Arles, al departament de Bouches-du-Rhône, lloc capital a la vida de Vincent van Gogh, torna una nova edició de Les Rencontres de la Photographie, festival de fotografia que se celebra cada estiu en aquesta localitat de França des de 1970. Edició 56 que es podrà veure fins al 5 d’octubre amb un tema central: imatges indòmites (unruly images), que defineix la fotografia com a eina de resistència, memòria i transformació social en un món globalitat.

Un total de 46 exposicions repartides en 26 sales I espais d’Arles amb més de cent seixanta artistes ocupant uns 12.000 metres quadrat d’espais expositius. Un dels eixos principals és On Country: Photography from Australia, aquesta és la primera gran exposició centrada en la fotografia contemporània australiana, amb especial atenció a les veus d’artistes indígenes. La mostra posa en relleu com aquests creadors i creadores exploren la relació profunda i espiritual amb la terra, coneguda com a Country, un concepte que va més enllà del territori físic per incloure-hi identitat, cultura i història ancestral. La curadoria, a càrrec de figures com Tony Albert, Michael Cook i Brenda L. Croft, destaca la manera com la fotografia esdevé eina de resistència, memòria i connexió amb les arrels.

Futurs Ancestraux és la mostra d’art contemporani brasiler amb fotografies de Denilson Baniwa, Rafa Bqueer o Mayara Ferrão. Palmira Puig, Marcel Giró i Germán Lorca —artistes representats per la galeria RocioSantaCruz— participen en l'exposició Construcció Deconstrucció Reconstrucció. Fotografia modernista brasilera (1939-1964), una mostra comissariada per Helouise Costa i Marcella Legrand que es pot veure a LUMA Arles. L’exposició ofereix una revisió crítica de la fotografia modernista del Brasil mitjançant obres que van desmuntant i reformulant els llenguatges visuals del moment, tot destacant la mirada innovadora d’aquests creadors dins del context artístic i social de mitjan segle XX.
En aquesta proposta, la definició d’una identitat nacional s’entrellaça amb l’elaboració d’un llenguatge visual propi. La mirada d’aquests fotògrafs sobre la ciutat moderna emergent dona lloc a noves formes de percebre i representar la realitat urbana: velocitat, multiplicitat, fragmentació i contrast d’escales es tradueixen en imatges que estimulen els sentits. A Autoretrat amb ombres, Marcel Giró fa dialogar la seva pròpia ombra amb la d’un edifici; la seva proximitat crea un espai ambigu i suggeridor, on la figura humana i l’arquitectura es confonen en un joc visual carregat de tensió poètica.

Des de fa més de mig segle, les Trobades d’Arles han reunit algunes de les figures més destacades de la fotografia internacional, consolidant-se com un espai de referència i d’experimentació per a nous talents. El festival s’ha mantingut a l’avantguarda, anticipant les transformacions dels suports visuals i les innovacions tecnològiques, amb l’objectiu d’apropar la cultura de la imatge a un públic ampli i divers. Aquesta voluntat d’obertura i renovació contínua defineix l’esperit d’Arles.