0324-banner-bonart-Racisme-1280x107px

Notícies

Quarta jornada, mercat de l’art, col·leccionisme i museus

Quarta jornada, mercat de l’art, col·leccionisme i museus

La jornada Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus, organitzada pels Museus de Sitges i el departament d’Art i Musicologia de la U.A.B., ha esdevingut una cita esperada pel col·lectiu d’estudiosos, investigadors, afeccionats i museòlegs de l’àmbit català. La publicació del tercer volum de les ponències pronunciades l’any passat al saló d’or de Maricel confirma la importància i l'interès que desperten els estudis sobre patrimoni artístic a Catalunya als segles XIX i XX.

Enguany diversos ponents van referir-se a Albert Oller Garriga, que va morir als noranta anys el 14 de febrer de 2014, advocat i eminent col·leccionista d’autògrafs i d’art, a més de fotògraf de la temàtica de circ; Eduard Vallés va retre-li especial memòria i homenatge en tractar del contingut i vicissituds del llegat de Lluís Garriga Roig, oncle d’Albert Oller.

Santi Barjau en la ponència El col·leccionisme de cartells a Catalunya, va esmentar Albert Oller com a col·leccionista de cartells de circ, les especialitats a les quals s’aficionen els col·leccionistes ratlla l’obsessió per exemple tenim l’exemple d’Eduard Toda que col·leccionava cartells polítics de l’Anglaterra de 1910, o la col·lecció de cartells del Doctor Areny Plandolit dedicada a la màgia.
En l’àmbit pròpiament sitgetà la personalitat del segon vescomte de Güell, Eusebi Güell i López (1887-1955), col·leccionista de dibuixos, ha estat estudiat pel doctor Bonaventura Bassegoda qui va repassar les publicacions dels temes més diversos, de la matemàtica a la moda i de la poesia dramàtica a la història d’un lingot d’or, escrits per aquest aristòcrata que estiuejava a Sitges i mantenia converses amb el vilanoví Nicolau Barquet, publicades a la revista Destino.

Seguint aquest fil i el manuscrit d’unes memòries inèdites l’investigador podrà arribar a desvelar l’origen de la col·lecció de dibuixos del vescomte que va anar formant a partir d’una carpeta adquirida a Madrid. Com a curiositat en la col·lecció hi consten quatre dibuixos deguts a José de Zamora, figurinista i dibuixant que estudià a París amb Paul Poiret i després d'una vida disbauxada i plena d’extravagàncies va morir a Sitges el 1971.

Sílvia Carbonell va exposar la seva investigació sobre La formació dels museus tèxtils a Catalunya: col·leccions i col·leccionistes, entre la que en destaca la deixa de Carmen Tórtola Valencia que llegà la seva col·lecció de puntes de coixí al museu d’Arenys de Mar, mentre que els vestits varen passar als fons de l’Institut del Teatre. Una altra dona fonamental en aquest trencaclosques de col·leccions de retalls fou Pilar Tomas Farrell, esposa del torero Ricardo Torres Reina, Bombita. En la taula rodona de cloenda els estudiosos Francesc Fontbona i Jaume Barrachina entaularen un animat diàleg entorn aquestes dades particulars i de l’especificitat dels cartells de curses de braus no tant per la seva estètica “avalencianada” sinó per les informacions que aporten com aquella de “no saldran perros” o l’ordenança que establia l’obligació de cedir els cavalls, ja que era una festa organitzada pel rei.

Vinyet Panyella, directora dels Museus de Sitges, va cloure la jornada celebrant l’avinentesa amb la UAB i anunciant per a l’any vinent novetats en un programa que s’ha consolidat en l’agenda dels especialistes i els afeccionats.

Baner-generic-180x180_GC_Banner_TotArreu_Bonart_180x180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88