28 desembre 2017
Exposicions Barcelona

“Xilografies”, exposició itinerant de la Xarxa de Museus de la Diputació

bonart

La Diputació de Barcelona proposa la nova exposició itinerant, Xilografies. La fusta feta imatge: l’auca dels oficis del taller dels Abadal, segles XVII-XXI. Organitzada per l’Oficina de Patrimoni Cultural de l’àrea de Cultura, Educació i Esports de la Diputació de Barcelona i el Museu Comarcal de Manresa, juntament amb la Fundació Carulla i la família Rubiralta i Garriga, que haprestat objectes de la seva col·lecció, és l’adaptació d’una exposició coproduïda anteriorment per liquidDocs i la Fundació Carulla a través del Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí. El primer espai museístic on es va poder veure va ser el Museu Comarcal de Manresa, del 6 d’octubre al 19 de novembre. Posteriorment visitarà, entre d’altres, els municipis del Prat, Martorell, Capellades, Calella, Moià i Granollers. Aquesta itinerància s’emmarca dins dels programes de suport de la Xarxa de Museus Locals (XML), instrument de cooperació entre la Diputació de Barcelona i els ajuntaments amb museus municipals. Cal destacar que amb aquesta exposició s’inicia l’accessibilitat integradora per a les persones cegues i sordes en les mostres itinerants organitzades per la XML, seguint els criteris multisensorials de La Mirada tàctil.
L’exposició reivindica la xilografia catalana, delicades peces escultòriques de baix relleu en fusta dels períodes barroc i neoclàssic, que són instruments de treball per a l’impressor i que són un arxiu gràfic de la història dels inicis del disseny industrial, la moda, la música, els oficis, els costums, les festivitats i la cultura popular de la societat preindustrial a Catalunya.
S’han agrupat els oficis i la informació en sis àmbits temàtics, en els quals destaquem la seva capacitat d’innovació, creació, adequació i transmissió al llarg del temps.
A l’Espai Urbà es pot veure com a la casa taller del segle XVII la feina es realitzava a casa. La casa i la ciutat conformaven un conjunt difícil de diferenciar.
L’entorn natural sempre ha estat entès com una font de recursos. La vida al camp estava estretament lligada a les estacions de l’any i molts oficis depenien dels cicles del cultiu, del creixemenet del bestiar o de la presència d’espècies per a la pesca, caça o recol·lecció.
En l’àmbit de cos i vestit es posa en relleu que la indumentària reflecteix la societat que la produeix i la consumeix. La roba ens ofereix molta informació de qui la vesteix. Els artesans s’agrupen i organitzen en gremis per desenvolupar el seu treball i transmetre el seu coneixement i defensar els seus interessos.
A partir d’una matèria tan propera i elemental com la fusta, algú fou capaç, mitjançant una eina de tall, de buidar-ne un bloc més o menys polit i d’estampar la imatge que en restava a la superfície. D’aquesta manera va néixer la producció d’imatges seriades.
Les noves tecnologies inunden el nostre dia a dia, i transformen les professions i els oficis que van ser essencials i de vegades oblidant-los fins que tornin a aparèixer renovats en un altre moment. Això queda constatat en l’àmbit temàtic d’artesania,  ofici i disseny.
En la societat preindustrial, cantar mentre es treballava era considerat del tot positiu. Amb una nova concepció de la producció i del control, en les primeres dècades del segle XX es va anar imposant la idea que cantar distreia de la feina. Doncs bé, podríem dir que les cançons estaven a la disposició de la vida expressiva de la gent de la mateixa manera que les eines estaven a la disposició de la vida productiva i material.
Una enriquidora aproximació polièdrica a aquestes interessants matrius xilogràfiques ha regit aquesta exposició. Es pot trobar més informació d’aquest projecte de creació compartida –que té la participació del Museu de la Música, el Museu del Disseny de Barcelona, l’Escola Superior de Disseny i d’Art Llotja, l’Escola d’Art de Manresa i l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic–, al web de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona i al web de CRiG.

Mes informació: www.diba.cat/web/opc/xilografiesabadal

A la imatge, detall d’una xilografia de la col·lecció Rubiralta i Garriga.

Etiquetes: · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies