FCC-Segell-banner4
L\'obra de Paula Rego al Museu Picasso Màlaga

Exposicions

L'obra de Paula Rego al Museu Picasso Màlaga

bonart màlaga - 03/05/22
BONART-180x180-CervellsBaner_Viladot_Bonart_360x356

El Museu Picasso Màlaga presenta l'obra de Paula Rego (n. 1935), una artista insubornable d'extraordinària imaginació que ha redefinit l'art figuratiu i revolucionat la representació de les dones. L'exposició fa referència a la seva notable trajectòria, posant de manifest el caràcter autobiogràfic de bona part del seu art, el context sociopolític on enfonsa les arrels i l'ampli espectre dels punts de referència, des del còmic fins a la pintura d'història. A través de més de vuitanta obres, entre collages, pintures, pastissos de gran format, dibuixos i aiguaforts, el recorregut abasta des dels seus treballs als anys seixanta fins a les escenes ricament estructurades i estratificades de les dues primeres dècades d'aquest segle.

Les seves pintures, collages i dibuixos dels anys seixanta i setanta s'oposen amb passió i ferocitat a la dictadura portuguesa, utilitzant una diversitat de fonts d'inspiració entre les quals hi ha l'anunci publicitari, la caricatura i la notícia de premsa. També s'exploren els contes populars pel que fa a representacions de la psique i el comportament humans, com a Blancaflor, El dimonio i la seva dona al llit (1975). El 1980 Rego va abandonar el collage i va tornar a la pintura, combinant records de la infància amb les seves experiències de dona, esposa i amant.

L'exposició ofereix obres importants d'aquella època: exemples de la sèrie Les nenes Vivian, on les nenes es rebel·len contra una societat coercitiva, i les pintures seminals que van fonamentar la fama de l'artista. Al llarg de tota la carrera Rego s'ha mostrat fascinada per la narració d'històries. A l'exposició figuren gravats pertanyents a la seva sèrie Nursery Rhymes (1989), on es va submergir a l'estranyesa i la crueltat de les cançons infantils tradicionals de la Gran Bretanya. En la seva condició de primera artista resident a la National Gallery, Rego també s'ha inspirat en la història de l'art, teixint al·lusions a mestres com Hogarth i Velázquez en pintures on les protagonistes són dones i el focus està posat sobre la seva lluita cap a l'emancipació, com L'artista al seu estudi (1993).

Part de l'exposició són així mateix els pastissos grans de figures femenines aïllades que Rego va fer durant les dècades de 1990 i 2000, en sèries com a Avortament, origen d'algunes de les seves imatges més conegudes i impactants. Les de la sèrie Avortament, que l'artista es va enorgullir de veure integrada a la campanya per la legalització de l'avortament a Portugal, presenten dones l'endemà d'un avortament il·legal. A Possessió (2004), una altra gran sèrie de pastissos poques vegades exposats, l'experiència directa de Rego en matèria de depressió i teràpia se suma com a font d'inspiració a les fotografies preparades de presumptes malaltes d'histèria al segle XIX.

El Museu Picasso Màlaga torna així a apostar per la tasca de posar en valor la dona artista del segle XX, després d'anteriors mostres dedicades a Sophie Taeuber-Arp (2009), Hilma af Klint (2013), Louise Bourgeois (2015) i les artistes surrealistes (2017).

L'exposició, organitzada per la Tate Britain en col·laboració amb el Kunstmuseum Den Haag i el Museu Picasso Màlaga, està comissariada per Elena Crippa, conservadora d'Art Modern i Contemporani a la Tate Britain, al costat de Zuzana Flašková, curadora adjunta de la Tate. Elena Crippa l'any 2017 ja va comissariar Bacon, Freud i l'Escola de Londres a la pinacoteca malaguenya. Per a l'ocasió, s'ha editat un catàleg il·lustrat complet en espanyol i anglès.

Et poden
Interessar
...

Baner BonArt 817x68 Agenda Girona Cultura