Amb una mirada oberta a la Mediterrània i les seves múltiples capes culturals, el Festival Portalblau torna aquest estiu amb una proposta que combina música, arts escèniques, reflexió crítica i patrimoni. A cavall entre l’Escala i Empúries, el festival s’ha anat guanyant un lloc en el calendari estival gràcies a una programació viva i propera. Enguany, el festival presenta la figura de Tetis, deessa marina sovint oblidada en els relats clàssics, com a imatge simbòlica. Aquesta representació vol reivindicar una força femenina submergida i, alhora, establir un vincle poètic amb el mar com a espai d’origen, memòria i possibilitat.
Del 14 de juny al 10 d’agost, els escenaris emblemàtics del litoral empordanès acolliran una programació que va de la música d’arrel a l’electrònica, passant pel flamenc, el rock alternatiu, la cançó i la dansa. El tret de sortida serà amb una conversa entre Josep Ramoneda i Carles Duarte, a l’Alfolí de la Sal, sobre cultura i democràcia en temps convulsos. El 4 i 5 de juliol, el Camp de les Aromes rebrà La Filadora i Ikram, dues propostes que combinen tradició i mirada actual. Seguirà Mar Pujol a l’Alfolí de la Sal, amb el seu disc debut, i l’energia participativa de la peça de dansa Jarana de la Cia Laia Santanach a la Riba.
Nora Baylach
El festival també obrirà espais per al pensament crític, com la xerrada amb Laura Fa i Lorena Vázquez, que parlaran sobre mitjans i igualtat. Nora Baylach durà el seu espectacle 5:55 a la Muralla Grega, mentre que l’Ethno Orchestra i Alosa coincidiran la nit del 25 de juliol amb concerts molt diferents però igualment connectats amb la música com a llenguatge global. L’endemà, Anna Colom presentarà Cayana, on el flamenc es troba amb ritmes afro llatinoamericans.
A partir del 31 de juliol, el festival posarà rumb a la Mar d’en Manassa amb els concerts de Blaumut, Ramon Mirabet, La Ludwig Band i Las Migas. Després, la Companyia de Circ “eia” oferirà La pedra de fusta a la Muralla Grega, i Míriam Iscla farà una lectura dramatitzada a partir dels textos de Simone Weil. Els darrers dies seran al Fòrum Romà, amb Cala Vento, Pau Vallvé i Valeria Castro, que posarà punt final al festival amb el seu nou treball discogràfic. A banda de la música i les arts escèniques, el Portalblau d’enguany inclourà l’exposició fotogràfica del concurs MedFoto, que convida a pensar sobre la relació entre les persones i el mar.
La Piedra de Madera, Companyia de Circ "eia" © Natacha Elmir
Pel que fa als espais que acullen el festival, són part essencial de l’experiència. L’Alfolí de la Sal, la Riba, el Camp de les Aromes, el Jardí Clos del Pastor, el Fòrum Romà d’Empúries, la Muralla Grega d’Empúries i la Mar d’en Manassa són llocs amb pes històric i simbòlic, que es convertiran en escenaris vius. El fet de programar en aquests espais no és només una aposta estètica; és una manera de posar en valor el patrimoni i d’establir vincles entre el passat i el present.
Un altre dels punts forts del projecte és el compromís social. El festival treballa des de fa temps per minimitzar el seu impacte ambiental, promoure la igualtat i oferir espais per a la nova creació. En aquesta línia, el 7 de juny se celebrarà la quarta edició del curs de formació per a joves interessats en la gestió cultural. Aquella mateixa jornada, la Plaça Víctor Català acollirà la final del Concurs Escenari Portalblau, una cita que dona veu a les propostes emergents del territori.
Mar d'en Manassa
Portalblau també impulsa l’ocupació juvenil i la formació en gestió cultural. Des de 2020, el festival ha creat més de 105 contractacions a través de la seva Borsa de treball, facilitant l’entrada al món laboral de molts joves. A més, manté una estreta col·laboració amb universitats, com la Universitat de Girona, per oferir pràctiques professionals i contractacions, reforçant així el seu compromís amb la formació i la inserció laboral.
El vincle amb la transformació social es concreta també en les col·laboracions solidàries que Portalblau manté any rere any. Enguany, el festival torna a donar suport a l’Associació ECCIT, que treballa en projectes d’educació i cooperació a Xauen, al Marroc. Aquesta col·laboració vol afavorir l’intercanvi cultural i l’acollida de persones migrants, consolidant una línia de treball que ha permès, al llarg de les darreres edicions, col·laborar amb més d’una desena d’entitats socials. Més que una ajuda puntual, aquest compromís forma part del relat del festival, que entén la cultura com un agent actiu de cohesió i canvi.
Ethno Orchestra
Un dels valors centrals de Portalblau és la voluntat d’impulsar una cultura més justa i representativa. La programació manté la paritat de gènere com a criteri irrenunciable, no només pel que fa a la presència d’artistes, sinó també en la diversitat d’estils, procedències i veus. Aquesta aposta per l’equilibri es complementa amb una eina concreta: la nova Guia de Bones Pràctiques en Perspectiva de Gènere, elaborada pel festival amb l’objectiu de garantir que la igualtat sigui present en totes les etapes de l’organització, des de la programació fins a la comunicació i la logística interna.
La reflexió no s’acaba aquí. El festival continua apostant per generar espais de debat crític a través del cicle Mirades Blaves, un seguit de converses que giren entorn del feminisme, la memòria i la convivència intercultural. Aquestes trobades permeten pensar la cultura des de múltiples angles i mantenir oberta la pregunta sobre el paper que pot jugar en la societat contemporània.