8 març 2018
Fires Maastricht

TEFAF Maastricht 2018: Una de les plataformes més importants del món de l’art

bonart

La singularitat i la qualitat són les característiques distintives de TEFAF Maastricht, que situen la Fira i als seus 275 marxants participants en una posició inimitable dins el mercat internacional de l’art. La varietat d’objectes a la venda a la Fira, en particular aquells que pertanyen a sectors molt especialitzats dins les àrees del col·leccionisme, oferirà un cop més als col·leccionistes privats i institucionals una oportunitat inigualable per contemplar i adquirir algunes de les peces més exquisides disponibles en el mercat. L’edició número 31 de la Fira obrirà les seves portes al públic el dissabte 10 de març, després de dues jornades de preinauguració per als col·leccionistes els dies 8 i 9 de març. TEFAF Maastricht, que celebra més de 7000 anys d’història, tindrà lloc al Palau d’Exposicions i Congressos MECC de Maastricht.

J. Kugel (Estand 200), en TEFAF Antiques, ofereix un dels més bells exponents d’arts decoratives del segle XVII. El rellotge Bulgari és una obra mestra de talla en ivori del barroc alemany i un perfecte exemple de Gesamtkunstwerk o «obra d’art total», es tracta d’una col·laboració entre l’escultor d’ivori, el rellotger i diversos orfebres. A més, com el seu nom suggereix, aquesta peça té una procedència extraordinària, destacant especialment per haver estat adquirida a principis de la dècada de 1960 per Constantí Bulgari (1889 – 1973), el fill de Sortirio Bulgari, qui va fundar la joieria i argenteria del mateix nom. Amb anterioritat, als segles XVIII i XIX, havia pertangut a la família Rothschild.

En Adrian Sassoon (Estand 269) és possible gaudir d’una classe magistral d’artesania. Aquesta galeria manté una llarga relació amb l’orfebre de prestigi internacional Giovanni Corvaja, un veritable alquimista en el seu ofici. L’últim treball de Corvaja mostra autèntica innovació en la tecnologia de l’orfebreria. El bol Mandala Bowl està compost per aproximadament 4000 metres de fil d’or de 18 quirats i, però, per la forma en què ha estat elaborat, al voltant de dos terços del seu volum són aire. Això dóna lloc a una impressionant sensació de transparència i permet crear un fascinant joc de llums sobre la seva estructura geomètrica.

El nou expositor de TEFAF Maastricht a TEFAF Ancient Art, la Galerie Chenel (estand 431), ofereix una extraordinària peça tallada en marbre del segle II dC, un Cap de Serapis, que ha estat en mans de la mateixa família des de 1905 i que apareix per primera vegada en el mercat després de més de 120 anys. Aquesta obra és una mostra de la qualitat a la qual la Galerie Chenel deu el seu renom. La peça mostra una cara llis i expressiu, emmarcat per uns cabells llargs i ondulats, exquisidament tallats. Els tres flocs de cabell sobre el seu front permeten identificar la figura com el déu Serapis. Una obra d’aquesta grandària i qualitat és extraordinàriament rara i és un bon exemple de l’inigualable nivell de les obres d’art que els expositors participants porten a TEFAF Maastricht.

Charles Ede (Estand 426), especialista en antiguitats amb seu a Londres, presenta un bell i delicat relleu romà, tallat en ivori, representant una escena bàquica amb un Silenos borratxo, segle I – II dC, que ha estat en una col·lecció privada des de principis del segle XX. A causa de la longitud de l’escena completa, és possible que aquesta peça fos a ser incrustada en un moble, com ara un fulcrum de fusta o potser un petit bagul.

TEFAF Tribal, l’última secció afegida a TEFAF Maastricht, ofereix als visitants una visió completa d’aquesta popularíssima àrea del mercat. Galerie MeyerOceanic & Eskimo Art (Stand 135) exposa una figura espiritual Aripa caçadora i guerrera, tallada en fusta dura. Aquesta notable talla d’una estilitzada figura humana de perfil procedeix de l’ètnia Ewa, Melanèsia (coves de Korewori) i data dels segles XVII a XIX.

El galerista amb seu a Estats Units Donald Ellis (Stand 128) exhibeix una màscara d’Alaska, feta de fusta, pintura i fibres vegetals. Aquesta peça és una clara mostra de l’arrelada passió dels marxants per les obres amb què treballen: Ellis es va trobar per primera vegada amb aquesta màscara fa 25 anys, quan la va veure a la col·lecció de l’artista surrealista Roberto Matta (1911-2002). Ellis ofereix ara aquesta peça a la venda a TEFAF Maastricht. És probable que la màscara procedeixi de la badia Goodnews Bay, al sud-oest d’Alaska, i és un magnífic exemple d’obres d’aquesta classe de finals del segle XIX / principis del segle XX.

Una de les peces més extraordinàries en TEFAF Paintings s’ofereix gràcies a Adam Williams (Stand 454), que presenta una de les millors obres de Jacob Jordaens (1593-1678) disponibles al mercat. La pintura, Hermes a la taula de Calipso, es troba en magnífiques condicions i, des del punt de vista de la composició, es tracta d’una obra amb molta força i molt emotiva per a l’artista.

Lowell Libson & Jonny Yarker (Stand 343), que exposen per primera vegada a TEFAF Maastricht amb aquest nom, presenten un nombre considerable d’obres nouvingudes al mercat, testimoni de l’habilitat de la galeria. Destaca en particular un retrat de William Ponsonby, el 2n Comte de Bessborough, obra de Jean-Étienne Liotard (1702-1789), pastís sobre vitela, dibuixat en 1754 i que encara conserva el seu marc original. L’obra, un retrat ple de força, va ser encarregada per Bessborough, que era el client britànic més important de Liotard. Aquest treball arriba al mercat procedent d’una col·lecció familiar, on ha estat durant els últims 220 años.

El que els col·leccionistes poden comptar i pel que TEFAF Maastricht és especialment conegut és que els expositors ofereixen peces de categories de col·leccionisme altament especialitzades. Això ho reflecteix meravellosament Sam Fogg (Stand 312), que ofereix una figura pleurant, una figura de pedra tallada que adornava la tomba d’Aimon El Pacífic, Comte de Savoia, i que estava instal·lada a l’Abadia de Hautecombe. És estrany trobar una pleurant en una sola peça fora de les col·leccions dels museus; aquesta classe de figures se separen amb molta facilitat dels seus suports originals, són molt fràgils i van ser a més molt rendibles per als saquejadors durant la revolució.

Stéphane Clavreuil Rare Books (Estand 721) ofereix una extraordinàriament rara primera edició, completa i en àrab, de les Mil i Una Nits. Aquesta obra, de la qual només es van realitzar set còpies, és a més la primera edició impresa en el món àrab. Les altres còpies d’aquesta obra estan repartides per biblioteques de tot el món: American University Beirut, British Library, Danish Royal Library, Harvard, Huntington i Yale, i no s’ha localitzat cap d’elles en els registres de subhastes.

Un exemple extraordinàriament bell de l’habilitat d’Edouard Vuillard (1868-1940) amb els pastissos es mostra en Stephen Ongpin Fine Art (Stand 724). A partir del 1900 aproximadament, Vuillard va usar sobretot pastissos per als seus dibuixos i no va trigar a dominar la subtilesa i intensitat d’aquest mitjà. El treball en qüestió, Modèle sud on sofà vert (Model sobre un sofà verd), és una obra en pastís de l’artista d’una mida inusualment gran i és una de les peces més destacades dins de TEFAF Paper.

Dins de TEFAF Modern es poden trobar exemples excepcionals d’obres del mestre modern Giorgio Morandi (1890 – 1964); tant la Galerie Kartsen Greve (Estand 414) com el nou expositor M & L Fine Art (Estand 523) ofereixen icòniques natures mortes de l’artista. Les dues Natures Morta, ambdós olis sobre tela, van ser pintades a principis de la dècada de 1950.

Així mateix a TEFAF Modern, el nou expositor Perrotin (Estand 441) forma part d’una selecció de marxants que reforcen l’oferta d’obres contemporànies d’alt nivell a la Fira. Un dels treballs més destacats del seu estand és EternityNew 40403 Stone Statue, Aphrodite Holding her Drapery, 2016, representant dues figures en posició vertical, una cap per amunt i una altra cap per avall, unides en el lloc en què haurien de trobar les seves respectives caps. Un treball molt cridaner del rellevant artista contemporani Xu Zhen (nascut el 1977).

A finals dels anys 60, l’arquitecte danès Aage Porsbo va rebre l’encàrrec de dissenyar una nova església per a la parròquia de Skovlunde, a Dinamarca, disseny que va incloure tant l’estructura de l’edifici com el mobiliari i la il·luminació interiors. El resultat és un bell entorn, caracteritzat per línies geomètriques i ben definides, on destaquen diversos canelobres de llautó. Porsbo va dissenyar i va realitzar únicament 28 exemplars, dels quals 20 encara romanen a l’església en l’actualitat. Aquest rar i exclusiu canelobre arriba a la Fira de la mà dels especialistes en disseny danès Dansk Møbelkunst (Estand 600).

L’escola Bauhaus -que va tenir i continua tenint una increïble influència en el camp del disseny- està molt ben representada a TEFAF Design. La Bauhaus forma la base de la presentació de la Galerie Ulrich Fiedler (Stand 615) a la Fira. En particular, està a la venda el primer catàleg de vendes de la Bauhaus, publicat el 1925. Aquest excepcional document és una obra mestra primerenca del jove Herbert Bayer (1900 -1985). A més de Fiedler, la Jason Jacques Gallery (Stand 604) explora el llegat de l’escola Bauhaus a través de la seva presentació d’una selecció de pintures, especialment Young Eagle, 1936, de Josef Albers (1888-1976), que era també professor a la Bauhaus a Weimar i una de les figures més visibles del moviment.

Hemmerle (Estand 141) celebra aquest any el seu 125 aniversari i la celebració inclou el llançament a TEFAF Maastricht d’una nova col·lecció d’obres, que exploren el patrimoni de Hemmerle com a fabricant de medalles. Els joiers van investigar en els arxius del seu taller de Munic i van descobrir un tresor amagat en forma de segells secs usats per a diverses medalles. S’han creat 10 peces úniques inspirades en les formes i dissenys trobats.

També dins de TEFAF La Haute Joaillerie, Van Cleef & Arpels (Stand 144) mostra una captivadora selecció de peces, tant vintage com contemporànies, que posen de manifest l’artesania i creativitat úniques que distingeixen aquesta organització. Dins de la col·lecció The Heritage destaca especialment un superb collaret de diamants de ca. 1955, format per unes 60 pedres de talla baguette i 23 diamants en forma de pera.

TEFAF Showcase acull a Charles-Wesley Hourdé (Estand S2), Kallos Gallery (Estand S3), Galerie Le Beau (Estand S1), Cortesi Gallery (Estand S4) i Librairie Camille Sourget (Estand S5), un dinàmic i apassionant grup de marxants joves i recentment establerts. El ventall d’objectes oferts a TEFAF Showcase és molt divers, destacant especialment una bella àmfora Nolana àtica amb figura vermella, ca.490 – 470 aC, oferta per la Kallos Gallery (Estand S3).

Art Ramon Art de Barcelona es l’única galeria catalana participant a la fira. Una de les joies de l’exposició és una obra que Antoni Tàpies va crear el 1962 per ajudar els afectats de les pluges torrencials que el 1962 van negar el Vallès Occidental. El procediment mixt sobre tela, signat i datat, du per títol “Dominant el gris-morat. Als damnificats del Vallès”. Es tracta d’una gran obra que va ser donada per Tàpies a la Diputació de Barcelona, per a la subhasta en ajuda de tots aquells que es van veure afectats per les inundacions de la nit del 25 al 26 de setembre de 1962 que, en menys de 30 minuts, van desbordar les rieres i els rius Llobregat i Besòs. Fruit de la catàstrofe es va organitzar un gran recapte de diners i una subhasta d’art amb obres donades de Dalí, Tàpies, Miró o Picasso.

També hi participen Cayus Gallery de Madrid, Deborah Elvira d’Oropesa del Mar i López de Aragón de Madrid.

Al costat de l’extraordinària gamma d’obres a la venda, l’Exposició en Préstec TEFAF, recolzada per AXA ART, el principal patrocinador de TEFAF Maastricht, girarà al voltant del Museu d’Amsterdam. La selecció d’obres recentment restaurades permet als visitants apropar-se a la col·lecció única que alberga el Museu d’Amsterdam i conèixer el meticulós i essencial treball requerit per restaurar importantíssimes obres d’art nacionals.


Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies