La nova exposició de l’artista català Marcel·lí Antúnez, titulada Natura Centrum Est, reivindica la necessitat de tornar a situar la natura al centre. Es tracta d’una proposta de gran format que es podrà veure al MNAC del 20 de desembre de 2025 al 6 de gener de 2026. Natura Centrum Est reuneix telons i objectes procedents d’accions, instal·lacions i murals creats per Marcel·lí Antúnez Roca amb la participació de persones i col·lectius diversos i heterogenis, des del 2014 fins avui. L’escala i la singularitat de les peces exposades, concebudes inicialment per a l’espai públic o per a rues de carrer, adquireixen a la Sala Oval una nova lectura.

Els deu mòduls i la figura gegant de Vulcà, creada per a l’acció Fargabudell (2014), articulen centenars d’objectes, entre els quals destaquen els telons parpella i els dibuixos gegantins que, a la manera dels llibres pop-up, transformen la seva aparença quan s’activen.
La dimensió excepcional de l’obra permet mostrar-la en tota la seva magnitud a la Sala Oval del MNAC i convida el públic a una immersió plena en l’univers creatiu de l’artista.
Amb aquesta mostra, Antúnez també posa l’accent en la dimensió col·lectiva. "El centre de totes les coses és la natura, i les pantalles ens converteixen en presoners de l’algoritme. Amb aquest format de propaganda —fet amb fusta i paper— volem reivindicar el moment històric que vivim, tornar a fer pinya i tocar la terra amb les mans", ha explicat l’artista durant la presentació de l’exposició aquest divendres.

Un altre eix central de l’exposició és el conjunt de cartells i elements de propaganda creats per Antúnez. Aquest corpus, format per escultures, eslògans i imatges pintades a mà, funciona alhora com a objecte plàstic i com a eina de mobilització col·lectiva. Tot i presentar-se en un entorn museístic, les activacions diàries en preserven l’energia i la funcionalitat originals.
Les peces concebudes per ser portades pels participants, que revisiten l’imaginari folklòric i ritual des d’una mirada contemporània, evoquen tradicions populars —com la iconografia de la Setmana Santa— per transformar-les en un llenguatge festiu, participatiu i reivindicatiu.
La combinació d’aquests tres àmbits —l’escala de l’obra, els objectes de propaganda i la reinterpretació de l’imaginari folklòric— dota l’exposició d’una personalitat pròpia, càlida i propera, que convida el públic a explorar diverses formes d’experiència. Algunes peces s’activen en el marc de tallers i rues i són viscudes directament pels visitants, mentre que d’altres es presenten per a una contemplació estrictament museística.

Aquesta instal·lació efímera celebra la natura, la comunitat i l’art com a experiències compartides i utòpiques, i ofereix una oportunitat única per submergir-se en un univers oníric i participatiu, del qual el públic pot formar part a través de tallers creatius per a tota la família, concebuts i dinamitzats pel mateix Antúnez.
"Sembla que sigui una obra de museu, però no volia perdre l'essència que tot això són coses produïdes al carrer, en una celebració", ha explicat Antúnez sobre la decisió de portar l'exposició a un altre nivell expressiu.