FCC-Segell-banner4
La Blueproject Foundation acull el treball de Chen Zhen

Exposicions

La Blueproject Foundation acull el treball de Chen Zhen

bonart barcelona - 04/11/14
Baner BonArt 180x178 Agenda Girona CulturaBaner_Esteva_Bonart_360x356
Chen Zhen: In-Between es podrà veure a Il Salotto de la Blueproject Foundation de Barcelona del 28 de novembre del 2014 al 22 febrer 2015 i acull cinc obres representatives del treball de l'artista. Chen Zhen és un dels majors representants de l'art contemporani xinès. Des de principis dels anys 80, va ser un dels pioners de la generació posterior a la Revolució Cultural Xinesa i precursor de l'actual interès occidental per l'art xinès.

Aquesta és la primera exposició personal de l'artista a Espanya. Chen Zhen: In-Between a la Blueproject Foundation reflexiona sobre l'equilibri de la vida interior, la relació amb la cultura oriental i la fragilitat de la interioritat individual.

Chen Zhen (1955, Xangai, Xina-2000, París, França) és considerat com un dels principals representants de l'avantguarda xinesa i una de les figures més importants de l'art asiàtic dels últims anys. El seu treball poètic i impactant aborda amb subtilesa i gran potència visual els temes de les relacions culturals entre Orient i Occident, la mirada cap a l'altre, l'equilibri (físic i psíquic) interior o la relació de l'individu amb l'alteritat i el seu lloc a la societat. Provinent d'una família de metges, la seva vida ve marcada pel descobriment, quan tenia 25 anys, de l'anèmia hemolítica que patia. Una lluita que el va portar a reflexionar sobre el cos humà, els seus límits, el seu equilibri i la manera en la qual un podia descobrir i comprendre la vida interior que ens habita.

La seva arribada a França el 1986, país en el qual s'instal·larà fins a la seva mort l'any 2000, el porta a reflexionar sobre les diferències entre les cultures i la manera de comprendre l'espiritualitat i la realitat que vehiculen Orient i Occident.

El 1989 decideix abandonar progressivament la pintura per començar a treballar directament amb els objectes que l'envolten i interrogar així l'espiritualitat humana, el món actual i la natura. Una barreja de diverses influències culturals, inquietuds espirituals, introspecció i obertura a la novetat que l'artista bateja com "transexperiencia". "Volia remarcar la importància de les experiències múltiples, la idea que l'art no hauria d'estar dominat ja pel concepte sinó per l'experiència del moviment en el temps i l'espai", explica l'artista en una entrevista amb Jérôme Sans; "És la mateixa estratègia que l'aigua: l'aigua va a tot arreu i enlloc. Com no té forma, s'adapta a les circumstàncies: és flexible, transparent, canviant, movedissa, penetrant”.

Chen Zhen: In-Between, a la Blueproject Foundation, mostra aquesta mirada complexa i totalitzadora, aquest art profundament íntim, personal i alhora conscient i preocupat dels desafiaments de la societat que l'envolta. Mitjançant una selecció de 5 instal·lacions representatives de la trajectòria de l'artista, i d'una sèrie de dibuixos i esbossos, “Chen Zhen: In-Between” proposa un recorregut per les inquietuds més essencials de Chen Zhen i les problemàtiques més profundes de la seva obra.

D'aquesta manera "Zen Garden" (2000) proposa una trobada i una fusió de les visions xineses i occidentals de la medicina gràcies a una maqueta octogonal que amaga un centre "celestial" que es pot observar des de diferents perspectives. Al centre s'exhibeix un grup de formes orgàniques flotants que es barregen fins a formar un "paisatge interior" del cos humà. Una idea que trobem també en "Crystal Landscape of Inner Body (Serpent)" (2000), una taula clínica en la qual l'espectador descobreix un "paisatge interior" format de dotze òrgans de vidre. Cadascuna de les dotze taules realitzades correspon a un dels signes astrològics simbolitzant les diferències entre els individus. Els "òrgans" representen la fragilitat de cada ésser humà.

L'art de Chen Zhen sempre reflexiona sobra aquesta fragilitat corporal, investigant els equilibris d'energia, les eines de cadascuna de les cultures i el concepte de cura. Al final de la seva vida, Chen Zhen va voler convertir-se en metge. "Ara somnio amb convertir-me un dia en metge, practicant la medicina tradicional xinesa. Somnio amb aprendre aquest "diagnòstic dialèctic" que és un procés creador per "associació d'idees i imaginacions", una evolució "figurativa" en una zona de caos. No és un concepte o un material però una veritable experiència", subratlla l'artista. El cos es va convertir en part essencial de la seva vida i, d'aquesta manera, l'art i la vida eren una mateixa cosa. En indagar en les profunditats amagades en el nostre interior, l'artista també proposa una reflexió existencial més universal i aplicable al món que ens envolta.

D'aquesta manera, "Six Roots Enfance|Childhood" es pot veure al mateix temps com una obra profundament personal o un acostament universal als estereotips que determinen la humanitat. L'obra pertany a una sèrie de sis instal·lacions que componen una al·legoria de la vida humana: naixement, infància, sofriment, conflicte, memòria, mort-renaixement. Chen Zhen va compondre aquesta sèrie per al MOCA de Zagreb. "Aquest espai té una dimensió humana que també em va fer pensar en una sèrie d'òrgans: un cos en sis parts, una vida en sis etapes ... Six Roots és una expressió budista que descriu els sentits essencials del nostre cos: la vista (l'ull), l'oïda, l'olor (el nas), el gust (la llengua), el tacte (el cos) i el coneixement (la consciència) ".

Una unió entre l'universal i lo personal, el temps interioritzat i les etapes vitals, els objectes quotidians i els estereotips, les diferents cultures humanes que trobem també en "Lumière innocente" (2000). Una magnífica instal·lació aèria que desperta la intimitat més personal i els arquetips que tots els homes compartim. Un llit, una llum, una forma rodona i protectora penjant en el buit són suficients per expressar aquesta innocència a la qual al·ludeix el títol.

"Lands-Objectscape" és una mena de taüt de vidre, on diferents tipus d'objectes de la vida quotidiana - testimonis / víctimes de la nostra societat del consum - estan exposats fora de context, col·locats i barrejats amb terra. Aquest gest es converteix en un ritu de transició, que els purifica donant-los una nova vida després del seu ús. És una veritable sublimació, un esperit latent després de la mort dels productes de consum

Chen Zhen: In-Between, a la Blueproject Foundation, es completa amb una sèrie d'esbossos i dibuixos preparatoris per a "Zen Garden" i "Crystal Landscape of Inner Body".

Chen Zhen: In-Between vindrà acompanyada d'un catàleg que es presentarà a principis del 2015 i el text principal anirà a càrrec de Menene Gras, directora d'exposicions de Casa Àsia.

Et poden
Interessar
...

817x68