Les pintures murals de Sixena viuen un altre capítol dins de tot el litigi que viu. Aragó ara reclama l’execució forçosa de la sentència en un trasllat complicat, ja que traslladar les pintures murals pot implicar perdre una part de les composicions pictòriques, així es va explicar en les jornades dedicades a aquest trasllat i les seves possibles conseqüències.
El conservador i restaurador Pere Rovira explica que més d’un 20% de la matèria pictòrica es pot perdre de les pintures murals de Sixena en el moment de desmuntar del MNAC per embalar, traslladar i novament muntar a la sala capitular del monestir.
No obstant això, Aragó reclama recuperar les pintures i el govern aragonès presenta la petició al jutjat d’Osca amb un objectiu clar: retornar les pintures abans possible. Aquesta decisió arriba quatre dies després que el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) presentarà un incident d’execució per justificar impossibilitat tècnica de complir amb la sentència del Tribunal Suprem.
En paral·lel a aquestes reclamacions, al saló principal de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi a Barcelona es va realitzar la jornada sobre el conflicte de les pintures murals de Sixena amb un programa que va comptar amb experts qualificats en diferents àmbits d’actuació. Una jornada de debat on restava clar que el litigi de Sixena ultrapassava l’àmbit artístic i que el debat no estava en l’àmbit del patrimoni.
La sentència del Suprem ratifica i determina que el MNAC ha de retornar els 35 fragments de les pintures murals de la Sala Capitular del Monestir de Sixena i vuit fragments de pintures profanes. En total, 43 fragments que s’exposen a les sales 16 i 17 del museu català.