Nou capítol en la disputa pels murals de Sixena: el MNAC presenta un nou escrit d’oposició a l’execució de la sentència que obliga a retornar les pintures a l’Aragó. Segons el Museu Nacional d’Art de Catalunya, 'aquest escrit s’emmarca plenament en els acords del Patronat, que defineixen el context d’actuació del Museu'. El document manté els arguments tècnics i jurídics defensats al llarg de tot el procés, amb un èmfasi especial en la preservació de les obres i els riscos de danys irreparables, recolzats per nous informes d’experts nacionals i internacionals, entre els quals destaca l’ICCROM.
Per consolidar la seva posició, el museu presenta nous informes d’experts tant nacionals com internacionals, entre els quals sobresurt l’informe de l’ICCROM (Centre Internacional d’Estudis per a la Conservació i Restauració del Patrimoni Cultural), reconegut com l’autoritat més destacada en la seva especialitat.
El Museu també presenta un cronograma alternatiu, estructurat per fases i amb un alt grau de detall, que inclou tant les aprovacions administratives necessàries com els procediments i normes d’actuació internacionals obligatoris. L’informe qüestiona el calendari proposat pel Govern d’Aragó, posant en dubte tant els procediments com els requisits establerts per prendre decisions. A més, ressalta que l’empresa que actua en nom del Govern d’Aragó té l’experiència ni la solvència requerides per afrontar una operació d’aquesta magnitud. El MNAC planteja un cronograma de quinze mesos per retornar els murals i no de set com demana la jutgessa.
El Museu aporta nous informes que avalen, ratifiquen i amplien la posició tècnica pel que fa als grans riscos i la complexitat extrema de l'operació. El MNAC ha demanat l'opinió dels experts internacionals més prestigiosos en la matèria i els informes confirmen el seu diagnòstic sobre l'extrema fragilitat de les pintures murals de la sala capitular. Entre aquests informes cal destacar el de la Dra. Simona Sajeva que complementa el seu estudi de 2016, en què analitza la fragilitat de les pintures i assenyala els punts crítics del calendari proposat pel Govern d'Aragó: l'absència d'una avaluació integrada dels riscos així com les pèrdues potencials relacionades amb l’operació, concloent que tant el termini com la proposta tècnica ignoren els greus riscos de danyar de forma irremeiable les pintures, i per tant són inviables.