FCC-Segell-banner4
Photographic Social Vision celebra el quinzè aniversari

Notícies

Photographic Social Vision celebra el quinzè aniversari

bonart barcelona - 26/04/16
Baner_ProustMarsans_Bonart_360x356BanerVictor04
Photographic Social Vision ha presentat a Casa Bonay (Gran Via de Les Corts Catalanes, 700 Barcelona) el balanç dels 15 anys des de la seva fundació i els nous projectes que encaren pel futur. Des de la seva fundació el 2001, l'entitat ha tingut un creixement continuat complint amb la seva missió que es resumeix en les següents xifres: haver organitzat 154 exposicions, haver difós el treball de més de 2.000 autors, haver aconseguit contactar gràcies a World Press Photo i DOcfield amb una audiència que supera les 700.000 persones, dissenyat i coordinat 8 tallers de fotografia participativa pel benefici de quasi 90 usuaris, haver dut a terme visites guiades WPP a quasi 7000 persones, haver ofert assessoria a més de 300 autors nacionals i haver imaginat i creat la guia Photolover amb més de 50 empreses en ella.

L'any 2001, Silvia Omedes, la seva directora, acabada d'arribar de Nova York, on havia treballat com a coordinadora d'exposicions pel Museu Guggenheim, va recordar la frase "el que no es comunica no existeix" que va escoltar en un congrés organitzat a Barcelona sobre l'estat del sector a Espanya. Aquesta idea fou decisiva pel naixement de la Fundació Photographic Social Vision. Fruit de la seva participació al postgrau de fotoperiodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona es va adonar, a més, que a Espanya les plataformes de suport al fotoperiodisme eren quasi inexistents i com era de poc habitual la publicació de reportatges als mitjans. En aquest context i fruit d'una trobada casual amb altres dues dones: Peony Herrera dissenyadora d'origen filipinoamericà i Vera Baena economista i advocada de Madrid, es va crear al maig del mateix any Photographic Social Vision, amb l'objectiu de ser un pont entre els fotoperiodistes i la societat. Segons Sílvia Omedes "veiem que la fotografia és una eina molt poderosa per explicar, informar i despertar el sentit crític de la gent cap a la realitat i l'entorn que ens envolta".

Silencio Roto, aquí va començar tot
El 17 de novembre de 2002, el Magazine de La Vanguardia dirigit llavors per Josep Carles Rius i editat per Pepe Baeza publica "El silencio roto", un reportatge sobre els abusos sexuals en la infància escrit per la periodista Mercedes de la Rosa i documentat visualment per la fotògrafa professional Ana Jiménez. El reportatge pioner en la denúncia i testimoni de sis casos de víctimes d'abusos va generar un gran impacte emocional als lectors de tota Espanya. Per primera vegada, un treball de fotoperiodisme elaborat amb rigor sobre una temàtica tabú a la nostra societat, donava visibilitat als testimonis valents que compartien les seves doloroses experiències. La majoria dels casos recollits a l'article narraven els abusos comesos dins l'entorn familiar. A partir d'aquest i d'altres projectes vinculats amb ONG's nacionals, la Fundació Photographic Social Vision es va convertir en còmplice en la producció de reportatges i d'exposicions que donessin visibilitat a problemàtiques socials.

World Press Photo, la porta a nous públics
El 2004, Photographic Social Vision va recuperar la presència a Barcelona de la mostra internacional World Press Photo. La vinculació a aquesta gran exposició de fotoperiodisme internacional i els seus valors foren un altre punt d'inflexió a la història de la Fundació Photographic Social Vision. Campanyes de comunicació basades a promoure el valor social de la fotografia documental, donar suport als autors guanyadors del nostre país, l'esforç en oferir any rere any visites guiades a escoles i estudiants de la ciutat, el disseny de tallers fotogràfics a mida per adolescents i al servei de cents de visites guiades han sigut clau en la bona acollida del públic de la ciutat. Avui en dia, es pot dir que la mostra World Press Photo és un referent a les agendes culturals i socials a la ciutat i que el seu públic habitual valora i respecta la fotografia periodística com a font d'informació sense la censura cabdal a la nostra societat.
Visitants World Press Photo 2005: 21.000; 2011: 35.100 i 2015: 48.700.

DOCfield, el Festival de Fotografia Documental de Barcelona
Amb la consolidació de la mostra World Press Photo, la Fundació es va plantejar crear a la primavera de 2013 un altre esdeveniment fotogràfic a Barcelona. Un circuit fotogràfic amb més de 30 exposicions que permetés als ciutadans conèixer i aprofundir en temàtiques d'interès social tractades a partir de reportatges documentals desconeguts i rarament publicats. Gràcies a la complicitat de molts agents culturals i diversos espais expositius, públics i privats, avui després de quatre edicions, DOCfield s'ha convertit en el festival de referència del nostre país. El seu esperit d'afegir juntament amb la voluntat, el criteri i la sensibilitat de tots aquells que ho fan viable, inclús a l'època de crisi han fet possible que Barcelona torni a disposar d'un esdeveniment de ciutat on compartir i difondre interessants projectes fotogràfics a l'abast de tots els públics.
DOCfield 15: 40 exposicions, 35 espais expositius, 136 autors difosos: 81 nacionals i 55 internacionals i 151.243 visitants.

"Gent Genial", la fotografia com a eina d'inclusió social
Els tallers educatius de Photographic Social Vision neixen el 2004 fruit del desig de compartir el poder de la fotografia com a eina de creació i desenvolupament personal. Un grup de voluntaris liderats per Caro García, comença a posar en pràctica una metodologia que dóna forma als Tallers Punt de Vista. Uns tallers de fotografia participativa que ensenyen els principis bàsics de fotografia a col·lectius en risc perquè els seus integrants s'autodocumentin. Després de World Press Photo i DOCfield, s'ha consolidat l'àrea d'Educació de la Fundació, responsable d'aquests projectes i gràcies a la col·laboració de l'Obra Social "La Caixa", la Fundació dóna suport de forma periòdica a les persones diagnosticades d'algun problema de salut mental, entre altres col·lectius com el de les persones grans, malalts d'Alzheimer i els seus cuidadors, adolescents o migrants. L'últim taller de fotografia, celebrat el 2015, va convertir als usuaris de la Llar Sant Martí de Barcelona amb fotògrafs que amb un estudi mòbil, varen retratar als seus veïns pels carrers del barri, i va culminar amb una exposició al gener d'aquest any al Centre Cívic de Sant Martí.

Beca Photographic Social Vision, un projecte imprescindible
La Beca Photographic Social Vision es converteix en la primera a Espanya dedicada al fotoperiodisme d'investigació dirigida als professionals del sector, fotògrafs, experts en investigació i estudiants amb experiència. Es tracta d'una convocatòria nacional que neix el 2016 en commemoració del 15è aniversari de la Fundació Photographic Social Vision i fruit de la urgent necessitat de donar suport al fotoperiodisme d'investigació, un exercici professional imprescindible en el desenvolupament de societats democràtiques sanes. Un jurat expert avaluarà les propostes rebudes i atorgarà 8.000 euros al professional o col·lectiu escollit per dur a terme la seva investigació al llarg dels 9 mesos següents. El projecte guanyador de la beca deu ser inèdit i d'interès social, i es valora dels participants la seva experiència prèvia, qualitat i rigor, així com la seva capacitat d'executar-lo. El resultat de la investigació veurà la llum en format expositiu a la programació del festival DOCfield l'any següent.

A la imatge d'Alex Llovet, l'equip PSV: De peu, d'esquerra a dreta: Júlia Molins Cañadell, Paula Ericsson, Inés Casals, Mireia Plans Farrero, Ana Belén Jarrín, Laura González Palacios i Cristina Pérez García. Assegudes d'esquerra a dreta: Helena Vélez Olabarría, Alice Monteil i Silvia Omedes.

Et poden
Interessar
...

BONART-817x68-Cervells