El FoodCultura -Joan d'Àustria, 88 de Barcelona- ha preparat un comiat de les 12 a les 2 del migdia a la que va ser una de les seves impulsores: Montse Guillén. Des de la cuina d’una antiga casa de pagès a Meranges, on va començar a preparar àpats per a excursionistes amb els seus pares, fins a arribar als locals de moda de Manhattan, Guillén no només va ser exportadora de la gastronomia catalana al món, sinó que va fer del menjar molt més que una necessitat, convertint-lo en Art i, alhora, en una manera de pensar, de crear i de compartir.
Als anys vuitanta, ja havia deixat empremta amb el restaurant MG, al carrer Tuset de Barcelona, on ella mateixa el descrivia com "un creuament d'influències, passions, atreviment". Però el gran gir va arribar el 1984, quan, juntament amb l’artista Antoni Miralda, va obrir El Internacional Tapas Bar & Restaurant a Nova York. Situat a Tribeca, barri de bohemis i celebritats, aquest espai no era només un lloc on menjar, sinó una mena de laboratori gastronòmic amb tocs artístics i una clara vocació social. Per les seves taules hi van passar noms com Warhol, Basquiat, De Niro o Grace Jones, que van descobrir la cuina catalana en el primer restaurant a introduir les tapes espanyoles i el pa amb tomàquet català als Estats Units.
Empresària polifacètica, va saber innovar i fer ús de la gastronomia com una expressió artística més, en consonància amb les altres disciplines amb què sovint treballava. Després d’aquella aventura novaiorquesa —que va durar fins al 1986—, Guillén va continuar obrint restaurants, va viure entre Miami i Barcelona, i va fer parada a ciutats com Tòquio, Buenos Aires o Zuric, amb propostes on el menjar era excusa i pretext per explorar moltes altres coses. En paral·lel, va posar en marxa, també amb Miralda, la iniciativa FoodCultura, un projecte sense ànim de lucre que vol explorar les connexions entre la gastronomia i àmbits com l’art, la ciència, l’antropologia o fins i tot la tecnologia. Una mena d’arxiu viu de sabors, rituals i objectes que no sempre ha tingut el suport que calia. De fet, una part important de la seva col·lecció, amb milers de peces, ha acabat a Santander, en una col·lecció privada, després que no fructifiqués la idea de fer un museu a la Casa de la Premsa de Barcelona.
Façana del Internacional Tapas Bar & Restaurant a Nova York.