Laia Abril combina fotografia, text, vídeo i so en una obra marcada per la recerca exhaustiva i la voluntat de provocar reflexió crítica en el públic. A partir del 6 de setembre fins al 18 de gener de 2026, l’obra d’Abril arriba a Estocolm al Moderna Museet amb Laia Abril, juntament amb Emily Jacir i Teresa Margolles amb What remains.
El Moderna Museet és el museu de referència de Suècia en art modern i contemporani. Situat a l’illa de Skeppsholmen, al cor d’Estocolm, va obrir l’any 1958 i des del 1998 ocupa un edifici projectat per l’arquitecte espanyol Rafael Moneo. Les exposicions temporals renoven constantment el relat del museu.
En el marc de la seva exposició al Moderna Museet, Laia Abril va assenyalar dues creadores que han estat per a ella una font d’inspiració i amb les quals desitjava establir un diàleg: Emily Jacir i Teresa Margolles. Totes dues, igual que Abril, desenvolupen una pràctica artística sostinguda en la recerca i el treball amb arxius, fotografia, cinema i entrevistes, explorant qüestions socials i polítiques des d’una mirada crítica i compromesa.
A la mostra What Remains, les creacions dels tres artistes s’entrellacen en un diàleg comú on emergeixen, com a fils conductors, la resistència davant les múltiples formes d’opressió, el compromís social i la força de la narració com a eina de memòria i transformació.
En Una història de la misogínia, Laia Abril construeix una cartografia visual i crítica de les creences, estructures i sistemes que han contribuït històricament a l’opressió de les dones. A través d’una metodologia que combina recerca, arxiu i representació artística, l’autora aborda qüestions tan fonamentals com l’avortament, la histèria col·lectiva, la menstruació o el feminicidi, revelant la persistència de perjudicis i mecanismes de control que travessen societats i èpoques.
Dins aquest vast projecte s’inscriu la sèrie On Rape (2022), que constitueix la segona part de la investigació. En aquest capítol, presentat a l’exposició What Remains, Abril centra l’atenció en la violència sexual i en les estructures institucionals i culturals que perpetuen la impunitat. El treball es construeix a partir de testimonis reals de dones que han patit violació, els quals es materialitzen de manera simbòlica en una sèrie de fotografies conceptuals de peces de roba i objectes vinculats a l’abús. Aquest desplaçament del relat personal a l’objecte genera un espai de reflexió i incomoditat, el fet íntim i el social es trenen per visibilitzar l’abast d’una problemàtica sovint silenciada.
Amb aquest enfocament, Abril no només documenta un fet traumàtic, sinó que qüestiona la responsabilitat col·lectiva i interpel·la l’espectador, convidant-lo a reconèixer les estructures de poder i els discursos culturals que sostenen la violència contra les dones.
Emily Jacir entra al Moderna Museet amb Letter to a friend de 2019 i Teresa Margolles ho fa amb Plancha de 2010/2025. A What Remains, les obres de Laia Abril, Emily Jacir i Teresa Margolles s’entrellacen en una conversa marcada per la resistència, el compromís i la mirada política. Els seus treballs fan emergir històries silenciades que revelen la injustícia i l’abús, alhora que obren espais de preguntes sobre la responsabilitat col·lectiva, la capacitat d’empatia i el paper de l’art com a lloc de memòria, diàleg i possible guariment.