El Tribunal Suprem ha confirmat que el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) haurà de retornar les pintures murals de la sala capitular del monestir de Sixena al seu emplaçament original a l’Aragó. La resolució dona continuïtat a una sentència anterior de l’Audiència d’Osca, que estableix que el MNAC no n’és el propietari legítim, sinó un simple dipositari.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha reaccionat afirmant que el seu govern no obstruirà l’execució del veredicte, “la sentència és clara i s’ha de respectar”, ha declarat, tot i reconèixer que el trasllat pot suposar un risc per a la integritat de les obres. Illa ha deixat en mans del MNAC la responsabilitat de decidir com i quan executar la resolució, apel·lant a la necessitat d’un debat tècnic per evitar “danys irreparables”.
Les pintures, datades entre 1196 i 1208, són considerades una peça clau del patrimoni medieval català i van ser salvades pels serveis patrimonials republicans després de l’incendi del monestir durant la Guerra Civil. Restaurades i traslladades a Barcelona, actualment estan muntades sobre suports de tela i fusta que es van construir simulant els arcs de la Sala Capitular de Sixena, però no en són còpies exactes; les mides són aproximades i, per tant, no s’adapten a l’arquitectura original, cosa que complica el trasllat sense risc de degradació.
Espai del MNAC on s’exposen les pintures murals procedents de la sala capitular del monestir de Sixena. © Marc Rovira
La consellera de Cultura, Sònia Hernández, ha estat més contundent que el president en defensar la conservació de les obres i en la mateixa línia, la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, Mireia Mestre, ha advertit que “s’hauria de veure si és executable. Hi ha un codi ètic del professional de la restauració que diu que quan es posa en risc el patrimoni que s’intervé, el que s’ha de fer és no fer l’actuació i no dur a terme el projecte.” Per la seva banda, Pepe Serra, actual director del MNAC, va declarar fa uns anys que, mentre ell fos al càrrec, les pintures murals de Sixena no es retirarien: “Ho dic ben clar, seria una bajanada, un despropòsit internacional.”
Detall de les pintures murals de Sixena exposades al MNAC. © Eli Don
El conflicte entre Catalunya i Aragó pel llegat artístic de Sixena s’arrossega des de fa dècades i ha tingut ja precedents polèmics. El 2017, la Guàrdia Civil va confiscar 44 obres del Museu de Lleida en compliment d’una altra sentència, en una actuació que va ser molt criticada per com es va gestionar políticament. Ara, el jutjat de primera instància d’Osca és qui haurà de definir el protocol per al trasllat de les pintures. Tot i que la sentència del Suprem no contempla les condicions de conservació de l’obra, els especialistes insisteixen que la sala capitular del monestir, afectada per humitats des del segle XII, no ofereix les garanties ambientals necessàries per preservar adequadament unes obres tan fràgils.
Mentrestant, el patronat del MNAC —format per representants de la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i el govern espanyol— es reunirà la setmana vinent per estudiar com procedir. El ministre de Cultura, Ernest Urtasun, ha fet una crida a la col·laboració institucional entre Catalunya i Aragó per afrontar el que qualifica de “decisió conjunta”.