banner_aire_bonart_horitzontal

Notícies

Art Sitges Weekend: Vius o morts (Dead or alive)

David G. Torres va donar la seva conferència Vius o morts, algunes històries de veritat en l’art contemporani, a l’atelier de Blanca De Nicolás dins la programació de l'Art Sitges Weekend. Daniel G. Torres és codirector i cofundador d’A*Desk, institut independent de crítica i art contemporani, el 2011 fou comissari del pavelló català i de les illes balears en la biennal de Venècia, ha estat comissari d’exposicions en el Centre d’art Santa Monica de Barcelona i actualment és col·laborador en la revista Bonart i crític d’art en la publicació El cultural del diari El Mundo; dirigeix el màster en art actual: anàlisi i gestió, de IL3 de la universitat de Barcelona. Ha escrit “No mas mentiras” VI Premi Escrits sobre Art, edició de la fundació Arte y Derecho (VEGAP) i Trama Editorial. En la conferència que va donar a l’atelier de Blanca De Nicolás va confessar el seu interès pel moviment Punk en la seva vessant sociològica com a reacció cultural. En una primera aproximació va esmentar Keith Haring, Marcel Duchamp, Blondie, Basquiat, Gordon Matta Clark i Douglas Crimp (professor d’art i principal contribuent a la teoria queer). David G. Torres va guiar-nos per una narració de la contemporaneïtat a partir de Marcel Duchamp travestit en el paper de Rose Selavie i la imatge de Andy Warhol en drag. L’urinari de Marcel Duchamp, presentat en l’harmory show de 1917 marca l’inici de l’art com a filosofia de l’art. La figura de Duchamp com a pare de l’art conceptual i de l’estat actual de l’art contemporani fou l’argument que David G Torres va esgrimir i va anar desenrotllant de forma discursiva. L’equivoc, el joc, l’economia i la no productivitat han estat les grans potencialitats que Duchamp va explotar en diverses i famosíssimes obres d’art algunes de les quals ni tan sols existeixen o són rèpliques dels Ready Mades duchampians. En una pirueta discursiva David G. Torres ens va portar a l’actual sistema artístic on Damien Hirts és presentat com veritable gurú que s’immola davant el mercat de l’art. Les accions i reaccions que els artistes produeixen, per exemple la de Piero Manzonni i les seves llaunes escatològiques, funcionen la majoria de cops com a revulsius que es giren en contra seu, destruint tot el potencial de crítica que pretenien. La societat burgesa o el sistema capitalista integra, digereix i recondueix qualsevol aspecte crític, estirabot o rebuig, com ho feu amb el moviment punk i la seva estètica reconvertida en moda i producte de consum. Com lluitar doncs contra aquesta manipulació descarada que el sistema art efectua deliberadament i amb intencionalitat expressa? Una possibilitat és la inacció, el silenci, quedar-se quiet i veure passar els trens, l’altra és posar-se a la contra sabent però que la nostra revolta serà fagocitada i transformada en gadget a la venda al cap de tres setmanes. Fer el joc a aquest sistema és complicat però tard o d’hora trobarem la manera de fer art i transformar la societat. I serà millor que ho fem d’una forma menys dolorosa que la de Chris Burden que es féu disparar un tret al braç o la dels accionistes vienesos que adoptaren el vici de la mutilació sanguinolenta. La vida i la mort continuen essent el motor de la filosofia de l’art, art contemporani on allò que importa és el que s’explica més que no pas l’objecte.
Eude, genericinclassificables

Et poden
Interessar
...

Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90