JP_Bonart-1280x150px-Online-

Exposicions

Artur Ramon Art presenta "Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre"

Artur Ramon Art presenta \
bonart barcelona - 03/01/23

La galeria d’art ARTUR RAMON enceta l’any amb Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre, una exposició excepcional de quatre peces d’un dels escultors més importants del romànic català, en conjunció amb quatre peces del mateix autor que formen part de la col·lecció Barrachina – avui dia al Museu del Castell Peralada.

La mostra, que s’inaugura el 19 de gener, és una col·laboració amb Palau d’Antiguitats i Clavell & Morgades Antiguitats i compta amb un muntatge arquitectònic d’Antonio Sanmartín d’aZCON architectures. A més, en aquesta exposició s’ofereix una inèdita reconstrucció hipotètica de la portada occidental de Sant Pere de Rodes, d’on provenen les vuit escultures.

Per altra banda, la mostra també inclou un catàleg amb dos estudis de dos dels majors experts en art medieval a Catalunya: Jordi Camps i

Manuel Castiñeiras. En conjunt, la nova exposició a la galeria de Barcelona és un homenatge a Jaume Barrachina, traspassat el 2020, que va ser el major historiador sobre la figura d’aquest escultor medieval.

El Mestre de Cabestany és un referent ineludible en la història de l’escultura romànica i un dels màxims exponents de l’art medieval a Catalunya. Les seves obres, fàcilment recognoscibles, són presents en centres de la Mediterrània occidental com Sant Pere de Rodes, Santa Maria de Lagrasse a França o Sant’Atimo a Itàlia. El Mestre de Cabestany va deixar una empremta immortal a la portalada del monestir de Sant Pere de Rodes. Un conjunt artístic essencial per entendre l’art romànic català del qual només ens n’han arribat només fragments fruit de la destrucció que va patir el conjunt monàstic.

En aquesta exposició singular es podran veure des de quatre peces inèdites provinents de Sant Pere de Rodes al costat de quatre peces del Mestre que formen part de la col·lecció Barrachina al Museu de Peralada. Ho faran a través d’una reconstrucció inèdita de la portalada de Sant Pere de Rodes, i una museografia singular a càrrec d’Antonio Sanmartín d’aZCON architectures.

En paraules d’Artur Ramon, Sergi Clavell i Albert Martí Palau, “el Mestre i l’atzar ens han reunit a tres antiquaris que representem una nova generació professional a través de quatre peces que ni en el millor dels nostres somnis haguéssim aspirat a tenir”. Els artífexs d’aquesta mostra han explicat que la nova exposició “vol explicitar la necessitat de l’antiquariat en la protecció i difusió del nostre patrimoni i de les tasques que realitza, a vegades complementàries a les institucionals”. I conclouen que “el que ens nou i ens emociona és l’aventura de descobrir noves peces, reconstruir les seves identitats, estudiar-les i difondreles, conservar-les i portar-les als millors destins”.

4 peces excepcionals del romànic català

La primera de les escultures que es podran veure a la nova mostra a Artur Ramon Art és un cap de figura masculina amb barba que presenta els prominents globus oculars i exemples de l’ús obsessiu del trepant típics del Mestre de Cabestany. És un prodigi tècnic de l’entorn del 1160-1163 que es va trobar en un moment indeterminat entre les ruïnes del pòrtic del monestir de Sant Pere de Rodes i que formava part d’un fragment més ampli, possiblement sota la cornisa epigràfica divisòria del timpà superior.

Suspesa en la reconstrucció de la portada del monestir català, també es podrà veure un cos humà que formava part de l’escena de la curació de la hemorroïsa. És la representació de dues figures humanes situades en dos plans diferents, amb uns peus similars als de la figura del Crist del relleu de l’Aparició al mar de Galilea que prové de Sant Pere de Rodes i es pot veure al Museu Frederic Marès.

La tercera de les peces inèdites de la portada del monestir de Sant Pere de Rodes presents a Mestre de Cabestany. Espurnes de Marbre és un altre fragment de figura humana. Realitzada en marbre, és el cap i una part de l’espatlla dreta d’una figura humana masculina plena de detall que hauria format part d’alguna de les representacions historiades que un dia van cobrir aquesta part d’aquest edifici. I la darrera escultura que forma part de la nova exposició a Artur Ramon Art és un fragment d’un relleu, corresponent a una figura humana, que consisteix en part dels plecs d’una peça de roba.

La proposa de l’exposició Mestre de Cabestany. Espurnes de Marbre impressiona gràcies al sorprenent muntatge d’Antonio Sanmartín, d’aZCON architectures. L’arquitecte ha pres els 8 fragments de la portada de Sant Pere de Rodes  –els quatre inèdits i els quatre de la col·lecció Barrachina– i els situa sobre una bòveda semiesfèrica oberta, una altra tancada, els mapes de la geografia del Mestre del Timpà de Cabestany, la geografia de la Nau de Sant Pere de Rodes a mida real, la superfície de la portalada reconstruïda i la profunditat de les tres naus de l’església. Les peces, delicades i meravelloses, apareixen quatre suspeses i quatre descansant sobre grava de marbre. “No es tracta d’una experiència envolvent ni virtual. Aquí res no és virtual, tot és tangible. La invenció serà el fragment de coneixement que farem cadascun de nosaltres a l'entrar i sortir de l'exposició a la Galeria Artur Ramon Art de Barcelona”, explica Sanmartín.

Com a complement d’aquesta exposició, es presenta un llibre que exposa nous punts de vista i noves descobertes sobre la historiografia i la trajectòria de l’escultor medieval més important de l’art romànic a Catalunya. A banda de la informació de les peces, ofereix dos estudis d’en Jordi Camps i Sòria – fins fa poc conservador d’art medieval del MNAC –, i de Manuel Castiñeiras, catedràtic de la UAB expert en historia i art medieval.

Mestre de Cabestany. Espurnes de marbre és la primera proposta de l’any a Artur Ramon Art. L’exposició es podrà visitar de l’19 de gener de 2023 al 24 de febrer de 2023.

Banner-Camara-domestica-180x180px_v1-cat-1Eude, generic

Et poden
Interessar
...

0324-banner-bonart-Racisme-1280x107px