Banner-Camara-domestica-1280x150px_v1-cat-1

Reportatges

Finalistes de la XXI Biennal d'Art Contemporani Català: Yurian Quintanas

Finalistes de la XXI Biennal d\'Art Contemporani Català: Yurian Quintanas
Jordi Garrido banyoles - 23/06/19
Un dels finalistes de la XXI Biennal d’Art Contemporani Català és l’artista visual Yurian Quintanas (Amsterdam, 1983). Nascut a Holanda, però criat a Banyoles –actualment residint a Tona–, Yurian Quintanas ha centrat la seva carrera en la fotografia i la investigació sobre el vessant documental a la qual aquesta pràctica ha anat sempre vinculada. En aquest sentit, Quintanas ha passat una dècada viatjant pel món a la recerca d’històries per convertir en imatges, portant a terme una tasca a mig camí entre la documentació i l’obra artística (que, en última instància, bé podria portar-nos a parlar d’un arxiu d’històries). Tanmateix, en els darrers anys els seus interessos s’han anat desplaçant: des de la immensitat del món i la llunyania, ha anat estrenyent el cercle fins a arribar al centre de la vida: la llar. A través de dos projectes que es desenvolupen en paral·lel, anomenats Dream Moons i Silent Rooms, Yurian Quintanas treballa aspectes tan determinants com ara la casa i el fet oníric i la desconstrucció visual dels objectes que habiten la casa i cobren vida en l’absència de l’habitant humà. El filòsof Gaston Bachelard deia que la casa (entesa com a llar) i l’univers (el món) no són simplement dos espais juxtaposats, sinó que, en la nostra imaginació, són contraris que es retroalimenten l’un a l’altre. En el cas d’en Yurian, es dona justament aquesta retroalimentació: l’experiència viscuda en els seus viatges cristal·litza en forma d’assaig sobre l’espai que ens és més proper i que sentim més nostre, la llar. D’una banda, el projecte Dream Moons narra un somni que té lloc a l’interior de la llar d’en Yurian i, mitjançant la combinació d’imatge i text, recerca transmetre la inestabilitat pròpia de la vivència onírica. La falta de lògica i la incoherència dels somnis en combinació amb un entorn conegut com la pròpia llar converteixen aquest projecte en un petit assaig visual sobre l’aparició d’allò sinistre, que lliga també amb l’altre projecte paral·lel, Silent Rooms. Aquest, recentment exposat a la Projekteria Art Gallery de Barcelona, explora les possibilitats d’un animisme que insufla vida als objectes. En paraules de l’artista, aquest projecte és “una reflexió sobre la percepció que tenim de la realitat i de com un món aparentment conegut és alhora estrany i incontrolable”. Amb alguns matisos, veiem aquí un altre vessant, el concepte d’allò sinistre –unheimlich– freudià ja treballat per Quintanas a Dream Moons, que en aquesta ocasió es fon amb una narrativa que parteix d’una pregunta com a premissa: “T’has preguntat mai què fan les teves coses quan no les veus?”. A més de la recent exposició a La Projekteria –on va disposar d’una peça audiovisual creada ex professo pel grup patafísic Cabo San Roque– el projecte Silent Rooms va ser finalista en la secció de fotògrafs professionals de la categoria Natura morta del Sony World Photography Award 2018. Paral·lelament, també li ha valgut la selecció com a talent emergent per part de la revista LensCulture. Aquests reconeixements són els darrers d’una llista que ha culminat el 2018 amb la selecció com a artista de la Biennal d’Art Contemporani Català que fins al 30 d’abril s’ha pogut veure a la biblioteca pública de Lleida i que del 10 al 30 de maig es va exposara l’Espai Eat Art de la Fundació Lluís Coromina de Banyoles i de l’1 de juny al 30 d’agost, al Tinglado 1 del port de Tarragona. A la imatge, Silent Rooms, d'Yurian Quintanas.
thumbnail_arranzbravo. general 04-2014La-Galeria-201602-recurs

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88