JP_Bonart-1280x150px-Online-

Exposicions

“Pavelló Mies van der Rohe. Segona reconstrucció”, una intervenció de Jordi Bernadó

“Pavelló Mies van der Rohe. Segona reconstrucció”, una intervenció de Jordi Bernadó
bonart barcelona - 13/03/14

La Fundació Mies van der Rohe i la Fundació Banc Sabadell presenten la instal·lació “Pavelló Mies van der Rohe. Segona Reconstrucció” del fotògraf Jordi Bernadó. El projecte forma part del programa d’invitacions que la Fundació ha desenvolupat en els darrers anys amb arquitectes i artistes internacionals com Ai Weiwei, Kazuyo Sejima, Antoni Muntades o Andrés Jaque, entre d’altres. Amb aquest projecte l’artista proposa reivindicar “la mirada del fotògraf” i portar a l’actualitat la mateixa reflexió sobre el pensament i la mirada que intueix va tenir l’arquitecte alemany en referència al Pavelló, als anys 30, quan va permetre que es pogués fotografiar sense portes. La intervenció artística es podrà veure del 13 de març al 21 d’abril.

El projecte “Pavelló Mies van der Rohe. Segona Reconstrucció” del fotògraf Jordi Bernadó és una interpretació contemporània intuïtiva de la mirada de Ludwig Mies van der Rohe sobre el Pavelló. L’arquitecte alemany entenia el Pavelló com una construcció efímera i, per ell, era un “Pavelló de Representació” perquè el seu objectiu era evocar un pensament que no pas la idea de fer una construcció física en l’espai. Mies partia de la idea que la construcció no perduraria en el temps, només restaria la idea i les seves imatges. A través dels plànols i materials, Jordi Bernadó interpreta que Mies va concebre el Pavelló sense portes i va encarregar que el fotografiessin sense elles.

“Pavelló Mies van der Rohe. Segona reconstrucció” és una instal·lació senzilla que vol reivindicar la “mirada del fotògraf”. L’artista vol fer una reconstrucció del Pavelló tal com la va projectar Mies amb una simple acció: desmuntar, desplaçar i situar les portes fora de l’edifici. Aquestes portes, fora del seu àmbit, generen l’interrogant de la pròpia intervenció. És en aquest acte on Bernadó convida a fer una interpretació: la fotografia no només com l’acció de fabricar imatges sinó també com un acte intel·lectual, on mirar estigui connectat amb el fet de pensar. El fotògraf mira i ho fa, des de una òptica intuïtiva, com ho fa l’arquitecte. I és aquest acte de mirar el que fa que el Pavelló torni a ser, de forma temporal, tal com es creu que l’arquitecte alemany el va projectar.

La intervenció forma part d’una sèrie d’instal·lacions que diferents artistes plàstics i arquitectes de tot el món realitzen en l’emblemàtic edifici de Mies van de Rohe. Són actuacions que proposen una nova mirada a l’arquitectura del pavelló i totes les instal·lacions són una activitat única a la ciutat, on es presenten en espais excepcionals de l’edifici. Entre els noms dels artistes i arquitectes que han fet les intervencions en el pavelló Mies van der Rohe destaquen Ai Weiwei, Antoni Muntadas, Jeff Wall, Dennis Adams, els arquitectes japonesos de l’estudi SANAA, Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa, Enric Miralles i Benedetta Tagliablue i Andrés Jaque.

Jordi Bernadó (Lleida, 1966) és un fotògraf format a Barcelona, lloc on viu i treballa actualment. A l’artista l’interessa la fotografia com una forma de concebre la ciutat, l’arquitectura i el disseny urbà i entén la seva pràctica com una via de coneixement. La seva ambició i rigor quan descodifica el seu entorn ha transcendit en una obra extensa i complexa a la vegada. Aspectes com la contradicció, l’absurd, l’atzar i, molt sovint, la ironia són les principals fonts amb les quals Jordi Bernadó juga per assenyalar tot allò que l’envolta.

Les seves fotografies formen part de les col·leccions d’art públic i privats més importants com: Banc Sabadell, Fundació Telefónica, Bibliothèque Nationale de France, Deutsche Bank Collection, Artium, MUSAC, Fundación Vila Casas, Fundació “La Caixa”,  entre d’altres. També els seus treballs han estat exhibits en moltes exposicions individuals i col·lectives en Espanya i a l’estranger, on ha exposat a llocs com l’Artist Space de Nova York, la Galería Vu’ de París, el Filter Space en Hamburg, el Museo Cívico Riva del Garda, la Fundación Telefónica en Madrid, el Fotografie Forum International de Frankfurt o el MAXXI de Roma. Els seus projectes també s’han exposats en galeries com el Centre d’Art de Panera a Lleida i la Galeria Senda a Barcelona.

Jordi Bernadó ha publicat més de 20 llibres entre els quals destaquen Good News* always read the fine print (guanyador del Premi Laus, 1999); Very very bad news (guanyador del premi al millor llibre de fotografia a Photoespaña 2002 i el premi al millor llibre d’art pel Ministeri de Cultura l’any 2003) i True Loving and other tales (seleccionat com un dels millors llibres de fotografia a PhotoEspaña 2007). L’any 2008 va publicar Lucky Looks y en 2009 Welcome to Espaiñ (seleccionat com un dels millors llibres de fotografia a PhotoEspaña 2010).

La Fundació Mies van der Rohe va ser creada el 1983 per l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu inicial de portar a terme la reconstrucció del Pavelló Alemany, dissenyat per Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) per a l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929. A més d’atendre la conservació i el coneixement del Pavelló Mies van der Rohe, la Fundació impulsa el debat, la difusió i la sensibilització sobre temes d’arquitectura i urbanisme contemporanis. També promou l’estudi de l’obra de Ludwig Mies van der Rohe i del Moviment Modern. D’acord amb les seves finalitats, la Fundació duu a terme diferents activitats com ara premis, congressos, conferències, exposicions, tallers i instal·lacions. Destaca entre aquests programes l’organització,  juntament amb la Comissió Europea, del Premi d’Arquitectura Contemporània de la Unió Europea – Premi Mies van der Rohe, un dels guardons més prestigiosos d’arquitectura a Europa.

Fotos © Pietro Milici

Impremta Pages - banner-180x178Baner-generic-180x180_

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88