L’exposició Al taller del filòsof, de Georges Didi-Huberman, va arribar a la Filmoteca de Catalunya el passat mes de maig després de la seva presentació al Círculo de Bellas Artes de Madrid. La mostra ofereix una experiència més íntima i contemplativa del procés creatiu del filòsof i historiador de l’art francès. Ara ens acostem als darrers dies per visitar-la, ja que finalitza el 31 d’agost.
La mostra permet als visitants endinsar-se en l’univers de Didi-Huberman, on el pensament filosòfic es combina amb la pràctica manual i artística. Es poden descobrir treballs audiovisuals individuals com L’Optogramme i Face à face à matière, així com projectes col·laboratius amb artistes com Arno Gisinger, amb la seva instal·lació Diapoteca, i Henri Herré, amb la pel·lícula De la mesa a la tapa: compás, que documenta el mètode de treball del filòsof.

Diapoteca (Arno Gisinger, 2024). A partir de les diapositives de Georges Didi-Huberman.
A la Filmoteca, l’exposició s’adapta a un entorn més pausat, convidant a la reflexió sobre la relació entre imatge, història i memòria. El visitant pot observar com Didi-Huberman “pensa amb les mans”: l’ús de fitxes manuscrites, la manipulació d’imatges i la pràctica musical formen part del seu procés filosòfic, demostrant que la creació no és només intel·lectual, sinó també física i experiencial.
A més, la mostra es complementa amb publicacions i textos inèdits del filòsof i dels seus col·laboradors, que amplien la comprensió del concepte de “taller” com a espai de pensament i experimentació. Aquesta versió de l’exposició convida a un viatge introspectiu, on el visitant esdevé testimoni del diàleg entre teoria, pràctica i art que defineix l’obra de Didi-Huberman.
La proposta convida els visitants a endinsar-se en el taller del filòsof, un espai on Georges Didi-Huberman combina imaginació i rigor per explorar noves connexions entre paraules, objectes, imatges, persones, formats, disciplines, temporalitats i latituds, transformant el pensament en una veritable taula de muntatge. L’exposició està comissariada per Lucía Montes Sánchez i conviu amb l’exposició En l’aire commogut… que es podrà visitar fins al 28 de setembre al CCCB.
L’exposició Georges Didi-Huberman. Al taller del filòsof ofereix una mirada ampliada sobre el llegat filosòfic de l’autor, centrant-se en la seva relació directa amb les imatges. Per primera vegada es poden veure reunits els seus treballs audiovisuals, així com diversos projectes experimentals desenvolupats en col·laboració amb altres artistes.

Diapoteca (Arno Gisinger, 2024). A partir de les diapositives de Georges Didi-Huberman.
Mitjançant aquesta exploració de tècniques, formats i camins poc convencionals en la pràctica filosòfica —que, tot i això, formen part essencial de la seva producció—, la mostra posa en relleu un aspecte clau de l’actitud de Didi-Huberman: la recerca constant i l’experimentació radical com a principis fonamentals del seu mètode.
Diapoteca
La diapoteca de Georges Didi-Huberman, constituïda entre el 1980 i els anys 2000, conté al voltant de 27.000 diapositives en color de 24 × 36 mil·límetres. Es pot considerar l’expressió visual del seu pensament: aprendre per la fotografia ha estat un principi fonamental de la seva metodologia com a escriptor i professor. Sense numeració ni codi, però amb una lògica intrínseca implacable, la seva classificació per “ordres” permet en tot moment trobar-hi la producció de coneixement. El funcionament dialèctic entre biblioteca i diapoteca, entre les paraules i les imatges, té el seu ressò a la pràctica de les famoses “fitxes”.