banner FD_header_1080x225

Exposicions

Ramon Casas: l’art del cartell durant la Belle Époque

Un homenatge a un dels mestres del Modernisme.

Ramon Casas: l’art del cartell durant la Belle Époque

Els carrers de les ciutats durant la Belle Époque devien ser un espectacle visual, plens de cartells acolorits que anunciaven de tot: des de begudes fins a espectacles teatrals. Enmig d'aquest boom publicitari, un nom va destacar amb força: Ramon Casas. Ara, la Fundació Pinnae ret homenatge a aquest mestre del Modernisme amb una exposició que es podrà visitar al Fòrum Berger Balaguer de Vilafranca del Penedès fins al 2 de març.

Aquesta mostra reuneix una selecció de més de vint obres, entre cartells icònics, esbossos i projectes originals, que ens transporten directament a la seva època. El que feia especial Casas era la seva capacitat de capturar l'essència del seu temps i convertir-la en imatges elegants i directes. Va ser un pioner a Catalunya en entendre el cartell com una forma d'art, inspirant-se en el que estava passant a la resta d'Europa, especialment a París, on va viatjar per primera vegada als 15 anys. Allà va quedar fascinat per les avantguardes artístiques i per l'obra de creadors com Jules Chéret i Toulouse-Lautrec, que van revolucionar el cartellisme gràcies als avenços en la cromolitografia.

 

Ramon Casas: l’art del cartell durant la Belle Époque

 

Però el talent de Casas no es va limitar a l'admiració dels seus contemporanis francesos. Amb el seu estil refinat i la seva capacitat per sintetitzar missatges de manera visualment impactant, va esdevenir un dels artistes més sol·licitats del moment. El seu famós cartell per a Anís del Mono i la col·laboració amb Codorniu el 1898 el van consolidar com una figura imprescindible del disseny publicitari. En total, va crear més de 250 obres, moltes d'elles convertides avui en autèntiques icones.

L'exposició, comissariada per Gabriel Pinós, convida a redescobrir un artista que no només va ser un mestre del traç i el color, sinó també un cronista visual del seu temps. A través dels seus cartells podem reviure el bullici de la burgesia catalana, la sofisticació de la vida parisenca i l'optimisme d'una era que celebrava la modernitat. Els seus retrats femenins, plens de delicadesa i elegància, i la seva capacitat per captar la llum i el dinamisme de les ciutats el converteixen en un referent indiscutible. Casas va entendre que el cartell era molt més que una eina publicitària: era una forma d'art amb una capacitat de comunicació poderosa. El seu llegat continua viu i la seva influència es pot percebre encara avui en el disseny gràfic i la il·lustració contemporània. La mostra, és una oportunitat per endinsar-se en el seu univers i redescobrir com va transformar el llenguatge visual del seu temps.

RC_BONART_180X180inclassificables

Podem
Interessar
...