BONART-817x68px-Màscara
\

Exposicions

"Del jardí de la memòria" de Paloma Navares al Museu Thyssen

bonart madrid - 15/02/18
La-Galeria-201602-recursthumbnail_arranzbravo. general 04-2014
El Museu Thyssen-Bornesmiza de Madrid presenta del 15 de febrer al 22 d'abril del 2018, Paloma Navares. Del jardí de la memòria, una exposició que proposa una relectura des de la perspectiva de gènere de la figura d'Eva, motiu iconogràfic clàssic en la història de l'art. Malgrat les seves diverses personificacions, de les successives autories i dels variats estils amb els quals s'ha representat al llarg de la història, Eva és "sempre la mateixa", com afirma l'artista Paloma Navares, i es manté com un pilar fonamental per a la consolidació de l'estereotip femení en la cultura visual occidental.

Comissariada per Rocío de la Vila, professora d'Estètica i Teoria de l'Art de la Universitat Autònoma de Madrid, l'exposició part d'algunes obres de la Col·lecció Thyssen-Bornemisza per presentar una selecció de peces realitzades per Paloma Navares (Burgos, 1947) durant l'estudi que va dur a terme sobre la representació de la dona en destacats quadres dels principals museus, a les quals s'afegeixen altres realitzades expressament per a aquesta mostra.

Ja el 1987, any en què començava a difondre a Espanya la història de l'art des de la perspectiva de gènere gràcies a la Introducció de la Tesi doctoral de la historiadora Estrella de Diego, titulada La dona i la pintura al segle XIX espanyol, Navares va iniciar una sèrie d'obres al voltant de la representació femenina.

Més tard, la figura d'Eva es multiplica i es fragmenta en les obres de l'artista, abundant en la crítica a la seva cosificació, com en la instal·lació En el llindar de la son (1993), inclosa en aquesta exposició, que reprodueix un fragment de la nimfa de la font (cap a 1530-1534), de Lucas Cranach el Vell, pertanyent a la col·lecció permanent del Museu, i que es correspon amb la part del ventre.

La instal·lació es completa amb una vitrina amb objectes de la sèrie Fragments del jardí de la memòria (1988-2017), com una lupa sobre una postal de la nimfa de la font, una Eva Il·luminada a partir del bany de Diana (La Font ) (cap a 1869-1870), de Corot, i un objecte "cascada" amb reproduccions entre les quals també es troben altres figures presents en obres de la col·lecció permanent.

L'exposició s'estén des del balcó-mirador de la 1a planta cap a altres sales del Museu amb intervencions de l'artista en què les seves peces dialoguen amb alguns quadres de la col·lecció, com Adam i Eva (c. 1507-1508), de Jan de Gossaert, i Ballarina basculant (Ballarina verd) (1877-1879), d'Edgar Degas.

La mostra inclou la projecció de dos audiovisuals: "El taller dels sentits" (reportatge del programa Creadors de TVE, 2010) i "Il·luminacions" (reportatge del programa Metròpolis de RTVE, 2017), on la mateixa Navares explica successives etapes en el seu procés creatiu.

A la imatge, Paloma Navares. Del jardí de la memòria.

Et poden
Interessar
...