BannerFCC_Bonart
La Xarxa de Museus d\'Art de Catalunya, en suport al Museu de Lleida

Notícies

La Xarxa de Museus d'Art de Catalunya, en suport al Museu de Lleida

Baner_SantiMoix_Bonart_180x180La-Galeria-201602-recurs
Davant el litigi per les obres que custodia el Museu de Lleida i després que aquest divendres hagin sortit més obres d'art cap a Aragó  "en silenci i indignament", tal com apuntava l'exdiputat Josep Maria Forné, la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya ha emès un comunicat on reitera l'error que això significa. Les obres que van sortir divendres cap a Barbastre són una part de les 83 obres en litigi que encara estaven al Museu de Lleida i que s’han anat lliurat a l’Aragó encompliment de la sentència dels tribunals. Aquest dimecres s'acabarà la tramesa i es completarà l’entrega del total de 111 noves obres. Fins ara el Museu de Lleida havia lliurat en dos trasllats anteriors a Barbastre 28 obres que estaven en dipòsit. Ara, però, ja s’hi estan traslladant peces que formaven part de l’exposició permanent del Museu, com el Frontal de Sant Vicenç, l’Arqueta i el Frontal de Sant Hilari, el Frontal i els retaules de Sant Antoni Abat i Sant Hermità, entre d’altres.

............................

COMUNICAT

Davant l’auto d’execució provisional decretat el passat 17 de desembre pel jutjat de primera instància de Barbastre que requereix al consorci del Museu de Lleida per a que procedeixi a complir la sentència 42/2018 del jutjat de primera instància de Barbastre segons la qual s’ha de lliurar forçosament al Museo Diocesano de Barbastro-Monzón les 111 obres del fons de la col·lecció del Museu de Lleida, totes elles ingressades entre 1893 i 1909 i que van constituir l’origen del Museu Diocesà de Lleida o Arqueològic del Seminari, les directores i directors dels museus de la XMAC volem manifestar:

1.- Que la col·lecció del Museu de Lleida és fruit d’una història comuna i d’unes relacions culturals entre unes parròquies que fins fa ben poc conformaven el Bisbat de Lleida, en base a una herència cultural i un flux de relacions que continuen perfectament vigents a dia d’avui.

2.- Que cal reafirmar-se de nou en el principi de permanència i integritat de les col·leccions, seguint les recomanacions internacionals del codi de deontologia del Consell Internacional dels Museus (ICOM) considerant que no existeix cap raonament museològic que justifiqui el desmembrament d’una part de la col·lecció del Museu de Lleida. Una col·lecció formada fa més de 125 anys que perseguia per una banda salvar un patrimoni en desús i en perill de destrucció,  i per l’altra evitar la venda de tot aquest patrimoni a mans privades, sovint foranes.

3.- Que aquests fets  poden assentar un greu precedent que repercutiria en la unitat i permanència de les col·leccions museístiques originades lícitament d’un bon nombre de museus, tant eclesiàstics com els dependents d’administracions públiques.

4.- Que fem una crida a modificar la Llei d’enjudiciament civil que possibilita les entregues provisionals de béns sense distingir la seva naturalesa patrimonial, i evitar així el lliurament de fons de museus públics tant a entitats públiques com, en aquest cas, a institucions privades, sense una sentència ferma que les avali definitivament. Ho demanem com a mesura de conservació preventiva dels béns afectats. Una col·lecció centenària que ha estat construïda de manera pacífica al llarg dels anys no pot ser desmantellada i estar sotmesa als avatars de la confrontació política i jurídica i als riscos associats als moviments d’obra d’entregues provisionals quan encara no s’ha dit l’última paraula.

5.-  Que ara més que mai, tornem a manifestar amb fermesa el nostre suport absolut al Museu de Lleida i fem aquesta declaració per manifestar altre cop públicament el nostre desacord amb la sentència d’execució provisional i en favor de la unitat de les col·leccions del Museu de Lleida, i en la necessitat d’esgotar totes les instàncies judicials per redreçar una sentència que posa en perill la tasca de salvaguarda històrica dels museus i la necessària estabilitat de les seves col·leccions.

 

Ferran Barenblit, director del Museu d’Art Contemporani de Barcelona

Eduard Bech Vila, director del Museu de l’Empordà, Figueres

Carme Clusellas Pagès, directora del Museu d’Art de Girona

Marc Ferran Sans, director del Museu de Reus

Carles Freixes Codina, director del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona

Josep Miquel Garcia, director de la Fundació Apel·les Fenosa

Pere Izquierdo Tugas, director-gerent (e.f.) del Consorci del Patrimoni de Sitges

Anna Maluquer Ferrer, directora de la Fundació Palau de Caldes d’Estrac

Montse Mallol Soler, directora dels Museus d’Olot

Manel Margalef Arce, director del Museu d’Art Modern de Tarragona

Jesús Navarro Guitart, director del Museu d’Art Jaume Morera de Lleida

Jordi Paris Fortuny, director del Museu de Valls

Neus Peregrina Pedrola, cap de programes del Museu Frederic Marès

Josep Maria Riba Farrés, director del Museu Episcopal de Vic

Txema Romero Martínez, director del Museu d’Art de Cerdanyola

Mireia Rosich Salvó, directora de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú

Pepe Serra Villalba, director del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Pilar Vélez Vicente, directora del Museu del Disseny de Barcelona

Pepa Ventura Altayó, directora del Museu Municipal Joan Abelló de Mollet del Vallès

Francesc Vilà Noguera, director del Museu de Manresa

 

Et poden
Interessar
...