TEMPORALS2025-Banners-1280x150

Exposicions

El arte de navegar: cartografies del desordre digital

Catorze artistes per qüestionar el paper de la fotografia en l’era de la virtualitat.

Nsaku, Josèfa Ntjam (2025). © Josèfa Ntjam
El arte de navegar: cartografies del desordre digital
bonart barcelona - 11/06/25

La Fundació Foto Colectania proposa una immersió en el paper que tenen les imatges en l’entorn digital. Ho fa amb una exposició col·lectiva que convida a repensar com la fotografia ha deixat de ser només una eina per representar el món físic i s’ha convertit en una interfície que articula, altera i fins i tot construeix l’experiència de moure’s per internet i altres espais virtuals. L’exposició reuneix peces de catorze artistes internacionals i presenta una mirada crítica sobre aquesta transformació visual que forma part de la nostra quotidianitat.

La mostra, comissariada per Jon Uriarte i amb el títol El arte de navegar. Com perdre’s en un món d’imatges, es podrà visitar des de demà 12 de juny i fins al 21 de desembre de 2025. La selecció d’obres recorre àmbits tan diversos com els videojocs, els mapes en línia, les xarxes socials, l’exploració de l’espai o la intel·ligència artificial. S’hi poden veure propostes de Sara Bezovšek, James Bridle, Alan Butler, Josèfa Ntjam, Giath Taha, Kyriaki Goni, Roc Herms, Simon Weckert, entre d’altres.

 

El arte de navegar: cartografies del desordre digital Convertirse en fantasma, Giath Taha (2022). © Giath Taha

 

La idea de “navegar” ja fa temps que va deixar de referir-se només al desplaçament físic en un territori. Avui, navegar també vol dir desplaçar-se per interfícies digitals, seguir rutes d’hipervincles, perdre’s entre finestres i continguts que no tenen per què representar cap realitat concreta, sinó que sovint l’inventen. La imatge digital ha passat de documentar un lloc o un moment, a ser l’entorn mateix: s’hi fa clic, es pot arrossegar, ampliar, modificar, i genera així noves maneres d’habitar el món. En aquest context, la desorientació esdevé gairebé una condició permanent. L’acceleració de les tecnologies, la barreja entre el físic i el virtual i la fragmentació constant del paisatge visual han generat una sensació d’incertesa que, lluny de ser només negativa, alguns artistes exploren com una forma de resistència.

El títol de l’exposició remet a un antic manual de navegació publicat sota la monarquia hispànica al segle XVI. Aquesta referència serveix per apuntar a la persistència d’idees colonials també en el món digital, i alhora per obrir un debat sobre com podem relacionar-nos amb les imatges i els sistemes que les sostenen des d’altres punts de vista, menys extractius i més oberts a la complexitat.

 

El arte de navegar: cartografies del desordre digital Paisaje marciano I, Kyriaki Goni (2022). © Kyriaki Goni i The Breeder

 

Dins del programa de l’exposició, també hi ha una col·laboració amb el Sónar+D 2025. L’artista Simon Weckert ha estat escollit per presentar la seva obra del 12 al 14 de juny a l’espai Project Area, on es creuen art, innovació i tecnologia. Aquesta presència reforça la voluntat de Foto Colectania d’explorar com la imatge interactua amb altres àmbits creatius i científics, alhora que consolida una de les seves línies de treball, la relació entre la fotografia, la societat i les tecnologies emergents.

 

El arte de navegar: cartografies del desordre digital El derecho al olvido, Esther Hovers (2021-2024). © Esther Hovers

MM_BONART_180x180RC_BONART_180X180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88