Banner BONART

Exposicions

La Galeria Marc Domènech obre Palencia vs Serzo, un diàleg intergeneracional amb l’herència de l’Escuela de Vallecas

Relectures de l’Escuela de Vallecas: diàleg entre passat i present al Barcelona Gallery Weekend.

José Luis Serzo Estudio para una escenografía. Árbol herido, 2024.
La Galeria Marc Domènech obre Palencia vs Serzo, un diàleg intergeneracional amb l’herència de l’Escuela de Vallecas

Palencia vs Serzo: Preludi per a una III Escuela de Vallecas és una proposta artística que s’erigeix en una mena de refundació simbòlica i, al mateix temps, com un pont de diàleg intergeneracional amb un dels moviments més singulars i poètics de l’art espanyol del segle XX: la mítica Escuela de Vallecas. Una exposició temporal a la Galeria Marc Domènech que es podrà veure fins al 31 d’octubre.

Aquesta iniciativa no es limita a una mera revisió històrica, sinó que busca reactivar l’esperit experimental, col·lectiu i tel·lúric que va caracteritzar aquell grup d’artistes —entre els quals destaquen Benjamín Palencia i Alberto Sánchez—, els quals van trobar en el paisatge de Castella un espai de recerca estètica i espiritual.

  • Benjamín Palencia, Carro y mulas, 1940.

En aquest “preludi” contemporani, el diàleg entre Palencia i Serzo esdevé una exploració sobre la vigència d’aquell esperit: la connexió entre art i territori, entre matèria i mite, entre memòria i futur. El projecte proposa així una nova lectura de la Escuela de Vallecas, no com un episodi tancat en la història, sinó com una font viva de pensament artístic i de resistència poètica davant la uniformitat del present.

Aquesta mostra s’inscriu dins del Programa General del Barcelona Gallery Weekend 2025 i es complementa amb l’exposició Al voltant de l’Escuela de Vallecas, inclosa en el Programa FLASH, que es podrà visitar exclusivament del 18 al 21 de setembre. Aquest projecte reuneix una selecció d’obres representatives d’artistes com José Gutiérrez Solana, Francisco Bores, Julio González, Joaquín Torres-García i Alberto Sánchez, entre d’altres, i s’enriqueix amb una acurada presentació de materials d’època —revistes, documents i altres testimonis visuals— que permeten comprendre més profundament l’entorn cultural i artístic en què es va gestar i desenvolupar la mítica Escuela de Vallecas.

  • José Luis Serzo, Accionista vallecano, 2024.

La mostra, concebuda com un diàleg íntim i poètic entre les obres, els paisatges i les inquietuds de Benjamín Palencia (Barrax, Albacete, 1894 – Madrid, 1980) i José Luis Serzo (Albacete, 1977), es presenta com un retorn meditatiu a la influència discreta però persistent que el mestre manxec ha exercit sobre Serzo al llarg de la seva trajectòria. En aquesta trobada simbòlica, l’artista actual evoca la presència de Palencia com una ombra tutelar, una veu antiga que continua ressonant en la seva pròpia recerca creadora. Tal com ell mateix assenyala, “la idea de refundar l’Escuela de Vallecas m’acompanya des de fa temps”, i és des d’aquesta fascinació que les seves obres esdevenen un espai d’especulació i intuïció, una mena d’escenari obert on es despleguen accions multidisciplinàries inspirades en Palencia i l’esperit aventurer dels vallecans.

Integrada per dibuixos, pintures, escultures, algunes fotografies i una peça audiovisual, la mostra convida l’espectador a emprendre un viatge multidisciplinari a través de les connexions i friccions entre el passat i el present. Allunyant-se de qualsevol rastre de costumisme o nostàlgia paisatgística, es planteja una relectura poètica de l’arrel com a camí cap al que és universal, transformant el territori en un espai simbòlic des d’on repensar el paper de l’art, la perifèria i la identitat en aquesta era d’hiperconnexió i dissolució cultural.

RC_BONART_180X180banner bonart  ESP

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88