És de parada obligatòria la visita al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona i gaudir per una bona estona de L’orant i Miró. Esperit mural, comissariada per Marta Ricart, la nova exposició temporal que es podrà veure fins al 4 de juliol. Un recorregut que explora la relació d’un artista universal com Joan Miró amb el fresc de L’orant de Pedret, obra emblemàtica de l’equipament solsoní.
És una exposició que genera múltiples opcions per a l’espectador i visitant, començant per tenir l’oportunitat de descobrir connexions inèdites, fins a arribar a la possibilitat de crear i trobar nous relats dins del Museu de Solsona. D’aquella creació a principis del segle XI coneguda com L’orant de Pedret fins a Joan Miró, per discórrer i considerar sobre aspectes de la creació artística, de l’espai, però també per fer una mirada al passat i el present. Miró va visitar Solsona l’abril de 1951 i va tenir aquest moment de trobada amb la pintura mural i a partir d’aquest encontre, la seu museística ha configurat un recorregut i una visió amb criteris de creació mural, equiparable a un procés arquitectònic espacial, a més d’abordar la figura de Joan Miró des d’una nova mirada i desgranar així una sèrie d’elements comuns de la pintura mural, llenguatges creatius i possibles inspiracions.
“L’art mural és el contrari d’una creació solitària; si bé cal preservar la seva personalitat, també cal comprometre-la profundament amb l’obra col·lectiva. És una experiència apassionant, però plena de riscs, que ha de ser feta en el seu emplaçament i no en la solitud del taller” explicava Joan Miró a l’estiu de 1958.
La gran qüestió que genera el Museu de Solsona amb aquesta exposició temporal -Miró agafa el relleu de Picasso al museu solsoní en exposicions temporals-, és qui troba a qui i qui fa que: és Miró qui troba l’obra L’orant o és al revés? Un interrogant fascinant, sense oblidar que l’obra de l’Orant és una icona del museu.
Orant de Pedret © Museu de Solsona
El mural de Pedret es va descobrir l’any 1937 i apareix un personatge masculí, amb túnica i coronat per un paó, juntament amb un altre fragment anomenat Cavaller. Marta Ricart ha investigat en els últims anys la figura de Joan Miró i es tradueix amb una exposició temporal que pot originar un pensament de possibles vinculacions i idees de l’artista amb obres futures, tot i que Miró mai va explicar res sobre l’Orant, però va tenir present el mural amb reproduccions als seus tallers de Palma i Mont-roig.
Relació entre espai, obra i anonimat i una trobada de Joan Miró amb l’Orant l’any 1951. Una exposició amb diferents punts de vista sobre el transcurs, però també dins de la universalitat de l’artista i dels seus processos creatius. Al Museu de Solsona s’origina un treball de recorreguts i conceptes com explica Marta Ricart i en definitiva és un apoteòsic viatge que tot visitant a l’art ha de fer.
Miró al Museu de Solsona davant Orant de Pedret, 1951. © Col·lecció Tormo Ballester