Entrevistem els organitzadors de la primera edició del Book Music Festival, Jaume Massaguer i Cristina de Fortuny, que també han estat al capdavant de festivals com In-Somni o l’antic fanzín Individu Ocult. Amb la col·laboració de Ramón Moreno (d’Edicions Cal·lígraf) com a comissari, tenen com a objectiu potenciar al màxim aquest festival, que s’ha celebrat els dies 21, 22 i 23 de febrer al recinte de Fabra i Coats de Barcelona i que ha comptat amb la participació de 40 editorials i 10 llibreries.
D'altra banda, a la Biblioteca Ignasi Iglésias s’han realitzat taules rodones sobre temes com la traducció d’obres musicals al català i el futur del periodisme musical. Durant el festival s’han dut a terme presentacions de llibres, xerrades i concerts de grups com Joana Serrat, Koko-Jean & The Tonics, Grabu Live, així com sessions de DJs.
La inauguració oficial va tenir lloc el 21 de febrer a la Llibreria Ona de Barcelona, amb la participació de l’escriptor i poeta Vicenç Altaió.
Alexandra Planas. De quina forma va sorgir la idea de crear aquest festival?
Jaume Massaguer i Cristina de Fortuny. La idea va sorgir arran del fet que ens van començar a convidar a xerrades i presentacions sobre música i llibres de música. A partir d'aquí, vam adonar-nos que hi ha molts llibres interessants de tots els estils que parlen sobre música... I ens vam plantejar: com és possible que en un país com el nostre, amb festivals de tota mena, encara no existís cap dedicat específicament a la literatura musical? Així que vam començar a posar mans a l’obra.
AP. Quins són els principals objectius i criteris que heu seguit per seleccionar les editorials participants en aquesta primera edició?
JM i CF. En primer lloc, hem prioritzat la selecció de llibreries i editorials especialitzades en música, tant d’aquí com de tot l’Estat. Com que aquestes són molt reduïdes, hem ampliat la selecció a altres editorials de prestigi per la seva qualitat i trajectòria. D’altra banda, hem volgut abraçar una varietat de gèneres amb la voluntat d’incloure no només música moderna, sinó també clàssica. De cara a futures edicions, ens agradaria comptar amb llibreries especialitzades en obres descatalogades, ja que creiem que hi ha una demanda en aquest sentit que podem cobrir a la fira. Finalment, també hem inclòs escriptors autoeditats per donar-los l’oportunitat de fer-se conèixer, tant pel públic com per altres escriptors, editors i llibreries especialitzades.
AP. Quins reptes i obstacles heu trobat a l’hora d’organitzar aquesta primera edició?
JM i CF. El repte més important era guanyar-nos la confiança d’un sector (llibreters i editorials de tot l’Estat) que ens era aliè fins ara. Aquest obstacle, però, ha quedat superat gràcies a l’excel·lent resposta que hem obtingut de totes les editorials amb les quals hem contactat. D’altra banda, a l’hora de buscar complicitats i suport, Barcelona ens ha acollit amb els braços oberts, i estem molt agraïts i satisfets.
Jaume Massaguer i Cristina de Fortuny, organitzadors del Book Music Festival 2025. © Josep Burset
AP. Us heu inspirat en algun model de festival de fora de Catalunya o Espanya?
JM i CF. La veritat és que només hem trobat alguna cosa similar a Canàries i algun exemple puntual a Anglaterra... Però només s’hi assembla en la temàtica i poc més.
AP. Quines són les activitats més destacades que s’inclouen en el programa del Book Music Festival?
JM i CF. Destaquem, en primer lloc, la Fira de Literatura Musical, amb el mercat de llibres nous i usats. També les presentacions de llibres i les xerrades-concert, que hem desenvolupat en tres espais: dins la FiC i fora, a 200 metres, a la Biblioteca Can Fabra. Pel que fa als concerts, hi han actuat artistes com Joana Serrat, Catàstrofe Club, Grabu, Koko-Jean & The Tonics i Àxel Pi DJ (Sidonie). A més, hem organitzat el lliurament dels Premis Book Music al millor relat jove de música i a la millor fotografia de música en viu (Visualkorner), després d’exposar les millors imatges seleccionades al Centre Cultural Albareda. També cal destacar la inauguració del festival, a càrrec de Vicenç Altaió, el passat divendres 21 a la Llibreria Ona, amb una conferència sobre els "Enllaços entre l'art i la música". Aquell mateix divendres es van celebrar tres concerts per al públic més jove al Club Paral·lel, amb actuacions d’Uri Santafé & Lamliki, Júlia Amor i Koeman.
AP. Quina és la relació entre la música en directe i la literatura durant el transcurs d’aquest festival?
JM i CF. Tal com comentàvem abans, hem volgut que la música en directe sigui també protagonista, perquè en un festival dedicat a la literatura musical no podia ser d’altra manera.
AP. Heu inclòs algun espai o activitat relacionada amb la literatura infantil o juvenil?
JM i CF. No. Estudiarem la seva inclusió en futures edicions, si escau. Hem de valorar si és adequat, ja que el públic que ha assistit fins ara no sembla requerir aquesta oferta. Tot i això, existeix literatura musical infantil i juvenil, encara que encara menys que la destinada als adults.
© Marc Rovira
AP. La resposta del públic del sector editorial i musical ha estat positiva?
JM i CF. Diríem que molt positiva, sobretot pel que fa al sector editorial. Pel que fa al públic assistent als diferents espais (Ona Llibres, Paral·lel, Centre Cultural Albareda, Biblioteca Ignasi Iglésias i Fabra i Coats), la majoria ha vingut amb l’objectiu de gaudir de les activitats programades. Destaquem especialment el públic de la FiC, que, per primera vegada al nostre país, ha pogut veure reunida una oferta tan extensa i variada de literatura musical, amb gèneres com l’assaig, la narrativa, les biografies i la ficció, representats per algunes de les editorials més destacades de l’Estat.
AP. Quin és el pressupost d’aquest festival?
JM i CF. Oscil·la entre 30.000 i 40.000 euros.
AP. Teniu la intenció que aquest festival se celebri de forma anual?
JM i CF. Sí, així és. I no només durant aquests quatre dies, sinó que volem mantenir-lo viu durant tot l’any i arreu del territori mitjançant altres accions que anirem desvetllant a poc a poc.
AP. Quin creieu que serà el seu impacte en el sector de la literatura musical?
JM i CF. Creiem que, tal com ja ens han comentat alguns dels participants, gràcies a aquest esdeveniment s’han impulsat nous projectes dins del sector. Ha estat una trobada important, on molts dels professionals es coneixien personalment per primera vegada. S’han creat noves sinergies, i estem convençuts que aquest és només el primer pas d’un camí que tot just comencem.
AP. A llarg termini, teniu la intenció d’expandir-lo a altres ciutats de Catalunya o fora de Catalunya?
JM i CF. Ho hem de valorar. Primer consolidarem el festival aquí, però no descartem aquesta possibilitat en futures edicions.