0324-banner-bonart-Racisme-1280x107px

Notícies

Què és el complex de l’art? Nou curs i nou format, al MACBA

Què és el complex de l’art? Nou curs i nou format, al MACBA
bonart barcelona - 27/03/13
El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) ofereix un nou format de curs amb el que familiaritzar-se amb els nous termes que marquen els debats de l’art contemporani. Al llarg de sis conferències, més les activitats complementàries a peu d’obra a les sales d’exposició, s’abordarà el complex de l’art. És a dir, en una època en que l’economia ho determina tot, la història de l’art recent reclama un relat específic, renovat i diferent. Els convidats, amb un compromís didàctic, impartiran una conferència on exposar les idees emblemàtiques per a tot seguit comentar les peces més icòniques i polèmiques de la Col·lecció MACBA, en l’activitat addicional. Què és el complex de l’art? L’art sota la condició neoliberal tindrà lloc els dies 3, 4, 8, 10, 15, 17, 22, 24 d’abril i 6, 8, 13 i 15 de maig a l’auditori del MACBA i a les sales de la Col·lecció amb la participació de Michel Feher, Pedro del Llano Xavier Antich, Peio Aguirre, Beatriz Preciado i Joana Masó La primera convocatòria d'aquest primer curs s'estructura a partir de la presentació actual de la Col·lecció MACBA. L'art de la primera globalització, que reuneix obres dels anys seixanta i setanta, l’anomenada dècada del paradigma crític.  L’art de la primera globalització es correspon amb l’època del liberalisme econòmic. El mercat de referència d’aquella època era el dels béns de consum, on cadascú era l’amo del seu treball. Però en els darrers trenta anys, el sistema que ens ha servit millor per comprendre l’evolució del capitalisme ha estat el capitalisme financer, que funciona basant-se en el crèdit i en la reputació. Tot els experts invitats a participar en aquest curs apliquen un compromís didàctic. Els participants en el curs gaudeixen d'accés lliure a paquets de recursos audiovisuals i bibliogràfics que el museu posa a disposició de tots els inscrits. El programa del curs és el següent: Dimecres 3 d'abril, a les 18.30 h. Visita a l'exposició: L'art de la primera globalització. Comentari de l’obra de Hans Haacke: Shapolsky et al. Manhattan Real Estate Holdings (1971
Dijous 4 d'abril, a les 19.30 h. Els subjectes del mercat i els seus crítics a càrrec de Michel Feher. Una de les característiques principals de l’art dels anys seixanta i principis dels setanta era demostrar que el lliure mercat no repartia els recursos de manera justa. Això va donar lloc a uns tipus de manifestacions artístiques i crítiques concretes que exposaven l’explotació dels treballadors i la fingida satisfacció dels consumidors. Aquesta sessió exposarà el canvi de paradigma que es produeix en relació amb la subjectivitat entre el moment lliberal i la condició actual, on el mercat de referència és el financer. Dilluns 8 d'abril, a les 19.30 h. Pintura abstracta i cossos absents: les arts visuals a Amèrica del Nord a principis dels seixanta a càrrec de Pedro del Llano. Durant el capitalisme triomfant de principis dels anys seixanta a Amèrica del Nord, l’evolució de l’art abstracte va provocar una desaparició progressiva i aparent de la materialitat de la pintura. Aquest procés va implicar l’evacuació del cos de l’espectador i una percepció purament visual. Una època en la qual l’abstracció es va inscriure també en altres llenguatges, que tant definien una economia en creixement com ocultaven el drama de la guerra. Dimecres 10 d'abril, a les 18.30 h. Visita a l'exposició: L'art de la primera globalització . Comentari de l’obra de Robert Rauschenberg: Sense títol (1972). Dilluns 15 d'abril, a les 19.30 h. Marietes de poble i ionquis emigrants en el lliure mercat: Pràctica artística i activisme farmacopornogràfic a càrrec de Beatriz Preciado. A finals dels anys setanta, la disciplina –tècnica de producció de subjectivitat sexual en el capitalisme industrial– és substituïda per un conjunt de tècniques farmacopornogràfiques que aspiren a dissenyar un subjecte sexual estandarditzat, consumidor satisfet i reproductor dòcil. En aquest context, la pràctica artística funciona inventant dispositius dissidents de producció de valor i subjectivitat. Des dels dos costats de l’Atlàntic, Ocaña i Hélio Oiticica experimenten noves maneres d’interrompre el funcionament normalitzat de la màquina sexosemiòtica neoliberal. Dimecres 17 d'abril, a les 18.30 h. Visita a l'exposició: L'art de la primera globalització . Comentari de les obres d’Ocaña i la Cosmococa d’Hélio Oiticica i Neville d’Almeida (1973). A les 19.30 h, Beatriz Preciado presentarà la conferència d'Ana Longoni en el marc de les activitats del PEI Obert. Auditori, entrada lliure, aforament limitat. Dilluns 22 d'abril a les 19.30 h. Sobre art, acció i militància cultural: Tàpies, 1974-1980 a càrrec de Xavier Antich. El 1974, any de l'execució de Salvador Puig Antich, marca amb sang el tram final de la dictadura franquista. Tàpies publica L'art contra l'estètica, un clam a favor de l'acció des de la pràctica de l'art, i tot plegat, en un context en el qual es parla d'una dictadura terminal, fa sorgir la idea de militància cultural. Aquesta sessió qüestiona si les obres d'art es poden llegir com a documents de la seva època, de les seves tensions i els seus conflictes, encara que aquesta dimensió de la realitat no aparegui explícitament a la seva superfície. Dimecres 24 d'abril, a les 18.30 h.Visita a l'exposició: L'art de la primera globalització. Comentari de l’obra de Tàpies: Llençol amb taca taronja (1974). Dilluns 6 de maig, a les 19.30 h. Moments culminants en el museu: de la crítica institucional a la contextualització de la producció a càrrec de Peio Aguirre. L’obra d’Andrea Fraser Little Frank and His Carp (2001) s’emmarca en la crítica institucional i qüestiona la industria cultural a través de l’anomenat «efecte Bilbao» o «efecte Guggenheim». La sessió analitzarà el procés de gestació de l’obra, una performance enregistrada amb càmeres ocultes al Guggenheim de Bilbao, on l’artista «interactua» amb l’arquitectura de Frank Gehry. La visita a la sala es planteja com un recorregut per l’arquitectura del museu i com una reflexió sobre algunes de les raons per les quals aquesta obra entra a formar part de la Col·lecció MACBA. Dimecres 8 de maig, a les 18.30 h. Visita a l'exposició: L'art de la primera globalització. Comentari de l’obra d’Andrea Fraser: Little Frank and His Carp (2001). Dilluns 13 de maig, a les 19.30 h. Les paraules, les coses i la crisi de l’or: el cas de Broodthaers a càrrec de Joana Masó. Sovint la trajectòria artística de Marcel Broodthaers es presenta com una crítica sostinguda al museu en tant que generador de plusvàlua i d’especulació dins del mercat de l’art. És aquesta crítica la que intentarem llegir a la cruïlla de dues crisis: d’una banda, la crisi del referent pròpia de la modernitat literària francesa –que Broodthaers hereta de Mallarmé i Gide–; de l’altra, la crisi de la convertibilitat dels bitllets de banca en or durant les primeres dècades del segle XX i que prefigurarà la radical desregulació econòmica dels sistemes financers actuals. Dimecres 15 de maig a les 18.30 h. Visita a l'exposició: L'art de la primera globalització. Comentari de l’obra de Marcel Broodthaers: Éloge du sujet (1974)
 
Banner-Consuelo-Kanaga-180x180px_v1-cat-1GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88