728x90

Notícies

Cinquena Jornada Mercat de l'Art, Col·leccionisme i Museus

Cinquena Jornada Mercat de l\'Art, Col·leccionisme i Museus
Per cinquè any consecutiu ha tingut lloc la jornada dedicada al mercat de l'art, el col·leccionisme i els museus que organitza el Consorci del Patrimoni de Sitges amb el suport de la Xarxa de Museus d'Art de Catalunya i el departament d'art i musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. La publicació de les ponències en un volum anual representa la plasmació dels estudis que professionals, investigadors i especialistes en les matèries presenten en aquesta jornada que s'ha convertit en una cita obligada pels estudiosos de l'art i el col·leccionisme català. Enguany la jornada va iniciar-se amb la presentació del llibre corresponent a la quarta jornada i tot seguit Francesc Fontbona va explicar els inicis i les derives de la col·lecció de pintura de Hermen Anglada-Camarassa (1871 – 1959), pintor postimpressionista que va recollir diversos quadres; començant per algunes teles dels seus mestres Tomas Moragas i Modest Urgell i seguint per contemporanis seus com Xavier Gosé, Albert de Belleroche, el Dr. Atl (Gerardo Murillo), Pere Ysern Alié, Francesc Gimeno, Nonell, Pedro Flores, Eliseu Meifren, Evelí Torrent, Maria Rusiñol, Antoni, Gelabert, Roberto Montenegro, Tito Citadini i Marià Andreu. La segona ponència fou a càrrec de Vicens Furió que tractà sobre la col·lecció de gravats de Geroni Faraudo (1823-1886), amb noves aportacions a l'estudi d'aquest metge barceloní tocat també per la dèria del col·leccionisme, en aquest cas de gravats. Furió en les seves conclusions va plantejar el destí i l'actual localització dels gravats que Faraudo va col·leccionar amb passió i desmesura (un mínim de 4.500 gravats i al voltant de 12.000 segons algunes fonts). Eliseu Trenc va abordar la interessantíssima temàtica de l'Alexandre de Riquer com a bibliòfil, connaisseur i col·leccionista. Un col·leccionista fonamenta la seva passió en l'estudi i per tant la biblioteca és part consubstancial d'aquests esperits assedegats de coneixement que apaigaven a través de la recol·lecció i atresorament d'objectes diversos. Les revistes d'art, els cartells, les edicions il·lustrades i llibres de bibliòfil, les biografies, els llibres especialitzats en diverses tècniques artístiques, els ex libris i fins i tot els Christmas són les fonts del saber enciclopèdic que Alexandre de Riquer va acumular i que també va llegar en gran mesura als museus i biblioteques catalans. Riquer és encara present avui a través de la col·lecció de vidre bufat que Rusiñol va comprar-li per 20.000 pessetes de l'època i al MNAC a través del Martiri de sant Bartomeu de Ribera. Després d'un petit intermedi on vàrem poder socialitzar tot prenent un cafè al Saló Blau del palau Maricel de terra, seguiren les comunicacions de Núria Rivero qui va posar-nos al dia de les circumstàncies i esdeveniments que envolten la col·lecció de Julio Muñoz Ramonet, aquell Muñoz que anava després de Dios i estiuejava a Sitges. Alberto Velasco va introduir-nos en el món del comerç d'antiguitats seguint el fil d'una dona, la vilafranquina Maria Esclasans (1875-1947), dedicada a aquest ofici d'homes. A la tarda fou Núria Payan l'encarregada de mostrar-nos els tresors i les particularitats del Museu Deu del Vendrell i el seu generós donador Antoni Deu Font que va dedicar la seva vida a l'exercici de la notaria i a col·leccionar art de manera gairebé compulsiva. I per finalitzar la cinquena jornada Mercè Obon detallà els avatars de la col·lecció de Narcís Ricart, i la seva deriva i actual, en part, localització a la fundació Godia. La taula rodona amb oportunes intervencions de Frederic Malagelada fou el colofó d'una 5a jornada memorable. A la imatge, Alberto Velasco i Ignasi Domènech en el decurs de la 5a jornada Mercat de l'art, Col·leccionisme i Museus.
thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Banner-Consuelo-Kanaga-180x180px_v1-cat-1

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90