Com cada any, bonart celebra la diada de Sant Jordi, una jornada que uneix cultura, literatura i tradició arreu del país. Enguany, bonart serà present tant a Girona com a Barcelona, mantenint així el seu compromís amb la difusió de l'art i la cultura a través de la seva revista. A Girona, la parada estarà ubicada a la plaça Catalunya, compartida amb la Fundació Atrium Artis, mentre que a Barcelona, bonart participarà en l'espai de l’APPEC (Associació de Publicacions Periòdiques en Català), al c/Diputació al costat d’altres capçaleres en català. També tindrà presència a la parada d’ArtsLibris, espai de referència per a les publicacions d’art i edicions especials.
En totes dues ubicacions es podrà adquirir l’últim número de la revista, el 201, així com exemplars d’edicions anteriors i la primera revista bonart en castellà, una edició que obre noves vies de comunicació i difusió dins del món hispanoparlant.
La presència en aquesta diada vol ser, un cop més, un punt de trobada amb lectors i artistes. És per aquest motiu que, des de bonart, també es proposa un recull de recomanacions literàries pensades per a tothom que tingui interès per l’art, la cultura visual i el pensament contemporani.
El somni de la subversió - Vicenç Altaió (2025)
El somni de la subversió narra amb prosa clara, aguda i plena de facècies incisives, la transició política i l’esclat cultural i artístic de la Barcelona dels anys setanta i vuitanta del segle XX. Són les memòries d’una generació i d’un país que interpel·len el present amb unes reflexions crepusculars, estoiques, plenes de benvolença, saviesa i combat per part d’un dels seus protagonistes més actius.
7 portes+1 - Pep Admetlla i Glòria Bosch (2017)
7 Portes +1, la sèrie de dibuixos de Pep Admetlla és un treball de procés i interrelació que forma part del projecte Diesirae, una reflexió sobre l’exili en trànsit compartida amb Glòria Bosch, de la qual emergeix el pas erràtic d’una humanitat a la recerca d’una entrada, una porta oberta al seu món i, una vegada a dins, es troba amb l’espai buit per esperar la mort. Un principi de converses, d’encreuaments generats al Memorial de la Xoà de París a partir de documents apareguts entre materials de familiars llunyans i, en definitiva, dels rastres de dos personatges: la Sigma Blonstein (1905-1944) i en Joseph Hadjadj (1895-1944).
MIAS. The Loop Project - Miàs Architects (2024)
El nou llibre de MIAS Architects i publicat per Actar, és una recopilació dels darrers dos dècades de treball i recerca realitzats pel despatx. El treball no es pot explicar només com a resultats finals, sinó que cal entendre el procés de disseny: tot allò que passa abans que arribin les grues. El llibre il·lustra els projectes en el seu estat final i en la seva conceptualització, però també constitueix, en si mateix, un arxiu.
El llibre destaca dos reconeixements recents i notables: el primer del Centre Pompidou, que va dedicar una exposició monogràfica a MIAS Architects el 2020 — l'exposició va passar a formar part de la col·lecció permanent del centre amb un total de 42 maquetes, 14 dibuixos i 18 gravats. El segon del Consistori de Barcelona i del Govern de Catalunya, que va reconèixer MIAS Architects amb una exposició monogràfica al Museu d'Arquitectura i Disseny DHUB el 2021.
Per una República catalana de les arts! - Joan Maria Minguet (2025)
Aquest llibre planteja un problema greu de partida: si havíem de fer una República catalana, un Estat nou, no es pot entendre que ningú volgués sacsejar l’estat de les coses del món cultural. Hi va haver manifestacions i accions multitudinàries per conquerir el poder polític, però ningú va pensar que, prèviament, calia conquerir el poder cultural, com deia el pensador italià Antonio Gramsci. En les pàgines d’aquest assaig es combinen els coneixements sobre la història i la teoria de les arts contemporànies amb l’activisme cultural. Una cascada de reflexions sobre la necessitat de trencar amb tot un seguit de consensos del gran poder que arrosseguem.
Les Cases Barates del MUHBA Bon Pastor. Història urbana i patrimoni al Besòs - Aina Mercader (2025)
El projecte museístic de les Cases Barates del Bon Pastor s’insereix en el paradigma d’història urbana que vertebra el Museu d’Història de Barcelona, amb l’ànim d’impulsar una història pública rigorosa de barri, de ciutat i d’Europa. Les cases barates, acabades el 1929, van ser el primer model d’habitatge social de Barcelona. La base del projecte de la seva museïtzació ha estat la recerca en història urbana, a partir de fonts escrites, orals, gràfiques, fotogràfiques, fílmiques i arqueològiques, compartida amb un ampli ventall acadèmic, incloent-hi els estudiosos del Bon Pastor.
Joan Miró sota el franquisme - Josep Massot (2021)
Josep Massot desvela, a partir d’una recerca escrupolosa d’arxius públics i privats, la lluita ferotge de Miró per a mantenir el seu art en la innovació permanent i esquivar les pressions del règim franquista, i també la seva ètica de combat per donar exemple i ajudar les generacions joves, criades en la dictadura. El llibre revela com van ser els amics antifeixistes nord-americans els qui el van salvar de l’aïllament durant la Segona Guerra Mundial, i com el MoMA, l’Escola de Nova York -Pollock, Motherwell, Rothko-, i artistes com Louise Bourgeois el van encimbellar com l’artista viu més influent del món.
Tàpies y la ceguera - Parcerisas, Pilar (2024)
Es tracta d’una publicació que fa un recorregut per l’obra d’Antoni Tàpies amb la voluntat de resseguir la recerca de la consciència interior, però també la força de la pèrdua, ben característica del darrer període de l’artista, així com la presència i la funció espiritual d’aquells òrgans que al·ludeixen als dos sentits més presents a la seva obra: l’ull i la mà. El detonant d’aquest llibre fou la visita que l’autora va realitzar a l’estudi de Tàpies amb l’escriptor i fotògraf cec Evgen Bavčar (Eslovènia, 1946) l’any 1998, una trobada que va propiciar un intercanvi d’obra entre ells.
Hèlios (Jordi Soler). Contra la dictadura amb humor - Pius Pujades (2023)
Pius Pujades, periodista i escriptor, dedicat el llibre a Jordi Soler, un personatge de fort arrelament a la ciutat de Girona i a les seves comarques. A les seves pàgines, s’hi recullen centenars de dibuixos-acudits, molts dels quals van ser realitzats a la barra del bar L’Arc, on es desenvolupava bona part de la vida nocturna, però també cultural, de la ciutat en la dura postguerra. Aquells dibuixos són un reflex de l’ambient que es respirava durant els anys seixanta i setanta del segle passat. L’autor del llibre, en el seu text, procura situar aquelles petites obres espontànies en el context polític, social i cultural de la llarguíssima dictadura, en el marc aclaparador de la Girona grisa i negra del moment i justifica i explica l’arrauxat, grotesc, escandalós i irreverent esperit que l’inspira.
1964. Cuándo la cultura se convirtió en espectáculo - David G. Torres (2024)
Una visió calidoscòpica que recorre l'any 1964 i mostra per què és un moment clau per entendre la formació de la identitat contemporània i les seves contradiccions: la rebel·lió i la disconformitat lligades a la cultura pop; la consolidació de la joventut en l'escena social, cultural i política; la lluita pels drets civils i les diferents implicacions de les comunitats sorgides a la Costa Oest dels Estats Units, Països Baixos, França, Espanya...; l'apoteosi de l'art pop conceptual i la sublimació del mercat de l'art; l'aparició de moviments contraculturals que van conduir a Maig del 68 i al naixement del punk…
Lluís Vilà. Absolut Nautes - Fundació Lluís Coromina (2021)
"La crisi aguditza la creativitat. Després de la crisi ve l'eufòria. La crisi haurà anat bé perquè depurarà tots els infiltrats." Aquesta afirmació de Lluís Vilà resumeix l'esperit que travessa gran part de la seva obra i que es recull a Absolut Nautes, una obra contundent i contemporània que explora a fons el seu pensament artístic. Editat per la Fundació Lluís Coromina, aquest llibre-catàleg recull de manera exhaustiva les obres Absolut i Nautes, oferint una reflexió, revisió i actualització d’aquesta etapa de l’artista. El volum, fruit d’un treball de més de cinc anys, recull l’essència d’una creació artística profunda i innovadora. El concepte de l'Absolut, que va marcar l'última etapa de la creació de Vilà, es presenta com un concepte bicèfal: principi i fi, construcció i destrucció. Vilà construeix a partir d'allò que no es pot definir i que roman ocult, creant un espai blanc (la suma de colors de llum) que, en el seu silenci perfecte, conté totes les possibles creacions. Els nautes son personatges anònims, figures immerses en una mescla de consciència i inconsciència, mogudes per una curiositat insaciable.
Working performances - Guimarães, Ramon (2024)
Working Performances és un projecte editorial que recull l'obra performativa de Ramon Guimarães entre 1989 i 2020, editat per ARBAR. L’obra es divideix en tres apartats: una introducció amb textos dels curadors que han programat les seves accions, una recopilació completa de les 101 performances amb descripcions detallades i accés a vídeos mitjançant un codi QR, i una secció final amb 101 cal·ligrames que complementen les performances conceptualment. El projectes reflecteix la recerca constant de Guimarães sobre l’art d’acció, entès com un procés creatiu en evolució. La seva obra es construeix a través de mitjans efímers com happenings, intervencions, fotografia, vídeo i dibuixos, plantejant qüestions profundes sobre l’art, el ser i la vida.
Mari Chordà. De l’arrel al més lluny - Diputació de Tarragona (2025)
Divulgar la figura de la Mari Chordà més enllà dels cercles artístics i culturals, en què gaudeix de gran prestigi, és un acte de justícia. No en va, l'autora ampostina és considerada una avançada al seu temps, tan pel que fa a les creacions d'art pop com a la seva actitud davant la vida. Artista, escriptora, professora, promotora cultural i social, actriu, activista del feminisme i dels drets dels col·lectius LGTBI, animalista... La seva lluita i compromís en múltiples camps han esdevingut inalterables en tota la seva trajectòria personal i professional.