Baner-1280x150-px

Opinió

Mercat de l'art: Mes de fires d'art contemporani

Mercat de l\'art: Mes de fires d\'art contemporani
Durant el mes de febrer van tenir lloc diferents fires d’art contemporani en un àmbit estatal; unes dates que ens situen, momentàniament, en el mapa mundial de l’art. Arco i Art Madrid, a la capital espanyola, i Fama, a la Ciutat Comtal, ens donen una idea de la situació del mercat, encara que només algunes institucions oficials manifesten les seves adquisicions. La 37a edició d’Arco, del 21 al 25 de febrer, va ser, sens dubte, l’aparador més internacional i que, segons l’organització, tanca la seva millor edició en vendes des del començament de la crisi. Després de la polèmica retirada de l’obra de Santiago Sierra sobre els presos polítics i la seva ràpida venda al col·leccionista català Tatxo Benet per 80.000 euros, 208 galeries de 29 països hi van participar durant cinc dies d’intensa activitat amb innombrables debats, conferències, xerrades, trobades professionals, presentacions, etc. Catalunya va ser una altra vegada una de les protagonistes de la fira: 16 galeries i la implantació d’Arts Libris van articular la presència catalana. Referent als resultats econòmics, la tònica generalitzada manté l’opacitat des resultats. Van incrementar els seus fons, entre d’altres, la col·lecció DKV Seguros o la Fundació María Cristina Masaveu Peterson. Per la seva banda, el Museu Reina Sofia va adquirir 23 obres per un valor de 224.480 euros; la Fundació Arco, per 175.000 euros, i la Fundació Helga de Alvear va comprar una obra de l’artista Dan Graham per 500.000 euros. Respecte a les galeries, cal destacar a la Leandro Navarro una escultura de Baltasar Llop venuda per 330.000 euros; a la Marlborough, entre d’altres, dues obres d’Antonio López per 315.000 i 90.000 euros, respectivament, i a la León Tovar, un Jesús Rafael Soto per 800.000 euros. Igualment, les galeries catalanes van manifestar la seva complaença: Carles Taché va vendre tres obres per 100.000 euros cadascuna; Miguel Marcos, una obra de Julian Schbabel per 150.000 euros, o la galeria Mayoral, entre d’altres, un Lluís Feito per 30.000 euros. També les galeries Senda, Nogueras Blanchard, Rocío Santa Cruz i Anna Mas van quedar satisfetes. En general, un increment d’entre un 10% i un 20% que augura bones perspectives per als pròxims anys. Una fira que va aconseguir pujar un altre graó en el preu mitjà de les obres, que van oscil·lar entre els 15.000 i els 30.000 euros. L’organització qualifica el balanç de molt positiu i assegura que l’alt ritme de vendes ha recuperat les posicions prèvies a la crisi. Malgrat aquestes xifres, no podem oblidar que el mercat espanyol d’art representa un 1% del global de vendes mundial, sobretot per l’absència d’una llei de mecenatge i pel retraïment dels col·leccionistes. Al voltant d’Arco, una sèrie de fires satèl·lits complementen el ventall artístic: Art Madrid i JustMad, que configuren una parcel·la on sobreviure ja sembla un triomf. Pel que fa a la Fira d’Art Modern i Antic de Barcelona (Fama), ha celebrat la 4a edició del 28 de febrer al 4 de març amb l’objectiu de contribuir a la dinamització del mercat de l’art i fer difusió del patrimoni cultural de més de 5.000 anys d’història a través d’una trentena d’expositors. Caldrà esperar els resultats d’Art Basel del juny vinent per constatar que la recuperació del mercat de l’art és una realitat. A la imatge, Fira Arco Madrid 2018. Foto: Rosa Rodríguez.
thumbnail_Centre Pere Planas nou 2021Banner-LS-180x180

Et poden
Interessar
...

Banner_MaquinesdelTemps_970x250