Volaverunt. Els gravats de Goya des de la contemporaneïtat arriba al Museu del Monestir de Sant Cugat amb la voluntat de convidar a mirar Goya des d’avui, sense perdre el context d’on va sorgir la seva obra. Fins al 14 de setembre, es poden veure les quatre grans sèries de gravats que Goya va crear entre 1797 i 1819: Caprichos, Desastres de la guerra, Tauromaquia i Proverbios (Disparates). Les estampes formen part del fons del Museu de Mataró i corresponen a una edició realitzada a la Calcografía Nacional de Madrid durant la Guerra Civil espanyola, valorada especialment per la qualitat de la seva impressió.
La proposta, comissariada per Aina Mercader Sbert, s'articula al voltant del fet que falta una peça de la col·lecció, el gravat número 16 de Desastres de la guerra, titulat Se aprovechan. No se sap si la seva absència és fruit d’un accident o d’una decisió. Sigui com sigui, aquesta mancança serveix com a punt de partida per repensar l’obra de Goya i obrir nous camins d’interpretació. La mostra incorpora també obres contemporànies creades especialment per a aquest projecte. Irene Solà, Anna Dot, Marcos Prior i la Compañía La Soledad (formada per Marc Caellas i Esteban Feune de Colombi) proposen intervencions que no busquen explicar Goya sinó connectar-hi des de perspectives actuals. Cada proposta obre una aproximació diferent de temes que, malgrat el pas dels anys, continuen vigents.
Organitzada pel Museu de Mataró, Volaverunt es va estrenar el 2021 a Ca l’Arenas Centre d’Art. Ara, gràcies a la Xarxa de Museus d’Història i Monuments de Catalunya, arriba a Sant Cugat per continuar explorant la vigència d’un artista que va captar amb cruesa la seva època i que continua interpel·lant-nos.