GA_Online_BONART_1280X150

Exposicions

La poètica de Shimabuku

Un recorregut per la seva trajectòria i les noves creacions al Centro Botín.

‘Christmas in the Southern Hemisphere,’ Shimabuku (1994)
La poètica de Shimabuku
Nora Barnach santander - 30/10/24

La interacció entre les diferents formes de vida és el fil conductor de l'obra de Shimabuku, un artista japonès nascut a Kobe el 1969. Des d’una perspectiva singular que desafia les nocions convencionals de l'art, Shimabuku presenta un viatge que parteix, en el fons, de la quotidianitat. La seva obra ha mantingut un vincle amb Espanya a través de la galeria NoguerasBlanchard, però ara arriba la seva primera gran mostra individual i institucional al país, gràcies al Centro Botín de Santander. Fins al 9 de març de, l’exposició 'Pulpo, cítrico, humano' ofereix una retrospectiva de trenta anys d’experimentació artística amb instal·lacions, fotografies, escultures i vídeos que capturen relacions inusuals i escenaris sorprenents.

Shimabuku s’ha consolidat a l’escena de l’art contemporani amb un estil espontani, afectuós i sovint humorístic. Inspirat en les seves pròpies experiències vitals, anècdotes o actes quotidians, el seu procés artístic neix de preguntes senzilles —“Què passaria si…?”— i d’una curiositat incessant que el porta a investigar maneres úniques de connectar-se amb el seu entorn. La seva obra és clarament performativa i sovint implica col·laboracions amb diferents espècies i ecosistemes. Amb una trajectòria que l’ha portat a exposar arreu del món, des de biennals fins a exposicions col·lectives i projectes en espais públics, Shimabuku és conegut per transcendir la creació d’objectes artístics tradicionals.

Les seves obres es fonamenten en la interacció amb l’entorn i en un diàleg constant amb el món natural, les persones, els animals i altres elements. Shimabuku es mou entre una curiositat gairebé infantil i un enfocament que recorda la metodologia científica, on qualsevol qüestió trivial pot convertir-se en una possibilitat artística. Així, busca establir una relació més empàtica i lúdica amb allò que l’envolta.

 

La poètica de Shimabuku 'Something that Floats / Something that Sinks', Shimabuku. © Belén de Benito

 

L'exposició presenta tres obres noves produïdes per la Fundació Botín en les quals participen comunitats locals, tant humanes com no humanes. El títol de la mostra fa referència a cadascuna d'elles: 'Going to meet the Octopuses of Santander' consisteix a submergir cinquanta atuells de colors a la badia de Santander per documentar la interacció amb els pops locals, explorant la connexió entre espècies i el seu entorn submarí. Amb 'Flying People (Santander)', en col·laboració amb els habitants de Cantàbria, l'artista omple el cel de cometes amb forma humana, creant una metàfora visual de comunitats efímeres en vol. Finalment, en 'Something that Floats / Something that Sinks', es presenta una sèrie de tancs amb aigua on floten i s’enfonsen cítrics de tardor seleccionats de la Fundació Todolí Citrus, una organització sense ànim de lucre dedicada a l’estudi i divulgació de la citricultura.

 

La poètica de Shimabuku 'Going to meet the Octopuses of Santander', Shimabuku.© Centro Botín

 

A més de les peces creades especialment per a aquesta ocasió amb la col·laboració de la Fundació Botín, l'exposició inclou obres anteriors en què Shimabuku orquestra trobades inesperades entre diverses entitats. Aquestes obres reflecteixen el seu esperit nòmada, ja que l’artista recorre diferents indrets del Japó i altres parts del món per donar vida a experiments socials i espacials. És el cas de 'Exhibition for the Monkeys', una sèrie de fotografies que documenta els descendents dels macacos japonesos reubicats en un santuari àrid de Texas per un experiment científic. Shimabuku es preguntava si aquests micos encara recordarien la neu malgrat no haver-la vista durant generacions, així que els va portar gel d’una gasolinera propera i va observar les seves reaccions.

En definitiva, les creacions de Shimabuku neixen de l’ordinari i evolucionen lentament amb el temps, amb protagonistes que sorgeixen a través de diversos experiments i s’adapten a nous contextos i ecosistemes. L’artista ens proposa una visió del món basada en la sorpresa i la reflexió, tot ressaltant la interdependència amb l’entorn que sovint ignorem.

 

La poètica de Shimabuku 'Exhibition for the Monkeys', Shimabuku (1992)

Banner-Flama-180x180px_v1-cat-1FDP portada FLLV_180 x 180 px

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88