FCC-Segell-banner4

Certàmens

Les col·leccions del Banc de la República de Colòmbia, Iberdrola i Bar-on, premiades per ARCOmadrid 2015

bonart madrid - 03/02/15
Baner_Subirachs_Bonart_360x356Banner_bonart_Espai_del_Peix_OCT21_AW
La #FundacionARCO ha atorgat, per dinovè any consecutiu, els Premis "A" al Col·leccionisme. En aquesta ocasió, ha distingit la col·lecció d'art del Banc de la República de Colòmbia, en la categoria de Col·leccionisme Internacional; la col·lecció Iberdrola, en Col·leccionisme Corporatiu i la col·lecció Bar-on, en la categoria de Col·leccionisme Privat. A més, i com a novetat aquest any, es lliurarà el Premi Especial "A" a Celia Sredni de Birbragher, fundadora de ArtNexus.

La #FundacionARCO reconeix així la tasca dels col·leccionistes, tant nacionals com internacionals, el foment ha estat un dels principals objectius des de la seva creació el 1987.

Banc de la República de Colòmbia | Premi al Col·leccionisme Internacional

La Col·lecció d'Art del Banc de la República, iniciada l'any 1957, compta avui amb més de 5.000 obres representatives d'artistes colombians, llatinoamericans i internacionals dels últims 500 anys. Està entre les més importants de Colòmbia i compta amb un programa anual continu d'adquisicions. Els museus del Banc de la República en què s'exhibeixen les diferents col·leccions, realitzen de manera permanent exposicions internacionals de primer nivell, retrospectives d'artistes colombians, curadories nacionals d'art jove, exposicions producte de la investigació de les col·leccions i compta amb un espai d'experimentació amb nous mitjans. Paral·lel a això, en les 29 seus culturals del Banc al país, es desenvolupen exposicions itinerants, programes d'educació i d'art en comunitat. El col·leccionisme del Banc s'inicia amb l'interès de mostrar art colombià a través dels anys s'ha anat consolidant gràcies a un permanent programa d'adquisicions i de generoses donacions, entre les quals cal destacar la del Mestre Fernando Botero. La col·lecció permet avui mostrar-li a Colòmbia i el món una història d'art nacional en un context que permet veure el contrapunt amb l'art internacional. Segons José Darío Uribe, actual gerent general del Banc de la República, "l'impuls principal en establir aquestes col·leccions no ha estat el desig d'atresorar, sinó l'interès per preservar i posar a l'abast de tots els colombians obres d'art que contribueixin al desenvolupament intel·lectual del país" Des 2013 la col·lecció s'exhibeix de manera permanent en un nou muntatge en què, a través de cinc curadurías independents, s'exhibeixen més de 800 peces de 250 artistes, elaborades entre el segle XV i la primera dècada del segle XXI. Al llarg de 16 sales, la proposta propicia diàlegs entre la plàstica colombiana i la internacional, alhora que confronta obres de diferents períodes històrics per tal d'establir relacions temàtiques i estètiques entre elles. El muntatge cronològic, però no lineal, és una invitació a entrar en diàleg amb l'art colombià en les seus múltiples contextos. Més informació a: www.banrepcultural.org/coleccion-de-arte-banco-de-la-republica

Colecció Iberdrola | Premi al Col·leccionisme Corporatiu

La Col·lecció Iberdrola ha anat creixent al llarg del temps, tot i que ha estat en els últims set anys quan ha tingut un important impuls, havent-se reordenat i ampliat considerablement, incloses adquisicions realitzades en ARCOmadrid. El conjunt d'obres que formen avui la col·lecció s'ordena en tres blocs en constant desenvolupament que il·lustren i subratllen tres etapes importants de l'evolució d'Iberdrola com a empresa. Destaca, a més, la important presència de peces provinents dels entorns culturals en què Iberdrola desenvolupa la seva activitat, com a concreció dels estrets vincles que uneixen la companyia amb les societats en les quals està present. Finalment, en totes les obres la llum té un especial protagonisme, tant la que pot projectar la superfície de les peces com la que sempre irradia l'interior de les mateixes. El primer bloc de la Col·lecció il·lustra el naixement de la companyia a Bilbao a principis del segle passat (1901), amb obres d'art basc de finals del segle XIX i principis del XX, quan la modernitat artística penetrava al nostre país. Aquest grup compta en l'actualitat amb pintures de, entre d'altres, Guinea, Guiard, Regoyos, Iturrino, Echevarría, Zuloaga, Zubiaurre, Maeztu, Arrúe, Arteta o Ucelay.

El creixement de la companyia i la consolidació del seu lideratge energètic a Espanya a partir de mitjans del segle passat tenen el seu reflex en el segon bloc de la Col·lecció, que està format per obres d'artistes espanyols des de 1957 - any clau en què neixen grups com El Pas o Equip 57 - fins als nostres dies. De 1957 procedeixen obres d'Oteiza, a les que segueixen peces, entre d'altres, Chillida, Tàpies, Saura, Palazuelo, Antonio López, Equip Crònica, Valdés, Arroyo, Gordillo, Esther Ferrer, Pérez Villalta, Barceló, Sicília, Broto, Uslé , Muñoz, Iglesias, Plensa, Navarro, Badiola, Irazu, Urzay, de la Creu, Prego, Mendizábal o Aranberri.

Finalment, l'expansió internacional de la companyia a partir del 2001 suposa l'obertura de la Col·lecció a artistes internacionals i un nou focus en altres mitjans com la fotografia i el vídeo. Sis fotografies que Gerhard Richter es fa a si mateix en el seu estudi obren aquest tercer grup que compta amb una àmplia representació de l'Escola de Düsseldorf (Bernd & Hilla Becher, Andreas Gursky, Thomas Struth, Thomas Ruff, Candida Höffer, Axel Hütte) i la presència d'autors com Cy Twombly, Cindy Sherman, Richard Prince, Robert Mapplethorpe, Francesca Woodman, Wolfgang Tillmans, Hiroshi Sugimoto, Shirin Neshat, Mona Hatoum, Gabriel Orozco, Vik Muniz, Willie Doherty o Luisa Lambri, entre d'altres. La Col·lecció posa de manifest el compromís d'Iberdrola amb el món de l'art i és un exemple de la tasca de mecenatge que desenvolupa com a empresa socialment responsable i sostenible, fent costat a tanta acció que conserva el patrimoni del passat com les que promouen les formes d'expressió artística que, des del nostre temps, ens donen les claus del futur. L'accessibilitat dels fons forma part important d'aquest compromís, per la qual cosa es presten habitualment a museus i altres institucions, i s'estan mostrant al públic en una exposició itinerant, "La Pell Translúcida", que, després de passar per Bilbao i Valladolid , arriba el 26 de febrer a Madrid (CentroCentro), coincidint amb la celebració d'ARCOmadrid. L'exposició recull una selecció de les obres de pintura, escultura, fotografia i vídeo de la Col·lecció Iberdrola.

Colecció Bar-On | Premi al Col·leccionisme Privat

La col·lecció està centrada en art contemporani colombià amb alguna figura internacional. Està repartida entre tres plantes instal·lada elegantment al voltant de totes les habitacions i espais de convivència. Van treballar en l'edició d'ArtBo en una nova presentació mostrant noves adquisicions i convidant a Erika Martínez Cuervo com a comissària. Sota el títol de Presències, la presentació de la col·lecció estava principalment enfocada al voltant del dibuix i sobre la relació íntima entre el dibuix com a primera forma de presentar una idea i la seva relació amb altres mitjans (pintura i escultura). En aquest sentit hi havia importants sèries de dibuixos d'un mim artista penjats junts com en el cas de la sèrie de Beatriz González, Óscar Muñoz, Llum Ángela Lizarazo. Igualment tot un seguit d'obres qüestionaven el concepte de la línia com a catalitzador d'idees i relats. Artistes de la col·lecció: Luis Fernando Roldan, Ana González, Maria Paris, Angélica María Zorrilla, Flavia de Rhin, Bernando Ortiz, Alberto Baraya, Johanna Carrer, Liliana Angulo, María José Argenzio, María Fernanda Cardoso, Mark Dion, Llum Ángela Lizarazo, nil Yaler, Jaume Àvila, Juan Fernández Herrán, Gabriel de la Mora, Rosario López, José Alejandro Restrepo, Edwin Sánchez, María José Arjona, Glenda León, Teresa Margolles, Magdalena Atria, Carlos Garaicoa, Marina Abramovic, Lucas Ospina, Cesra de la Vall ...

Celia Sredni de Birbragher - Artnexus | Premi Especial "A"

Celia Sredni de Birbragher, fundadora de la revista ArtNexus ha estat una de les pioneres de la defensa de l'art llatinoamericà creant una revista monogràfica sobre el tema l'any 1982. Per aquesta revista han passat els crítics i comissaris més importants del continent que avui ocupen llocs de prestigi en museus i patronats. Celia Sredni de Birbragher i ArtNexus han participat en ARCOmadrid des de la primera edició i han servit d'ambaixadors quan la fira ha volgut conèixer l'escena artística d'altres països sud-americans. La revista d'art llatinoamericà contemporani Art a Colòmbia / ArtNexus és una publicació especialitzada amb 38 anys d'existència, i per confirmar el seu lideratge com la publicació de major qualitat, cobriment i trajectòria del continent, va llançar paral·lel al seu 25 aniversari el portal Artnexus.com. Va sorgir el 1976 a la ciutat de Bogotà com Art a Colòmbia, amb l'objectiu d'esdevenir una publicació especialitzada dedicada a divulgar, promoure i aprofundir en el coneixement de l'art nacional. Els seus objectius inicials abastaven l'esfera local, però molt aviat, la necessitat de cobrir un horitzó més ampli, va obligar a estendre les seves fronteres a l'esfera llatinoamericana, i es va convertir en el mitjà -per excel·lència- de divulgació de l'activitat de la plàstica llatinoamericanaDurant aquest quart de segle s'expliquen 135 números publicats i un equip de més de 150 col·laboradors arreu del món. El cobriment inclou les exposicions internacionals més destacades del moment, l'assenyalament de noves figures, l'anàlisi de trajectòries, la divulgació d'esdeveniments, fires i subhastes, el calendari trimestral de galeries i museu, la ressenya de catàlegs i publicacions de l'art, i - també- la venda de llibres. El desenvolupament del projecte Artnexus.com permet establir un camp d'acció a Internet, per oferir tot tipus de serveis relacionats amb altres àmbits del món de l'art: índex de tots els articles publicats, arxiu de material fotogràfic, actualització permanent de notícies, galeries i catàlegs virtuals, venda i promoció d'obres d'art, vincle amb institucions i museus al voltant del món. Per a 1996, la revista havia complert 20 anys, temps rècord d'existència d'una publicació periòdica cultural a Colòmbia. Refermat el seu grup de clients -en augment- i ben assegut el públic lector, ArtNexus s'havia consolidat com a empresa i com a ens gestor de la cultura. Anys d'experiència assistint a fires internacionals d'art i esdeveniments relacionats enfortir el bon nom de la publicació. Era el moment de pensar a fer un altre pas endavant. Les instal·lacions de la revista es van traslladar a un millor espai que respondria més endavant com a contenidor de projectes alterns, entre ells la creació de la Fundació ArtNexus per a les Arts Visuals i del Centre de Documentació del patrimoni reunit per la revista en el seu temps d'existència. La catalogació de llibres, revistes, documents, obres i material de suport visual, és una de les tasques que actualment avança la revista entre les seves activitats alternes.

A la imatge, el guardonats de l'any passat.

Et poden
Interessar
...

728x90