El dissabte 19 de juliol, el Museu del Suro de Catalunya va presentar la nova exposició temporal titulada Com pell d’aigua de l’artista Carles Torrent Pagès (Girona, 1969) a la Sala Manufactures del Museu. Aquesta exposició és una proposta artística d’homenatge al suro, un material noble i essencial que acompanya la humanitat des de l’antiguitat. Cal recordar que ja en època dels grecs i romans l’utilitzaven per segellar àmfores, fabricar flotadors o soles de sandàlia. Però és entre els segles XVII i XVIII quan el seu s es consolida com a tancament ideal per a les ampolles de vidre, fet que impulsa la producció industrial de taps a les regions amb abundància d’alzines sureres, com Catalunya i França. Al llarg del segle XIX, l’expansió del comerç internacional de vi i cava alimenta un gran creixement de l'extracció i manufactura del suro, afavorint el naixement d’una indústria arrelada al territori, especialment a les comarques gironines.

Imatge exposició temporal de Carles Torrent i Pagès
Aquesta mostra vol valorar el suro i retre homenatge a totes les persones que hi han estat vinculades, ja sigui a través de la cura dels boscos o del treball a les fàbriques. El medi natural i les vides que l’habiten han conformat un pòsit profund d’identitat col·lectiva. Pel que fa a Torrent Pagès, com a artista multidisciplinari, sempre li ha interessat la relació específica que s’estableix amb cada material i el procés de treball que aquest implica. Des de fa uns anys, sent una atracció especial pel suro, no només per les seves qualitats físiques i simbòliques, sinó per tot l’univers natural, humà i cultural que l’envolta.

Imatge exposició temporal de Carles Torrent i Pagès
Segons l’artista, “Cassà de la Selva, el meu poble d’origen, ha estat un dels nuclis surers de les comarques gironines. El vincle, en el meu cas, és profund i personal: el meu pare es va dedicar tota la vida a la mecànica industrial, especialment vinculada al manteniment del sector surer i al desenvolupament de nova maquinària per a la seva manufactura. He crescut envoltat d’aquest món, i aquest bagatge vital m’ha portat a emprendre una recerca creativa per posar-lo realment en valor. No es tracta només d’utilitzar el suro, sinó de pensar des del suro —d’obrir camins per explorar tot el que pot arribar a ser, tot el que evoca i revela, per fer emergir noves mirades. En aquest context, l’escultura pot esdevenir una eina per generar cultura del suro: una manera d’activar i resignificar aquest llegat des de l’art contemporani.”
La inauguració va comptar amb la intervenció de la comissària i artista Sana López Abellán, que va donar una visió de l’artista i del seu projecte expositiu. Durant la mostra es van programar tot un seguit de visites guiades i una taula rodona. Pel 27 de setembre d’enguany està prevista dur a terme una acció/performance amb so i dansa a càrrec de Llantarts (Jesús Asenjo) i Natsuki (Anna Ventura). L’exposició estarà oberta al públic fins al dia 2 de novembre de 2025.

Imatge exposició temporal de Carles Torrent i Pagès