28 Desembre 2019
Exposicions Màlaga

Gran retrospectiva de Pierre Alechinsky al Centre Pompidou

bonart

El Centre Pompidou Màlaga presenta l’exposició Alechinsky al país de la tinta, amb una selecció de setanta-cinc obres sobre paper procedents de les col·leccions de Centre Pompidou. L’excepcional conjunt de dibuixos conservats al Cabinet d’art graphique d’al Centre Pompidou (Gabinet d’Art Gràfic) ha estat objecte de nombroses exposicions, però és la primera vegada que es pot veure fora de França una mostra tan completa de l’artista. La mostra es pot visitar fins al 12 d’abril de 2020. Aquesta exposició compta amb el patrocini de la Fundació Unicaja.

La mostra conté treballs realitzats per l’artista des de 1950 fins a l’actualitat. En les seves obres, Pierre Alechinsky (Brussel·les, Bèlgica, 1927) barreja humor i poesia a través de l’experimentació amb els suports i l’ocupació de tècniques poc ortodoxes. Des de finals de 1940, l’artista va realitzar un treball lliure i personal, marcat per la seva participació en el grup Cobra (moviment d’avantguarda artística internacional que deu el seu nom a les inicials de les ciutats de naixement dels seus fundadors: Copenhaguen, Brussel·les i Amsterdam) . Quan es dissol aquest grup el 1951, l’artista se’n va de Brussel·les París, coincidint amb Alberto Giacometti, Bram van Velde o Victor Brauner. En aquesta època, comença a experimentar amb diferents tècniques, com el gravat o la cal·ligrafia japonesa. A poc a poc, Alechinsky substitueix l’oli per la tinta xinesa i li dóna més importància a el paper.

A la dècada dels seixanta viatja als Estats Units i pinta en l’estudi de Wallasse Ting, que l’inicia en la pintura acrílica. A partir de 1965, adopta aquesta tècnica, amb noves incorporacions i fruit d’aquestes experimentacions sorgeix la seva obra Central Park (1965), considerant-se com el primer dels seus treballs que inclou notes marginals, vinyetes dibuixades al voltant d’un motiu central i que li donen el significat complet a l’obra. A partir de llavors, els seus dibuixos són un replantejament permanent sobre els límits de la imatge i la superposició d’elements en l’obra artística.

Una singularitat en l’obra de Alechinsky són els treballs que realitza sobre papers antics, vells manuscrits, que daten dels segles XVII, XVIII i XIX, i mapes de ciutats, militars i de navegació marítima o aèria. Per a l’artista, la textura i la qualitat d’aquests suports tenen un gran valor, i comença a pintar sobre ells amb tinta xinesa, acrílic o aquarel·la, com són les seriesKrach (1976) i Flora Danica (1988-1990). Entre les tècniques que empra destaca el seu treball en l’estampació, experimentant amb peces de l’mobiliari urbà, com són les plaques de clavegueram, un banc o un escocell, extraient les formes d’aquests elements amb tinta xinesa (Bouclier urbain, 1986).

Alechinsky al país de la tinta realitza un recorregut per les diferents tècniques, suports i materials que l’artista ha emprat durant set dècades, però també mostra l’alegria i l’humor que caracteritza el seu treball, fruit de la conjunció entre la fluïdesa de la tinta i l’espontaneïtat de l’gest, que dóna com a resultat uns motius, paisatges i personatges que l’espectador ha de desxifrar.

A la imatge, vista de la mostra.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies