LS_Online_BONART_1280X150-22

Exposicions

"Chagall, Modigliani, Soutine & cie. L’école de Paris (1900-1939)" al Museu de Ceret

Fins al 13 de novembre del 2022

\

Després de l’exposició dedicada a Jaume Plensa amb la qual el museu d’art modern de Ceret va reobrir portes una vegada feta la remodelació encarregada a l’arquitecte Pierre-Louis Faloci, aquest centre, dirigit per Nathalie Gallissot, ens ofereix l’exposició Chagall, Modigliani, Soutine & cie. L’école de Paris (1900-1939).

Comissariada per Christian Briend, l’exposició convida els espectadors a endinsar-se en l’univers d’aquell conjunt d’artistes estrangers que durant el període 1915-1940 van desplaçar-se a París i des d’allà van compartir la defensa de la idea de l’art com un llenguatge universal. André Warnod el 1925 els va batejar com “École de Paris”.

El nou espai, dissenyat per Louis Faloci per acollir mostres temporals i que ell ha volgut imaginar com “una extensió neta, amb una geometria irregular, divisible i modulable, amb unes parets d’un blanc immaculat, il·luminat amb llum zenital filtrada i tamisada”, actua com un contenidor perfecte per a aquesta mostra.

Estructurada en sis àmbits, l’exposició rep l’espectador amb un primer bloc titulat Del fauvisme a l’abstracció. Les obres de Sonia Delaunay, F. Kupka, A. de Souza-Cardoso, Kee Van Dongen fan evident com des de la fascinació pel color que els va portar cap al cubisme ben aviat van derivar cap a l’abstracció.

El segon àmbit porta el títol Cubistes estrangers. La tria de peces d’artistes espanyols, com Picasso, Joan Gris, Maria Blanchard; russos, com Serge Fert i Leopold Survage; el polonès Louis Marcoussis, i l’hongarès Alfred Reeth és una tria excel·lent i la peça Retrat premonitori de Guillaume Apollinaire de Giorgio de Chirico (1914) propicia la presència indirecta d’aquest poeta i teòric del moviment cubista.

Centrat en el grup d’autors russos i bielorussos com Marc Chagall, Michel Kikoïne, Soutine, i els escultors Joseph Csaky, Lipchitz i Zadkine, l’àmbit Foyer de la Ruche reconeix la importància d’aquest antic pavelló de l’exposició universal del 1900, traslladat al barri de Vaugirard i on van ubicar el seu estudi aquests artistes. 

L’àmbit titulat Modigliani i els artistes de Montparnasse  recull un conjunt notable de retrats d’Amadeo Modigliani, acompanyats per obres del japonès Léonard Foujita i dels polonesos Kisling i Eugène Zak.

París vist per... és el títol d’una secció dedicada de ple a la fotografia. Imatges que suposen una nova interpretació del paisatge urbà i contribueixen a difondre el mite de París. Les fotos de Brassaï, André Kertesz i Man Ray conviuen amb les de nombroses dones artistes com Rogi André, Ilse Bing, Marianne Breslauer, Florence Henri, Ergy Landau i Germaine Krull. 

La darrera secció, Retrats parisencs, s’estructura entorn d’una sèrie de retrats fets per Soutine, peces que comparteixen espai amb les obres del búlgar Julius Pascin i del txec George Kars amb un estil carregat d’una forta expressivitat.

Una oportunitat per poder veure en directe un recull d’obres mestres cedides pel Centre Pompidou i que fan que la visita a aquesta exposició sigui molt recomanable. 

A la imatge: Chaïm Soutine. Le Groom, 1925. Foto: Centre Pompidou, MNAM-CCI/Philippe Migeat/Dist. RMN-GP © ADAGP, Paris

Banner-Paz-Errazuriz-180x180px_v1-cat-1Mapes_ametrics_Bonart_180x180 px

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88