecta de manera directa amb l'essència del lloc, fent dialogar l’art contemporani amb l'arquitectura antiga.
La proposta, que ha estat comissariada per Bosco Gallardo i que es podrà visitar fins al 16 de novembre, és una instal·lació de gran força visual i matèrica es va crear entre 1992 i 1993 i forma part de la sèrie de cel·les que Bourgeois va desenvolupar durant la seva trajectòria. L'obra està construïda amb deu portes industrials d'acer disposades en espiral, conformant un espai tancat que guarda dins una figura humana de bronze, arquejada i decapitada, damunt d'un llit metàl·lic, acompanyada d'una serra mecànica. Els materials utilitzats —acer, bronze, fusta i ferro colat— contribueixen a reforçar la càrrega simbòlica de la peça.
Cell (Arch of Hysteria) al CAAC ©Cristina Quicler. Cortesia del CAAC
Cell (Arch of Hysteria) aprofundeix en la relació entre espai i emoció, convertint l'entorn tancat en un mirall del món interior. Tal com explicava la mateixa artista, la seva obra es nodreix de les experiències de la infantesa, plenes de màgia, misteri i drama. Aquesta mirada íntima converteix cada element de la instal·lació en un vehicle per expressar allò que sovint queda ocult. Des que va ingressar a la col·lecció l'any 1998, la peça ha viatjat a institucions com el Museu Reina Sofía de Madrid, la Collection Lambert d'Avinyó o el CGAC de Santiago de Compostel·la, consolidant-se com una peça clau dins del panorama artístic internacional que es conserva en col·leccions públiques de l'Estat.
Cell (Arch of Hysteria) al CAAC ©Cristina Quicler. Cortesia del CAAC
El Refectori del Monestir, construït al segle XVI i coronat amb un sostre cassetonat de fusta de 1588, és obra de Diego Cerezo i Lucas de Cárdenas. Després de la seva restauració, duta a terme entre 1971 i 1978 per Rafael Manzano, l'espai s'ha anat adaptant a usos expositius, reafirmant la voluntat del CAAC d'utilitzar el patrimoni històric per oferir noves lectures del present artístic. En aquesta línia, la iniciativa forma part del projecte del CAAC d'establir un diàleg entre el seu fons permanent i els diversos espais del conjunt monumental. Aquesta estratègia pretén enriquir la percepció tant de les obres com del mateix patrimoni, generant noves formes d’aproximació i d'entesa entre passat i contemporaneïtat.
Cell (Arch of Hysteria) al CAAC ©Cristina Quicler. Cortesia del CAAC