SantaMonica_Xiuxiueigs_1280x150

Exposicions

Visa Pour l’Image 2025: 37 anys de fotoperiodisme que no deixa indiferent

Fotografia de Cédric Gerbehaye l'any 2017.
Visa Pour l’Image 2025: 37 anys de fotoperiodisme que no deixa indiferent

El dijous 28 d’agost Perpinyà dona el tret de sortida a la 37a edició del Festival Internacional de Fotoperiodisme Visa Pour l’Image 2025 i, per tant, queda inaugurada oficialment aquesta edició. El festival, que se celebra del 28 d’agost al 14 de setembre (cada dia de 10 h a 20:00 h), reunirà a milers de visitants, professionals de la imatge i fotoperiodistes d’arreu del món. I durant els dies 15 a 19 i 22 a 26 de setembre, les exposicions estaran obertes per a grups escolars.

Per aquesta edició el Festival manté la seva aposta per mostrar algunes de les grans qüestions del nostre temps a través de la mirada de fotografies d’arreu del món. Els assistents podran visitar les exposicions que estaran repartides per principals espais culturals i històrics de Perpinyà. Paral·lelament al festival l’organització ha programat tot un seguit d’activitats de l'1 al 6 de setembre com són conferències, discussions sobre conflictes armats, crisis humanitàries, migracions, emergència climàtica, com també històries de resistència i esperança.

  • Fotografia de Saher Alghorra l'any 2023.

A part, de les mostres fotogràfiques, també es dura a terme sis projeccions nocturnes (de l'1 al 6 de setembre al Campo Santo a partir de les 9:30 h), debats i trobades amb professionals, consolidant-se com a punt de trobada imprescindible per al periodisme gràfic i una plataforma per donar visibilitat a la nova fornada de joves fotògrafs. Alguns dels temes que es tractaran són: Les conseqüències del canvi climàtic a l’Índia, Kenya, Senegal, Califòrnia, França i Espanya. L’elecció de Donald Trump, la guerra d’Ucraïna, la caiguda de Bashar al-Assad a Síria, la guerra entre Israel i Hamàs, el 80è aniversari de l’alliberament del camp de concentració d’Auschwitz, el moviment pels drets civils liderat per Martin Luther King i el 60è aniversari de l’assassinat de Malcolm X, la caiguda de Saigon i l’esclat de la guerra civil al Líban i Angola, la mort del papa Francesc, etc.

De l'1 al 3 i 4 de setembre es realitzarà un taller de tres dies titulat “Transmission pour l’Image”, que és un fòrum de reunió i debat. Els fotògrafs i editors d’imatge que així ho vulguin parlaran de la seva feina i de les decisions que han hagut de prendre per vendre les seves fotografies, el seu dia a dia.

També cal fer esment del Premi Visa d'or de Notícies, el Premi Visa d'or de Reportatge i el Premi Visa d'or Rémi Ochlik de la Ciutat de Perpinyà, ja que els editors d'imatge i els editors d'imatge adjunts del jurat faran una selecció entre tots els reportatges vistos durant l'últim any (tant publicats com inèdits), i trien quatre nominats per categoria. Un segon jurat triarà els guanyadors del premi Visa d'or (Notícies, Reportatge i Premsa diària).

  • Fotografia de Paloma Laudet l'any 2025.

Amb 37 edicions a les seves espatlles, el festival reafirma el seu paper en l'espai de denúncia. Reflexió i reconeixement a la feina del fotoperiodisme que és molt arriscada. Segons el director del Festival, Jean-François Leroy “amb el món en un estat encara pitjor del que és habitual, aquest Festival és més necessari que mai tot i que en els seus inicis quan vam presentar aquest projecte ningú hi creia. Una de les principals crítiques que hem hagut d’afrontar és que el Festival sol ser massa ombrívol, violent i pessimista. Malauradament, estàvem una mica massa avançats al nostre temps. El món està malament, però ara tothom ho diu. El periodisme està a la primera línia de totes aquestes males notícies. Alguns estan temptats de ser alarmistes, d’explotar la tragèdia, difondre rumors i incitar al pànic. Nosaltres no”.

Leroy també ha explicat que durant les projeccions nocturnes a Campo Santo i a les exposicions “continuarem realitzant el que sempre hem fet: mostrar el millor en fotoperiodisme. Informació matisada i verificada del camp, no de les xarxes socials; imatges fetes per humans, no per IA generativa” i conclou afirmant que “després de gairebé quaranta anys de col·laboració amb la ciutat de Perpinyà i els nostres socis fidels, juntament amb el meu equip liderat per Dephine Lelu, estem més decidits que mai a garantir la continuïtat del festival. Espero poder anunciar nous projectes en un futur”.

25 Exposicions en tota la ciutat

Un total de 25 exposicions es podran visitar arreu del poble de Perpinyà. Els artistes participants en aquesta edició són: Cynthia Boll (Reshaping home: Indonesia’s capital migration), Juan Carlos (El Salvador), Jean-Louis Courtinat (40 years of social photography), Deanne Fitzmaurice (Lionheart: The Story of Saleh), Cédric Gerbehaye (Kashmir. Wait & See), Gaëlle Girbes (Ukraine, surviving amidst the ruins), Adam Gray (American Madness), Jean-Pierre Laffont (Photographer Unchained), Pascal Maitre (Uncontrollable megacities, Dacca, Kinshasa, El Alto-La Paz), Eugene Richards (Do I know you?), Rijasolo (Madagascar, Land of Spirits), Stephen Shames (A lifetime in photography), George Steinmetz (Feed the Planet), Brent Stirton (Virunga: 100 years), Carolyn Van Houten (The war against Islamic State in Somalia) i International Daily Press newspapers.

Pels dies 28 i 29 de novembre (a les 8 i a les 6 de la tarda), coincidint amb la seva reobertura, l’emblemàtic teatre de l’oest de París (Théatre Nanterre-Amandiers) aquest any ha convidat el Festival del Visa pour l’Image al seu auditori principal, totalment renovat, amb capacitat per a 800 persones. En aquest espai es projectaran una selecció de reportatges en una pantalla gegant durant dues sessions presentades per Jean-François Leroy i Pauline Cazaubon. Cal recordar que durant aquestes 37 edicions el Festival ha presentat més de 1.000 exposicions, amb impressions produïdes pels millors professionals amb seu a París.

BONART 180x180MM_BONART_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88