En paral·lel a Laia Estruch o Huguette Caland, l’espectador es troba amb l’exposició Ritmes. Imatges de feina femenina al Museu Nacional Reina Sofia de Madrid. Un recorregut on es recull de manera il·lustrada aquests treballs en forma d’abans, durant i després del conflicte de la Guerra Civil espanyola. Amb l’arribada del conflicte bèl·lic, els rols de gènere es van revertir i tots aquests canvis es van veure reflectits mitjançant la premsa gràfica.
Un material que ara agafa forma d’exposició comissariada per Selina Blasco, Maite Garbayo-Maeztu i María Rosón, començant pels anys vint del segle XX a Espanya fins a aterrar als anys de la postguerra. Un recorregut que entra dins del marc d’investigació del projecte Ritmes del treball femení en la història de l’art i la cultura visual (1936-2022).
La revista Estampa agafa tot el protagonisme de l’inici on es visibilitza el treball femení a partir de 543 imatges en forma de pantallazos. Treball en diferents formats que dona lloc a la vitrina central per representar el treball de la dona en el període de la postguerra espanyola i aquí agafa el poder la Secció Femenina de la Falange amb les diferents publicacions entre els anys 1940 fins a 1946.
Un moment que transcorre a partir de dotze postals en forma de col·lecció que va captar José Compte. Es tracta d’una mena de teatralització de les dones a la feina, menys Pilar Primo de Rivera. Juntament amb aquesta documentació expositiva, l’espectador trobarà a l’espai de la Biblioteca i Centre de Documentació del museu, peces com la il·lustració de Viera Sparza per la revista Mujer de 1940 o el text ‘Rumbos, exposiciones y artistas. Crónica estético-feminizante’ de Manuel Abril a la revista Blanco y Negro de 1931.
Articles, postals, fotografies, reportatges a revistes i publicacions o retrats, ompliran aquesta zona de l’exposició temporal que es podrà visitar fins al 13 de juny, per arribar a una última vitrina amb un treball reproductiu en forma d’imatges per la reflexió en moment de Guerra Civil a Espanya. Kati Horna, destacada fotògrafa i periodista hongarès-mexicana, va captar moments amb un treball relacionat amb l’activisme polític i anarquista.
La mostra Ritmes. Imatges de feina femenina al Museu Nacional Reina Sofia de Madrid finalitza amb Un concurs, una producció audiovisual inèdita que va crear Julia Montilla. Una exposició que dona compte del treball que imposa en els cossos que treballen en cadència, en una sèrie de repeticions, molt relacionat amb el treball de les tres comissàries de l’exposició dins del procés de documentació.