El Museo Centro de Arte Dos de Mayo de Madrid s’omplirà amb Flor Hispania a partir d’un recorregut on la ciutat de Madrid serà epicentre d’una interpretació geogràfica, política i de símbols culturals estructurada en cinc capítols sota comissariat i obres de David Bestué, juntament amb peces d’altres artistes, per crear un diàleg del context urbà madrileny, sempre en paral·lel a les transformacions de la ciutat, però també plenes de contradiccions.
Descomposició, reinterpretació, reflexió, diàleg, tradició, narratives visuals, tots aquests elements s’ajunten amb obres del mateix David Bestué, a més d’Elena Asins, Fernando Sánchez Castillo, Manolo Valdés, Daniela Ortiz, Julia Varela, Jorge Oteiza o Víctor Santamarina, entre d’altres, per crear un recorregut de peces -molts d’elles formen part de la col·lecció del CA2M- de diverses disciplines a partir d’una mirada intergeneracional.
Detall de Samuel, David Bestué (2024). Aleix Plademunt
Madrid és capital, però també centre geogràfic, polític, econòmic i simbòlic d’Espanya. Amb Flor Hispania, s’hi contraposen mirades, realitats diferents, imaginaris possibles i ho fa a partir d’un eix nord-sud, de la Madrid oficial, d’aspectes ocults del territori, la noció de l’insuportable i també de descobriments materials i característics del lloc, un espai on es du a terme una anàlisi dels elements arquitectònics i estètics madrilenys. Visions contraposades de la capital que va més enllà de moments, noms, carrers o documents. David Bestué agafa diferents pols oposats i dualitats per crear un imaginari iconogràfic de Madrid on no para de créixer i expandir-se, però sempre explicat a partir de l’èpica, la lírica, la part abstracta i figurativa, la part conscient o de somni, però Madrid també és una forma del poder. De Norman Foster a Rafael Munárriz, o de Jorge Oteiza al Banco de España de Candida Höfer.
Cerca de Layos, Toledo. Gerardo Custance (2007). Col·lecció CA2M
Una exposició que anirà en paral·lel a Humores y espesores de l’artista Rodríguez-Méndez, comissariada per Ángel Calvo Ulloa, i que es podran visitar fins al 31 d’agost al centre madrileny. Bestué explica que un dels objectius de l’art és intentat captar i comunicar amb el present, amb moments de conflicte que s’ha de registrar i explicar, a partir d’un eix principal de considerar-ho com una necessitat. Passat, present i futur es vincularan en Flor Hispania amb una selecció perfecte d’obres i artistes, de peces que continuen vives malgrat el pas del temps i amb connotacions noves que encara es poden anar escrivint dins d’una memòria històrica que sempre es pot tornar a reescriure. David Bestué, present amb obres i també com a comissari, considera que són obres que no estan tancades i això fa construir nous camins de diàleg i discussions, amb temes d’actualitat com l’especulació o el racisme, entre molts dels temes presents a la mostra del CA2M.
L’insuportable com a fruit de la tensió entre maneres dispars d’entendre la realitat serà la part final per cercar l’element real com la conservació d’un poder o la necessitat de descentrar i modificar els béns reals i simbòlics. Madrid té molts secrets i l’exposició combina totes aquestes creacions per donar lloc a una ciutat i una capital d’Espanya amb moltes visions diferents i un imaginari futur que serà del tot diferent. ¿Com serà Madrid en el futur? La resposta serà qüestió de temps.
Anti-colonial Monuments, Daniela Ortiz (2018). Col·lecció Fundació ARCO