banner_aire_bonart_horitzontal

Exposicions

Un univers a través del microscopi, Anaïs Senli torna a la Sala Parés

Un univers a través del microscopi, Anaïs Senli torna a la Sala Parés
bonart barcelona - 29/05/18
La Sala Parés, carrer Petritxol 5 de Barcelona, presenta del 31 de maig al 26 de juny a l'Espai 2 de la galeria la mostra individual d'Anaïs Senli, Dance of encounters. Anaïs Senli és una artista emergent que viu i treballa a Berlín des de fa més de 10 anys, i que va ser seleccionada en una edició anterior del concurs ART<30 que organitzen conjuntament la Sala Parés i la Galeria Trama. La seva obra està basada en el paisatge com a potència, ja que tot paisatge és un territori en moviment, variable i intermitent i amaga molt més d’allò que percebem amb una simple mirada. La seva obra ens transforma al que ella anomena “paisatges mentals”, un univers construït per la mateixa artista que ens connecta directament amb diferents estadis de la natura. Així doncs, si observem amb deteniment les seves obres podrem identificar formes que ens remeten al fons marí, a l’univers, a un bosc i a molts altres elements naturals que l’artista ens convida a descobrir. En paraules de la mateixa artista: “La qüestió sobre què considerem naturalesa és un dels principals punts de partida del meu treball. Els meus dibuixos, pintures, fotografies i instal·lacions exploren possibles paisatges que, lluny d’estar representats com un tot unitari, apareixen de forma fragmentada i distorsionada, combinant materials trobats al bosc amb materials produïts industrialment, donant pas a construccions imaginàries que es puguin infiltrar en la realitat i potser arribar a qüestionar la nostra percepció de la natura.” Anaïs Senli és llicenciada en Belles arts a la UDK (Universität der Künste, Berlin) on també va fer el Meisterschülerin. Posteriorment estudia filosofia i actualment amplia els seus estudis amb un màster. La seva obra forma part de la Fundació Banc Sabadell, i ha rebut diferents beques i subvencions per tal de desenvolupar els seus projectes artístics. Exposa regularment a diferents galeries de Berlín i Barcelona, i ha participat també amb Galeria Trama en diverses fires d’art emergent com Swab Barcelona o Artslibris. Lena Reisner La comissaria Lena Reisner ha escrit sobre aquesta exposició que "amb la sèrie de dibuixos que formen part de Dance of Encounters, Anaïs Senlí es centra en els processos microscòpics i examina de forma poètica la multiplicitat de trobades que es produeixen entre microbis, bactèries i altres entitats que conformen l’extraordinària varietat d’éssers vius que habiten el planeta Terra. L’imaginari de Senlí part de l’estudi de la microbiòloga Lynn Margulis, qui va afirmà a la dècada dels setanta que l’evolució a nivell cel·lular succeeix a través de la simbiosis entre bactèries i altres éssers de diferent origen i con distintes capacitats, en lloc de fer-ho a través de mutacions aleatòries. Això significa que aquells organismes que, d’una altra manera es matarien i consumirien mútuament, poden terminar vivint en unions simbiòtiques (per exemple, uns dintre o sobre d’altres), creant així organismes més complexos mediant formes de coexistència que són beneficioses per ambdós. Aquestes observacions van alterar la concepció de la matèria viva tal i com s’ha entès, així  com la nostra idea del que constitueix un subjecte. “Nosaltres i la resta d’organismes compostos de cèl·lules eucariotes, des de les amebes a les balenes, no som únicament un ser individual, sinó també un agregat. La individualitat sorgeix de la agregació: de les comunitats de membres que es fusionen i acaben units per aquells materials que ells mateixos produeixen”. La filòsofa de la ciència i ecofeminista Donna Haraway comparteix les seves idees al proposar: “Ser un es sempre esdevenir con molts. (…) L’existència es constitueix per intra-acció i interacció. Els companys no són anteriors a la seva relació; espècies de tot tipus, vius o no, són el resultat d’una dansa de trobades que conformen el subjecte i l’objecte “. En el díptic de la sèrie denominada Filamentous growth in zoosporangium 1 y 2, Senlí s’inspira en il·lustracions microbiològiques i genètiques. A  l’abstraure-les, dibuixa distints elements repetitius que conformen constel·lacions desordenades que suggereixen formes d’intra-acció i interacció. Terrapolis – substantiu compost per la paraula llatina terra i la paraula grega polis – és el lloc de trobades de totes aquestes figures, on resideixen els “chthónicos”, aquells éssers que pertanyen a la Terra i al món subterrani. Aquest termini obre les portes a un imaginari que es nodreix de fets i de la ficció, però a més  reconeix també la influència de nombrosos éssers diminuts que protagonitzen una història alternativa de la vida i de la evolució en la qual la humanitat no és ni el centre ni la culminació de tot el procés. En A single living zooid, així com en altres dibuixos de la sèrie, Senlí presenta una de les moltes possibles narracions de simbiogènesis, es a dir, de l’origen de noves espècies a partir d’altres. El regne que explora amb les seves imatges i conseqüents narratives s’allunya decididament de la idea de l’excepcionalisme humà i de l’antropocentrisme que Bruno Latour descriu com a una nova forma de geocentrisme. Aquí la imatge de la Terra està activa des del terra, la biota -la superfície viva del planeta desbordant d’activitat-, des de les plantes a els animals, a els fongs, les protistes, les procariotes i les bactèries, que generen un soroll constant en un Univers l’extensió inimaginable ens envolta en perpetu silenci. Anaïs Senli (1980, Barcelona) viu i treballa actualment a Berlín. Es va formar en pintura i en els darrers anys ha començat a treballar con vídeo i instal·lacions, realitzant també projectes curatorials. Els temes que explora a través de les diverses brames de la seva pràctica estan arrelats en la teoria". A la imatge, Anaïs Senli, "Ohne Titel" (detall).
thumbnail_arranzbravo. general 04-2014canal-mnactec-180-180

Et poden
Interessar
...

0324-banner-bonart-Racisme-1280x107px