2024 Inserció Bonart Segell IMPULSA CULTURA

Exposicions

Transicions i festes. Del Carme a Sant Pere

Transicions i festes. Del Carme a Sant Pere

El Centre d’Art Contemporani La Sala i la Casa de la Festa de Vilanova i la Geltrú han encarregat Isidre Roset la curadoria de la mostra en curs titulada Transicions i Festa. Del Carme a Sant Pere, que tracta de la processó marinera de les barques, dels seus orígens i de la seva evolució en el temps.

La mostra planteja la continuïtat de les tradicions i els canvis en els formats i denominacions. Aquestes transicions es plasmen en diversos àmbits temàtics, onze en total que van des d'una primera part introductòria amb la referència a la formació el 1920 de l’agrupació política Els Almogàvers, branca juvenil del Centre Català, amb seu al Teatre Principal. De la participació en les festes de Sant Pere d’aleshores amb l’organització de regates amb gussis i de la implicació de les dones en la confecció del trofeu, una senyera estelada.

L’exposició mostra una reproducció de l’Atles Català, també conegut com a Atles Cresques (1375), l’original del qual es conserva a la Bibliotheque National de France a París. Aquí se’n presenten dos llibres, un en català i l’altre en castellà, publicats per l’editorial Diàfora el 1975. S’han reproduït el menú de la Peixetada Nacionalista que els Almogàvers vilanovins van celebrar el 1921 i el programa de Festa Major del mateix any en què es poden llegir els actes paral·lels que organitzaven amb independència i autònomament aquests joves catalanistes de fa cent anys.

La secció anomenada historieta i la denominada Marina presenten obres gràfiques i pintures d’artistes vilanovins com E.C. Ricart, Ricard Vives Sabaté, Manuel Amat, A. de Cabanyes, Armand Cardona Torrandell, Pau Roig Estradé, Rosa Pastó Figueres, Josep Canyelles, Ramon Bernadó, Joaquim Budesca i d’altres com el barceloní afincat a Sitges Alfred Sisquella que mostren l’antiga fisonomia del front marítim, una platja que es va transformar en port el 1954.

El trànsit també es va produir en els ginys i enginys mecànics de pesca, que va passar de la vela i els rems al motor de combustió, Dièsel. El Museu del Mar de Vilanova i la Geltrú ha conservat moltes d’aquestes peces que són testimonis de l’evolució tècnica i de l’adaptació a nous materials com el plàstic de les nanses penjades del sostre, una aportació del Sr. Segarra de Cal Cabossa. Ell apareix en l’apartat audiovisual de l’Espai Far, un objecte una història, projecte fet realitat e Memòria Oral de Baixamar, la que antigament anomenada Sa Llacuna en la carta pobla de Vilanova de Cubelles el 1274 per Jaume I.

Dues fotografies, una en blanc i negre i l’altra en color, una de Nostra Senyora del Carme i l’altre de Sant Pere Apòstol portats en tabernacle una pels infants de la marina o fusellers navals i l’altra dut a l'esquena dels castellers de Mar, una colla que va sorgir a Baixamar abans inclús que els Bordegassos. Una llista a mig confeccionar fa evident que la història està encara per escriure i referir. A més tres projeccions, una de Lloret de 1902 amb la processó de Santa Cristina, una altra “Vol de Gavina” (1934) documental del port de Barcelona deguda a Manuel Amat Roses i una tercera de 1971 deguda al cineasta amateur Jesús Santacana mostren l’evolució d’un format festiu particular com és la processó marinera.

La geganta Carme, vestida de pubilla, xarxaire de la Platja de Vilanova tanca el recorregut visual i l’experiència que es mostra fins al 7 de setembre a La Sala Oberta de La Sala Centre d’Art contemporani de Vilanova i la Geltrú, un refugi climàtic i cultural per gaudir gratuïtament, cada dia de 7 a 9 del vespre i els dissabtes i diumenges de 10 a 14 h.  Desperta Ferro!!

GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180banner bonart  ESP

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88